InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Te veel vetten leiden niet tot overgewicht

Te veel vetten leiden niet tot overgewicht

Te veel vetten leiden niet tot overgewicht De meeste artsen geloven nog steeds dat als je teveel vetten eet, het in lichaamsvet wordt omgezet. Deze redenering is onjuist. Dr Pennington zei het al in de jaren 50: het lichaam kan grote hoeveelheden vet verbranden maar weinig koolhydraten. Niet elke calorie is hetzelfde! Het gaat er meer om welk soort voedsel je eet en niet hoeveel je eet. Mensen die dik zijn en hun vetinname verminderden vallen soms helemaal niet af. Hierdoor wordt men onzeker want de volgende redenering komt om de hoek kijken: als het niet aan de vetten ligt, zal het wel aan mij liggen.

Inhoud:

Koolhydraten zijn nutteloos

Artsen en wetenschappers lijken vastbesloten de foute calorieëntheorie tot de tanden aan toe gewapend te verdedigen. Men wil blijkbaar strijdend ten onder gaan. Dr. Pennington ze dat de oorzaak van obesitas ligt in het eten van koolhydraten. Deze koolhydraten bevatten geen essentiële voedingsstoffen; ze zijn totaal overbodig. Koolhydraten leveren snelle energie maar dat is slechts van korte duur. Het nut van koolhydraten is daarom heel beperkt.

Eiwitten zijn goed

De calorieëntheorie gaat ervan uit dat het menselijk lichaam een soort verbrandingsmotor is die op eiwitten, vetten en koolhydraten loopt. Het zou voor het lichaam niet uitmaken welke energiebron gebruikt wordt. Dat is een simplistische voorstelling van zake. Eiwitten zijn belangrijke stoffen voor het lichaam omdat ze de spieren opbouwen. Eiwitten dragen ook bij aan de vorming van antistoffen, hormonen en enzymen. Ze helpen echter niet bij het opwekken van warmte voor het lichaam.

Vetten zijn nodig

Vetten zijn zeer nodig in het lichaam. In elke lichaamscel bevinden zich vetten. Wanneer er te weinig vetten worden gegeten, het gaat dan om basis omega 3 en omega 6 vetten die in plantaardige, onbewerkte oliën zitten en niet in margarine of visoliesupplementen, wordt zelfs het risico op kanker drastisch verhoogd, zo toonde dr Otto Warburg al in de jaren 60 van de 20e eeuw aan. Helaas is zijn onderzoek volledig ondergesneeuwd door kankeronderzoeken die van de misvatting uit gaan dat kanker door een genetische oorzaak wordt bepaald.

Omega 3 en omega 6

In december 2005 verscheen in het online tijdschrift theheart.org een publicatie waaruit bleek dat het vervangen van koolhydraten door plantaardige eiwitten en vetten de bloeddruk verlaagt en het lipidenprofiel verbetert. Het is al langer bekend dat de essentiële vetzuren een positief effect op hart- en vaatziekten hebben. De essentiële vetzuren zijn omega 3 en omega 6. Onze hersenen bestaan voor een groot deel uit essentiële vetzuren, dus je kunt wel nagaan dat het niet slim is om essentiële vetzuren uit je voeding te weren. Essentiële vetzuren zitten met name in biologische, onbewerkte plantaardige oliën zoals olijfolie, zonnebloemolie, walnootolie en hennepolie.

Het historische argument

Vanaf eind jaren 80 is er in de media een tsunami aan artikelen gekomen over de vermeende dikmakende gevaren van vet. Vooral in de V.S. is men in de ban van de denktrant dat vet obesitasbevorderend werkt. Dat heeft ertoe geleid dat de westerse bevolking relatief steeds minder vet ging eten. We eten anno 2013 minder vetten dan in de jaren 70. Overigens at men in de jaren 70 al veel minder vetten dan rond 1900. Wat is nu het geval? Gemiddeld genomen zijn mensen in de huidige tijd nog nooit zo dik geweest, terwijl we aanzienlijk minder vet eten dan voorheen! We leven in een tijd waarin het grootste aantal dikkerds rondloopt! Dit historische argument toont haarfijn aan dat vet niet dikmakend kan zijn.

Waarvan word je dik? Niet van vetten maar van suiker, transvetten, gifstoffen en witmeelproducten.

1. Suiker

We eten minder vet en zijn dikker dan ooit tevoren. Dan moet er vanzelfsprekend een andere factor zijn die ons bizar hoge lichaamsgewicht bepaalt. Het blijkt dat er niet slechts een factor is; er zijn er meer. Ten eerste is de suikerconsumptie schrikbarend toegenomen in de afgelopen 100 jaar. Suiker bestaat al erg lang maar geraffineerde kristalsuiker is een relatieve nieuwkomer in ons voedingspatroon. Het zit tegenwoordig overal in, ook in producten waar het vroeger niet in zat zoals: pindakaas, soepen, sauzen, brood, yoghurt en saladedressings. In producten waar al langer suiker in zat zit nu een grotere hoeveelheid. We zijn gewend geraakt aan mierzoetheid. Suiker zet zich om in lichaamsvet, je wordt er enorm dik van. Bovendien is suiker verslavend. De verslavende factor is goed nieuws voor de fabrikanten; het zorgt dat je blijft eten, en dus steeds dikker wordt. Dit goede nieuws voor fabrikanten is slecht nieuws voor consumenten.

