InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat te doen tegen misselijkheid?

Wat te doen tegen misselijkheid?

Wat te doen tegen misselijkheid? Misselijkheid of ochtenmisselijkheid komt vooral voor bij zwangere vrouwen. Ochtendmisselijkheid kan gepaard gaan met braken, vermoeidheid, duizeligheid en futloosheid. Deze toestanden vinden vooral plaats in de eerste maanden van de zwangerschap maar kunnen de hele zwangerschap aanhouden. Zwangerschapsbraken kan ernstige gevolgen hebben voor het kind. Daar moet een arts bij aan te pas komen.

Inhoud:

Gember tegen misselijkheid

Tegen misselijkheid bestaat een fantastisch natuurlijk middel: gember. Je kunt gember schillen en fijn raspen of fijnsnijden. Je doet het onderin een theepot. Je kunt een thee zetten van alleen gember maar het is lekkerder om er een zakje groene of zwarte thee bij te doen. Daarnaast kun je gember extra vaak gebruiken in het eten. Gember is een lekker kruid als je het vers meebakt in een saus voor pasta- of rijstgerechten. Het past prima in een gerecht met gebakken aardappels. Daarnaast zijn er gembersnoepjes te koop, voornamelijk bij Aziatische toko´s. Deze kunnen misselijkheid het hoofd bieden als je onderweg bent. Als je gember als medicijn gebruikt is het beste om verse gember te gebruiken en geen gemberboletjes op siroop of gemberjam. Toch kan zelfs gembersiroop werken. Uit onderzoek blijkt dat 77% van de vrouwen die vier glazen gembersiroop per dag dronken geen last meer hebben van misselijkheid.

Eetpatroon

Het is bij misselijkheid van belang om te letten op het eetpatroon. De consumptie van alcohol, suiker, olie en vlees doet de kans op misselijkheid vergroten. Dat suiker bij dit rijtje staat is de reden dat in principe gezoete gember zoals gembersiroop en gemberbolletjes minder goed werken. Alcohol moet je sowieso nooiit drinken tijdens een zwangerschap, hoewel er toch vrouwen zijn die dat dringende advies negeren. Vlees kan leiden tot misselijkheid omdat vlees erg slecht wordt verteerd. Vlees ondergaat in de darmen een soort versneld rottingsproces; het verteert niet echt goed. Er zitten veel mineralen en eiwitten in die makkelijk op te nemen zijn door het lichaam maar omdat de zuurtegraad van het menselijke maagzuur niet geschikt is om vlees te verteren, kan er misselijkheid ontstaan. Steeds meer wetenschappers komen onder andere op grond van deze gegevens, tot de conclusie dat de mens een van oorsprong vegetarisch dier is.

Een vette hap of snack is niet goed als je snel last hebt van misselijkheid. Daarnaast is het niet goed omdat er geen voedingstoffen in zitten.

Vitamine B6

Vitamine B6 supplementen blijken volgens wetenschappelijke onderzoeken misselijkheid te onderdrukken. Je zou ook melk kunnen drinken of kaas kunnen eten tegen misselijkheid. Melk en kaas zijn helaas steeds minder gezond geworden in de afgelopen 100 jaar. Daarom zitten er steeds minder vitaminen uit het B-complex in. Toch is met name kaas ten opzichte van melk een meer geconcentreerde bron van voedingstoffen. Supplementen zijn niet altijd aan te raden omdat het synthetische varianten van in natuurlijke voeding voorkomende stoffen zijn. Als niets anders meer helpt is een vitamine B6 supplement een optie.

Water drinken

Veel ziekten blijken te ontstaan door watertekort. Wanneer je 6 tot 8 glazen water per dag drinkt is er minder kans op misselijkheid. In plaats van zoveel water te drinken is het goed om drie glazen groene thee en 5 glazen water te drinken. Koffie kun je niet drinken in plaats van water. Koffie drinken zorgt ervoor dat je sneller moet plassen waardoor je per saldo geen vocht tot je neemt. Extra goed tegen misselijkheid is het drinken van zelf gemaakte gemberthee. Drie tot vijf kopjes gemberthee in combinatie met 3 glazen water kan bij veel mensen voldoende zijn om misselijkheid tegen te gaan.

Vermijd sterke geuren

Tandpastasmaak en sterke geuren kunnen je misselijk maken. Probeer eens een natuurlijke tandpasta, zonder fluoride. Daarnaast kun je sterke geuren vermijden door niet over een vismarkt te lopen. Verder moet de zwangere vrouw beslist geen luchtverfrissers in huis nemen want daar zitten synthetische stoffen in die slecht zijn voor iedereen, en helemaal voor het ongeboren kind. Een terrasje pakken naast een drukke weg met uitlaatgassen is eveneens geen goed idee. Natuurlijke geuren zoals zeelucht, boslucht en een bloemenveld zijn niet problematisch.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Medisch Dossier mei 2008

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen misselijkheid?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!