InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > ADHD komt door westerse voeding

ADHD komt door westerse voeding

ADHD komt door westerse voeding ADHD is geen ziekte maar een verzameling symptomen. ADHD kun je niet met medicijnen bestrijden. Medicijnen zijn net zo gevaarlijk als drugs, en die geef je ook niet aan een kind. Wetenschappelijk onderzoek van het ADHD onderzoekscentrum in Eindhoven toont aan dat 64% van de ADHD-gevallen te wijten is aan voedsel. In plaats van een kind gelijk medicijnen geven is het verstandiger om het voedselpatroon te wijzigen zodat de oorzaak van ADHD wordt opgelost en de symptomen verdwijnen.

Inhoud:

Voeding voor lichamelijk en geestelijk welzijn

De gedachte dat ADHD door inferieure voeding komt is helemaal niet nieuw. Al in de jaren 30 van de 20e eeuw constateerde Weston Price dat voeding cruciaal is voor lichamelijk en geestelijk welzijn. Dat is voor iedereen de meest logische zaak van de wereld behalve voor hedendaagse wetenschappers; die zijn vrij verbaasd dat gezonde voeding voor mentale stabiliteit zorgt. In Australië is aangetoond dat wanneer de frisdrankautomaten van school werden gehaald de leerprestaties omhoog gingen. Frisdrank, chips, chocola, snackfood en snoepgoed zorgen voor verminderde mentale vermogens. Datzelfde geldt voor witmeelproducten en alles waar suiker in zit. Ook de beroemde E-nummers vallen in de categorie ´slecht voor het geestelijk welzijn´.

Wat is gezonde voeding?

Het is onzinnig om een kind wat ADHD heeft te behandelen met medicijnen als niet eerst middels de juiste voeding is geprobeerd een kind te genezen van de ADHD-symptomen. Als je een kind biologisch brood, havermout of muesli als ontbijt geeft, wat gezoet is met honing, en je leert het aan om fruit als tussendoortje te eten in plaats van snoep, plus je zorgt dat ´s avonds geen witte rijst of witte pasta maar volkorenproducten op tafel staan, dan is de kans bijzonder groot dat na enkele weken de ADHD-symptomen volledig verdwijnen.

ADHD is een epidemie

ADHD dreigt de laatste jaren een steeds wijder verbreide ´ziekte´ te worden. In Engeland was er volgens onderzoek tussen 2004 en 2009 een stijging van ADHD-gevallen met 29%. Het is vreemd dat men niet direct kijkt naar voeding als mogelijke oorzaak; de voeding is immers afgelopen tientallen jaren waanzinnig verslechterd als het gaat om de voedingswaarde. Onderzoekers van het Great Ormond Street Hospital zetten in 1985 76 hyperactieve kinderen op een dieet zonder additieven en hun gedrag verbeterde binnen een aantal weken aanzienlijk.

Additieven en PCB´s

In 2003 gaven onderzoekers van UK Food Standards (Het Engelse Voedingscentrum) kinderen zonder ADHD een drankje met veel additieven te drinken. Binnen korte tijd holde het stabiele gedrag van de kinderen achteruit. Behalve dat additieven boosdoeners zijn kan het voorkomen dat kinderen allergisch zijn voor bepaalde producten zoals tarwe, zuivel, chocola en sinaasappels. Daarbij kan worden opgemerkt dat in al die voedingsproducten PCB´s (landbouwpesticiden) kunnen zitten. Deze stoffen zijn voor kinderen veel giftiger dan voor volwassenen en hebben een sterk negatieve invloed op de hersenontwikkeling van kinderen.

Arts is medicijnverkoper

De sterke ADHD-medicijnen zoals ritalin, strattera en dexedrine zijn voor kinderhersenen puur vergif met nare bijwerkingen. Niet zelden krijgen de kinderen meer problemen door de medicijnen zodat er door artsen wordt voorgesteld om nog meer medicijnen te slikken. Door onwetendheid geven de ouders toe aan de wens van de artsen, die in feite niet meer dan vertegenwoordigers of verkopers zijn van de farmaceutische industrie. Een arts zal vanuit zijn opleiding niet snel zeggen dat voeding een oplossing is omdat artsen daarover geen informatie in hun opleiding krijgen; voeding valt onder een andere opleiding. De scheiding tussen voeding en geneeskunde heeft het welzijn van de patiënten geen goed gedaan.

