InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Essentiële vetzuren voorkomen ziekten

Essentiële vetzuren voorkomen ziekten

Kanker, hart- en vaatziekten en artritis behoren tot de ziekten die genezen en voorkomen kunnen worden met voedsel. Het gaat om essentiële vetzuren in de juiste verhoudingen; met andere woorden: basis omega 3 en basis omega 6-vetzuren. Het woord ´basis´ is eraan toegevoegd omdat momenteel veel supplementen en fabrieksvoedsel derivaten of afgeleiden van essentiële vetzuren bevatten welke waardeloos zijn en juist dezelfde ziekten kunnen veroorzaken.

Inhoud:

Essentiële vetzuren voorkomen kanker

In 2002 zijn deze gegevens bekend gemaakt op het ´Essential fatty acid and human nutrition and health conference´ in Sjanghai. Deze informatie is verkregen door wetenschappelijk onderzoek maar het is helaas niet of nauwelijks verschenen in de publiciteit. Artsen en oncologen maken geen gebruik van deze kennis. Een oncoloog zegt anno 2013 nog steeds niet: je moet essentiële vetten eten om kanker te voorkomen. Oncologen zouden op de hoogte kunnen zijn van deze kennis maar hebben het niet geïntegreerd in hun standaardadviezen. Het lijkt er daarom sterk op dat oncologen de wetenschap links laten liggen of wetenschappelijke publicaties niet geloven. In deze is echter geen sprake van geloof; het is wetenschap verkregen door jarenlang onderzoek.

Supermarktolie veroorzaakt kanker

De relatie tussen bewerkte olie en het verspreiden van kanker is voor het eerst via wetenschappelijk onderzoek in de wereld gekomen in 1939. Toen concludeerden onderzoekers dat er een verband was tussen bewerkte katoenzaadolie en verhoogd risico op kanker. In 1975 werd er een artikel gepubliceerd in het blad Cancer Research waarin een duidelijke link stond beschreven tussen vervormde transvetten en kanker. Dit artikel is door de wetenschappelijke wereld blijkbaar opzij geschoven.

Transvetten vs essentiële oliën

Transvetten zitten in verharde oliën zoals margarine en verhard frituurvet. Daarnaast zit het in vele supermarktproducten, alle producten waarop staat dat er verhard plantaardig vet of olie is gebruikt. Verder zit het in alle oliën om mee te bakken. Deze oliën zoals zonnebloemolie, soja-olie en arachide-olie worden bewerkt waardoor de essentiële vetzuren verdwijnen. Er komen kankerverwekkende oliën voor in de plaats. Dat heeft te maken met het feit dat de essentiële vetten zich gedragen als zuurstofvangers. Deze nestelen zich in het celmembraan zodat een zuurstofcel een gezonde zuurstofmetabolisme kent. Wanneer er te weinig zuurstof in een cel komt dan kan er kanker ontstaan. Dr Otto Warburg, een Nobelprijswinnaar die 40 jaar onderzoek deed naar kanker, zei dat wanneer een zuurstofcel 35% te weinig zuurstof heeft het een kankercel kan worden.

Hoe ontstaan kankercellen?

Overigens worden de cellen niet automatisch kankercellen als ze te weinig zuurstof krijgen. Ze kunnen ook gewoon afsterven. Wanneer een kankercel eenmaal ontstaat kan het nooit meer een gewone cel worden. Evengoed kan een beginnende kanker uit zichzelf genezen. In dit verband is het extra gevaarlijk als een kanker in een vroeg stadium wordt opgespoord. Dan kan namelijk een kanker die zelf genezen had kunnen worden in een echte kanker veranderen, alleen door gebruik van chemotherapie en bestraling. Deze rigoureuze geneesmethoden staan er namelijk om bekend dat ze niet alleen (onschuldige) kankercellen doden maar ook tot kanker kunnen leiden bij gezonde cellen. Dat is een bijwerking die door specialisten op de koop toe wordt genomen. In feite betekent dit dat een groot deel van de kankerslachtoffers chemotherapie- of bestralingsslachtoffers zijn. Dat is een schokkende constatering die helaas met wetenschappelijke feiten wordt onderstreept.

Secundaire en primaire oorzaken van kanker

Kanker heeft primaire en secundaire oorzaken. De huidige trend in de wetenschap is om secundaire oorzaken op te sporen en de primaire oorzaak, het zuurstoftekort van kankercellen te negeren. Dat leidt ertoe dat wetenschappers en onderzoekers het overzicht kwijt raken. In principe is van elke kankersoort, waar dan ook in het lichaam, de primaire oorzaak een zuurstoftekort. Waarom de een borstkanker krijgt en de ander darmkanker is een andere vraag, die natuurlijk ook onderzocht moet worden, maar niet zonder de primaire oorzaak uit het oog te verliezen. Een aanwijzing voor het feit dat borstkanker zich vooral bij vrouwen voordoet is het gegeven dat de borsten veel vetcellen bevatten. Wellicht kan de fysieke ontstaanstheorie van kanker worden aangevuld met de psychische ontstaanstheorie van kanker van Dr Hamer. De cruciale manier om beginnende kanker te genezen en kanker in het algemeen preventief tegen te gaan, is juist het gebruik van essentiële vetten. Het gebruik van transvetten werkt cumulatief; de vetten zitten jarenlang in een cel en veroorzaken daar allerlei problemen, niet alleen kanker.