2. Transvetten

Suiker is niet het enige dikmakende aspect in onze voeding. Transvetten zijn een belangrijke dikmaker. Sinds eind 19e eeuw bestaan er transvetten. Deze zijn zeer ongezond, zo zag Nobelprijswinnaar Otto Warburg rond 1930 al de kankergevaren van transvetten. Maar transvetten heb nog een nare eigenschap: ze zijn superdikmakend. Nu zul je misschien denken: ´Ja, maar ik eet heus nooit transvetten.´ Fout! Je eet elke dag transvetten want het zit in geharde plantaardige oliën. Een olie is normaal gesproken vloeibaar. De voedingsindustrie wil graag goedkope plantenolie verharden. Dat kan alleen door het te ontdoen van belangrijke fytonutrienten en het resultaat is dat een op zich gezonde olie industrieel is omgetoverd in een kankerverwekkend, dikmakend en megawinstproducerend transvet. Transvetten zitten in chips, margarine, koekjes en frituurproducten. Koop daarom nooit plastic nepboter of margarine maar altijd het veel gezondere roomboter.

3. Gifstoffen

Met het benoemen van de gewichtstoename door suiker en transvetten houdt het verhaal over dikmakende factors niet op. We eten namelijk grote hoeveelheden gifstoffen, met name in de vorm van E-nummers. Voor wie denkt dat E-nummers door de Europese overheid goedgekeurd zijn en dus nooit slechte stoffen kunnen zijn: sla eens het boekje van Corine Couget open met de titel 'Wat zit er in uw eten?' Behalve E-nummers is milieuvervuiling een manier om gifstoffen binnen te krijgen, met name fabrieksuitstoot en uitlaatgassen van het verkeer. De gifstoffen komen in zulke grote getale het lichaam binnen dat de lever overuren draait om deze te verwerken. De lever kan niet alles verwerken; daarom kunnen gifstoffen tot ziekten leiden, zoals allergie en huidziekten. Anderen hebben een effectieve manier om gifstoffen onschadelijk te maken. Hoe gaat dat in zijn werk? Het lichaam maakt gifstoffen inactief door ze in te kapselen in vetcellen! Het vet omringt het gif waardoor het gif geen schade kan aanrichten. Nu is het echter zo dat er steeds meer gif het lichaam binnendringt. Geen probleem, redeneert het lichaam en maakt nog meer vet aan. Het stelt het spijsverteringsmechanisme erop in om zo min mogelijk uit suikers en andere koolhydraten verkregen vetstoffen verloren te doen gaan. De arme eigenaar van dit lichaam ziet zichzelf steeds meer uitdijen tot de deze persoon zijn schoenen niet meer kan zien. Als er wordt besloten om af te vallen, wordt vet aangebroken en komen alle gifstoffen in versneld tempo vrij. Daarom is het van levensbelang om tijdens een vermageringsdieet veel antioxidanten uit groente en fruit te eten die de schade die gifstoffen potentieel aanrichten in bedwang te houden.

4. Witmeelproducten

Helaas is het verhaal over de oorzaak van gewichtsvermeerdering nog niet afgelopen. De vierde oorzaak van het gegeven dat de moderne westerling grote kans heeft om een pompeus lichaam op te bouwen is: veel witmeelproducten eten. Wit meel is tarwemeel dat ontdaan is van de belangrijkste voedingsstoffen. Het bestaat alleen uit koolhydraten, een soort suiker en daarmee uiterst dikmakend. Witmeelproducten zit helaas in vele soorten voeding. In de supermarkt is het nog niet eens gemakkelijk om verpakt voedsel zonder wit meel te kopen. Het staat op de verpakking als zetmeel, gemodificeerd zetmeel, bloem of gewoon meel. Als je serieus gezond wilt leven kun je bijna geen verpakte voedingsmiddelen in de supermarkt kopen. Je moet alles vers bereiden en als in een recept staat dat je bloem moet toevoegen, besluitn om volkorenmeel in te zetten als gezond alternatief voor bloem. Met volkorenmeel kun je uitstekend pannenkoeken bakken, sauzen en soepen dikker maken en beslaglaagjes mixen.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen bij overgewicht en ondergewichtWat kun je nu krijgen voor aandoeningen als je overgewicht hebt of ondergewicht. Maar het gaat nu ook eens over ondergew…
Overgewicht - ik ben dikSteeds vaker hoor je alarmerende berichten over overgewicht. Uit cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek…
Waarom overgewicht slecht voor je isWaarom overgewicht slecht voor je isHet aantal mensen dat gewicht wil verliezen neemt de afgelopen jaren explosief toe. Ben je er zelf ook al mee bezig? Zo…
Bronnen en referenties
  • Boek: Brian Peskin, Het verzwegen verhaal van kanker
  • http://dailyemerald.com/2013/04/15/health-fats-dont-necessarily-make-you-fat/
  • Theheart.org

Reageer op het artikel "Te veel vetten leiden niet tot overgewicht"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 23-10-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!