Amfetaminen als medicijn helpen niet

Uit een ander onderzoek bleek dat 485 kinderen die amfetaminen slikten tegen ADHD, na acht jaar nog steeds exact dezelfde symptomen vertoonden. Amfetaminen, waarvan sommige soorten tot de illegale drugs behoren, worden voorgeschreven aan kinderen terwijl de werking onbewezen is. Ouders raken uitgeput van hun ADHD-kind en willen dat de arts gewoon een pil of een nog sterkere dosis medicijnen voorschrijft, maar dat is niet de oplossing. Ouders zouden zelf verantwoordelijkheid moeten nemen en de oorzaak van ADHD of hyperactief gedrag moeten zoeken in voeding.

Schoolsysteem veroorzaakt ADHD-kinderen

Overigens werkt in Nederland het schoolbestuur ook mee aan het diagnosticeren van kinderen van ADHD. Voor een zogenaamd ADHD-kind krijgt een school meer geld van de overheid dan een normaal lerend kind. Daardoor is er een tendens ontstaan om kinderen extra snel tot ADHD-geval te bestempelen en het vol te proppen met ongezonde en averechts werkende medicijnen. Daarnaast zijn er zelfs ouders die het schoolbestuur onder druk zetten om hun kind als ADHD-geval te laten bestempelen. Sommige ouders lijken het belangrijk te vinden dat hun kind een ´speciaal geval´ is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hyperactief gedrag ADHDHyperactief gedrag ADHDEen artikel over hyperactief gedrag (ADHD). Je vindt informatie over: wat is ADHD? Waar komt de naam vandaan?Wat kunnen…
Kinderpsychiatrie: ADHD oorzaak, symptomen en behandelingVan ADHD heeft bijna iedereen wel eens gehoord. De afkorting ADHD staat echter voor de Engelse woorden Attention Deficit…
ADHD te verminderen door aangepaste voedingADHD te verminderen door aangepaste voedingEr lijkt een doorbraak te zijn in het behandelen van kinderen met ADHD. Drs. Lidy Pelsser heeft ondekt dat in 60% van de…
Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetBehandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetIndien je op zoek bent naar een alternatieve behandeling tegen ADHD, kun je overwegen om het voedingspatroon enigszins a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bjoertvedt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Medisch Dossier Mei 2008
  • Interview met mensen die in het basisonderwijs werkzaam zijn

Reageer op het artikel "ADHD komt door westerse voeding"

Reacties

Samantha, 10-11-2014 12:59 #2
Heb je hier ook bronvermeldingen van de wetenschappelijke artikelen die je benoemd in jouw stuk? Reactie infoteur, 10-11-2014
Het artikel in Medisch Dossier bevat vele wetenschappelijke bronnen. Recent zijn er nog veel meer onderzoeken gedaan naar de relatie van voeding en ADHD. Bv : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22232312 Dit onderzoek zegt dat ouders moet worden geleerd dat hun kinderen meer omega 3 vetten en foliumzuur binnen krijgen (uiteraard in de vorm van voeding, niet in de vorm van synthetische supplementen) Dat zou volgens de onderzoekers een kansrijke benadering zijn om het ADHD-probleem op te lossen.

C. A. F. Koetsenruijter -. de Winter, 10-09-2014 21:14 #1
Geachte Heer/mevrouw,
graag zou ik wat meer informatie willen hebben over voeding bij ADHD. is hier bij u een boek over te krijgen/kopen? ik ben nl voeding consulente /kindervoeding adviseur.

bij voorbaat mijn dank,
C.A.F. Elianne Koetsenruijter - de Winter Reactie infoteur, 15-09-2014
Beste Elianne
Ik ken geen boek hierover. Ik heb om je vraag naar informatie te beantwoorden een special gemaakt, een bundeling van artikelen die ik schreef over ADHD, http://tom008.infoteur.nl/specials/adhd-en-voedsel.html
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: ADHD en voedsel
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!