Welke oliën moet je niet eten?

Kanker is moeilijk geneesbaar, ook door middel van essentiële vetten. Daarom is preventie de echte vorm van genezing. Door dagelijks voldoende essentiële vetten tot je te nemen kun je kanker te slim af zijn. Het is een manier die andere voordelen heeft; het is gewoon lekkerder om biologische notenolie over je salade te doen dan soja-olie. Dr Brian Peskin zegt dat je nooit raapolie of canola-olie moet eten. Hetzelfde geldt voor soja-olie en katoenzaadolie. Deze laatste soort is vrijwel niet biologisch te verkrijgen. Het ligt misschien niet te koop in de winkel maar vergeet niet dat bedrijven zulke oliën kunnen gebruiken omdat ze lekker goedkoop zijn. Onder het kopje ´plantaardige olie´ op de ingrediëntenlijst kunnen makkelijk raapzaad, katoenzaad en soja-olie zijn, terwijl deze oliën nooit voor consumptie bedoeld zijn. Je kunt er overigens prima een dieselauto op plantaardige olie laten rijden, maar dat is weer verboden in verband met gederfde inkomsten voor de dieselindustrie.

Roken leidt niet tot longkanker

In tegenstelling tot wat artsen beweren is er nauwelijks verband tussen roken en longkanker. De officiële klankerwetenschappers constateren namelijk dat 30 jaar lang 40 sigaretten per dag roken ertoe leidt dat je een kans hebt van 15% om longkanker te krijgen. Met andere woorden: 85% van de zware rokers krijgt geen longkanker. Daarnaast krijgt ook nog eens 10% van de mensen die nooit gerookt hebben longkanker. De statistiek toomt aan dat roken niet leidt tot longkanker en toch wordt dit als algemeen feit geaccepteerd, omdat het logisch klinkt, misschien?

Kankerepidemie wordt steeds groter

Het kankerinstituut KWF probeert iedereen wijs te maken dat er al heel wat is verbeterd op het gebied van kanker. Dat is een leugenachtige voorstelling van zaken. De kankersituatie is dramatisch verslechterd. Tussen 1973 en 1999 is in de V.S. het aantal kankergevallen drastisch gestegen. Hier een overzicht van de stijgingspercentages in die 26 jaar:
  • Borstkanker: 41%
  • Nierkanker: 40%
  • Leverkanker: 104%
  • Longkanker: 143%
  • Huidkanker: 156%
  • Lymfoom: 87%
  • Prostaatkanker: 105%
  • Teelbalkanker: 68%
Deze stijgingspercentages in slechts 26 jaar tonen aan dat er enkel verslechteringen zijn op kankergebied. De oorzaak is officieel vrijwel onbekend, of het moet zijn dat kanker in de genen zit. Dat is een onjuiste bewering waarnaar wetenschappers telkens weer zoeken. De oorzaak van kanker zit beslist niet in de genen; daar zijn allerlei argumenten voor aan te dragen. Het belangrijkste argument is wel dat in 1900 3% van de Amerikanen kanker kreeg en 2000 maar liefst 40%. Binnen 100 jaar kunnen de genen niet dermate muteren dat er een massale kankerepidemie ontstaat. Nee, de kankerepidemie van vandaag moet worden gezocht in: niutriëntloze voeding. We eten teveel koolhydraten, vooral geraffineerde suiker. Suiker is juist de stof die een kankercel nodig heeft om zich te ontwikkelen. Dat komt bovenop het feit dat we te weinig essentiële vetten eten waardoor kanker voorkomen worden. Het koolhydraten- en suikerverhaal speelt vooral bij een verhoogde kans op kanker door het eten van te weinig essentiële vetzuren.
Gerelateerde artikelen
Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren zijn een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse voeding. Verschillende voedingsmiddelen bevatten omeg…
Gezonde vetzuren - Omega 3 & 6 - Goede vettenGoede vetten of gezonde vetzuren, welke zijn dit? Omega 3 & 6. Vis uit koud water bevat de meeste Omega-3 vetzuren. Desk…
De geneeskracht van druivenpitolieDe Latijnse naam voor de druivenstruik of wijnrank is Vitis Vinifera. Druiven zijn lekker en beschikken over een prima v…
Voordelen en toepassingen van zalmolieVoordelen en toepassingen van zalmolieDe voordelen van het gebruik van zalmolie zijn goed te merken. Zalm olie bevat voornamelijk omega 3 vetzuren. Omega 3 ve…
Hoe staat het met jóuw oliepeil?Hoe staat het met jóuw oliepeil?We leven in een tijd dat iedereen wil lijnen. De markt wordt overspoeld door lightproducten. En toch is het verkeerd om…
Bronnen en referenties
  • Boek: Brian Peskin, Het verzwegen verhaal van kanker

Reageer op het artikel "Essentiële vetzuren voorkomen ziekten"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!