InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voeding bepaalt humeur en denkvermogen

Voeding bepaalt humeur en denkvermogen

Wie veel keukenzout eet krijgt een slecht humeur. Er is een duidelijke link tussen cognitieve prestaties en voeding. Teveel zout, suiker, wit meel, blikvoeding en bier leidt tot verminderde cognitieve prestaties. Deze geraffineerde voeding zonder voedingswaarde beslaat het overgrote deel van wat mensen binnen krijgen. Met simpele voedingsmethoden kunnen we onszelf scherper maken, depressiviteit voorkomen en psychische stoornissen afwenden.

Inhoud:

Zout is slecht voor het humeur

Canadese onderzoekers deden een onderzoek onder 1262 volwassenen in de leeftijd 67 tot 84. Bij de start van het onderzoek was iedereen zelfstandig wonend en beschikte over prima cognitieve functies. Cognitief betekent ´met betrekking tot de hersens´. De groep werd drie jaar lang gevolgd. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat verhoogde inname van keukenzout in combinatie met weinig lichaamsbeweging leidt tot een achteruitgang in mentale vaardigheden.

Mogelijke negatieve werkingen van zout

Men weet niet op welke manier zout een verslechterende invloed heeft. Het zou kunnen zijn dat natriumchloride of keukenzout de doorlaatbaarheid van de hersenbloed-barrière vergroot waardoor allerlei gifstoffen makkelijker in de hersenen doordringen. Daarnaast kan keukenzout de hypothalamus aantasten die een belangrijke rol speelt bij stress en stemmingen. Een derde mogelijkheid is dat natriumchloride van nature is gebonden aan andere mineralen. Zodra het geraffineerde keukenzout het lichaam binnen komt gaat het op zoek naar andere mineralen en ontneemt zo mineralen uit het lichaam. Een vierde mogelijkheid is dat een teveel aan zout het lichaam doet ´mineraliseren´ of verstarren waardoor allerlei denkprocessen verlangzamen.

Teveel keukenzout is niet goed

In ieder geval wijst het onderzoek uit dat teveel keukenzout eten niet goed is. Er werd geen onderscheid gemaakt tussen keukenzout en himalyazout of waarachtig zeezout. Veel zeezout wat verkocht wordt blijkt in feite geraffineerd landzout te zijn. Echt zeezout bevat naast natriumchloride andere mineralen en sporenelementen. Het feit dat lichaamsbeweging een rol speelt is gelegen in het feit dat lichaamsbeweging tot vergroting van chemische activiteit in het lichaam leidt zodat het gegeten keukenzout sneller kan worden afgevoerd. Daarnaast kan lichaamsbeweging leiden tot zweten, wat ook weer zouten uit het lichaam drijft.

Traditioneel eten is beter dan westers eten

Niet alleen zout is een boosdoener. In een onderzoek dat werd gehouden onder mensen met een psychische aandoening bleek dat mensen die traditioneel eten (groente, fruit, noten, granen, vlees en vis) minder kans op depressie en angststoornis hadden als mensen die westers eten (gebakken en gefrituurd voedsel, geraffineerde granen, suikerwaar, blikvoer en bier). Weston Price schrijft in zijn boek ´Voeding en Fysieke Degeneratie´ precies hetzelfde. Hij zag al in de jaren '30 van de 20e eeuw een verband tussen depressiviteit, verminderd mentaal vermogen en ongezonde voeding. Weston Price genas kinderen van tandproblemen met goede voeding en werd daarbij door leraren gevraagd hoe het kwam dat de leerlingen die hij behandelde ineens veel beter gingen presteren op school.

Snackfood vergroot kans op depressie

In Melbourne is een onderzoek gehouden onder tieners. Een gezond eetpatroon met twee of vier meer stuks fruit dan normaal gesproken door de overheid wordt aanbevolen, leidt tot een aanzienlijke lagere kans op depressie. Alle bewerkte voedsel en vooral patat, gefrituurde snacks, chocola, zoetigheid en ijs geven een behoorlijk grotere kans op depressie. Snackfood is prima om eens in de maand te eten maar wanneer het wordt opgenomen in het dagelijks menu, kunnen de gevolgen funest zijn. Een voordeel van gezond eten is dat de mentale vermogens toenemen; men wordt scherper.

Food and mood

In Engelstalige landen wordt er veel gerept over ´food and mood´ oftewel: voeding en stemming. Het is duidelijk dat voeding je stemming kan bepalen. In de slagzin ´je bent wat je eet´ zit veel waarheid. Westerse voeding wordt gekenmerkt door een tekort aan voedingswaarde. De grove, basale vaardigheden kunnen prima uitgevoerd worden door een voedingswaardetekort maar de subtiele, geestelijke waarden, daar ontbreekt het aan bij mensen die zich overgeven aan een eetpatroon van suiker en witmeelproducten.

Pas op met weinig slapen

Alcohol en stress leidt tot minder slaap. Daardoor is de neiging groter om koffie en producten met suiker te nuttigen. Een uur nadat je suiker hebt gegeten of gedronken voel je een neerslachtigheid opzetten die automatisch de trek naar zoete eetwaar oproept. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Op een gegeven moment ben je verslaafd aan suiker en is de kans groot dat je in een depressie verzeild raakt als je geen suiker eet. Probeer daarom alleen te snacken met fruit. Het vult goed, geeft je voedingsstoffen en zorgt ervoor dat je minder snel eetbuien of depressieve buien krijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe om te gaan met slecht gehumeurde kinderen - Joodse visieHoe om te gaan met slecht gehumeurde kinderen - Joodse visieWe zijn allemaal wel eens uit onze humeur. Ook kinderen hebben hier last van, afhankelijk van hun genen, hun gezondheid…
Muziek die je humeur beïnvloedtMuziek die je humeur beïnvloedtSoms stap je met het verkeerde been uit bed en heb je de hele dag een slecht humeur. Hier kun je zelf verandering in bre…
Top 8 beste supplementen voor vrouwen, in een notendopTop 8 beste supplementen voor vrouwen, in een notendopSoms heb je als vrouw iets extra's nodig om het immuunsysteem en energieniveau een boost te geven. Ook helpt de voedings…
Overgewicht door slecht ontbijtOvergewicht door slecht ontbijtWat je overdag eet, geeft jouw lichaam die dag energie en bouwstoffen. Alles wat overblijft, wordt de nacht daarop gebru…
Geheugen: onthouden en gezonde voedingGeheugen: onthouden en gezonde voedingVoeding heeft een grote invloed op het functioneren van je geheugen. Door bepaalde producten te eten verhoog je je conce…
Bronnen en referenties
  • Boek: Weston Price, Voeding en fysieke degenaratie
  • Tijdschrift Medisch Dossier februari 2012
  • http://www.mayoclinic.com/health/food-and-mood/my00716
  • Foto: Thomas Dijkman

Reageer op het artikel "Voeding bepaalt humeur en denkvermogen"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!