InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van middelste Teunisbloemolie

De geneeskracht van middelste Teunisbloemolie

De geneeskracht van middelste Teunisbloemolie De Latijnse naam voor Middelste Teunisbloem is Oenothera Biennis. Deze bloem wordt nachtkaars genoemd omdat hij vooral ´s nachts bloeit. Het is een tweejarige plant die het goed doet op een steenachtige bodem in Midden Europa. Van oorsprong komt de plant uit Noord-Amerika alwaar hij bij de Indianen bekendstond als geneesplant. Zij benutten niet alleen de olie maar alle delen van de plant.

Inhoud:

Essentieel vetzuur

Uit de zaden van de nachtkaars wordt teunisbloemolie gewonnen. Dit heeft alleen waarde als het koud is geperst en het niet met chemicaliën is bewerkt. Middelste teunisbloemolie is rijk aan onverzadigde vetzuren in de vorm van essentiële vetzuren. Essentieel betekent in dit geval dat het lichaam ze niet zelf kan aanmaken. Bij andere vetzuren is dat wel het geval. Uit essentiële vetzuren bereidt het lichaam gamma-linoleenzuur of GLA die bouwstenen vormen voor prostaglandinen, hormoonstoffen die een belangrijke rol spelen in de spijsvertering.

Medicinale effecten

De maagzuurproductie wordt door middelste teunisbloemolie of nachtkaarsolie verminderd. Omdat de olie ontstekingsremmend werkt is het een hulpmiddel in de verlichting van reumatische pijnen. Deze olie bevordert zowel de geestelijk als lichamelijk welbevinden. Middelste teunisbloemolie heeft een oestrogeenachtige werking waardoor het kan worden ingezet in de jaren van de overgang. Middelste teunisbloemolie kan zelfs worden aangewend bij onvruchtbaarheid.

Essentiële vetzuren

Er zit redelijk veel basis omega 6 vetzuur in teunisbloemolie. Daarnaast bevat het basis omega 3 vetzuren. Dit zijn essentiële vetzuren die het lichaam dagelijks nodig heeft maar niet zelf kan aanmaken. Dat staat in tegenstelling tot de afgeleide en bewerkte soorten omega 3 vetten die in visoliesupplementen zitten of die een boterfabrikant aan zijn transvettenrijke margarine kan toevoegen; deze laatste soorten omega 3 vetten kan de mens zelf aanmaken uit basis omega 3 en omega 6 vetzuren.

Biologische olie kan kanker stoppen en voorkomen

Essentiële vetzuren zijn enorm gezond. Ze nestelen zich in het celmembraan. Daar oefenen ze de functie uit van zuurstofdoorlater. Ze zorgen voor een gezond zuurstofmetabolisme in de cel. Professor en nobelprijswinnaar Otto Warburg heeft in de jaren 30 van de vorige eeuw ontdekt dat het zuurstofmetabolisme van cellen cruciaal is. In de jaren 50 en 60 ontdekte hij dat wanneer een cel een zuurstoftekort heeft van 35% er kanker kan ontstaan. Kanker wordt helemaal niet veroorzaakt door de genen, maar door een zuurstoftekort op celniveau. Deze laatste opmerking van Warburg heeft kwaad bloed gezet bij andere onderzoekers die de oorzaak van kanker in de genen zoeken. Overigens is anno 2013 nog steeds geen onderzoeker erin geslaagd om de oorzaak van kanker bij de genen neer te leggen. De laatste ontwikkeling is dat bepaalde externe stoffen zogenaamde kankergenen zouden moeten aan- en uitzetten. Dit idee is een hopeloze poging om aan de ´genen veroorzaken kanker´-theorie vast te houden. Brian Peskin heeft in zijn boek ´Het verzwegen verhaal over kanker´ haarfijn uit de doeken gedaan hoe allerlei vooraanstaande genetisch onderzoekers de ´genen veroorzaken kanker´-theorie als een grote wetenschappelijke dwaling zien die in de praktijk tot de dood van miljoenen patiënten heeft geleid. Voor het gebruik van nachtkaarsolie tegen kanker kun je het beste dit vermengen met lijnzaadolie; dan ontstaat er een ideale verhouding basis omega 3 en basis omega 6-vetzuren.

Teunisbloemolie

Bovenstaand verhaal over kanker wordt niet tot de alledaagse wetenschap gerekend; het is eerder een voorbeeld van hoe de reguliere wetenschap met de oogkleppen-van-consensus op bedreven wordt. Er zijn allerlei werkingen van teunisbloemolie die wel door wetenschappers algemeen worden aangenomen. Teunisbloemolie op de huid kan de schade die UV-straling veroorzaakt verminderen en daardoor huidkanker voorkomen. Teunisbloemolie wordt gebruikt als extra hulpmiddel in de chemotherapie omdat het de nadelige effecten van chemokuur zou verminderen, zo blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Sevilla uit 2012. Verder heeft wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van Sevilla in 2012 aangetoond dat teunisbloemolie ontstekingsremmend werkt en het ook kankertumors tegengaat. Deze bevindingen sluiten aan op het verhaal van Brian Peskin en Otto Warburg, behalve dat de reden waarom de olie kanker bestrijdt bij de in de Spaanse onderzoeken onbekend is.

Teunisbloemolie op de huid

De huidverzorgende en genezende eigenschappen kunnen worden aangewend voor een gezonde huid. Het is jeukremmend en werkt daarom goed bij neurodermitis en allergieën. De talgproductie wordt gereduceerd en de cellen van de huid regenereren zich sneller door gebruik van teunisbloemolie. Teunisbloemolie is extra goed inzetbaar bij een huid die is aangetast door de zon, hitte of stress. Littekens kunnen kleiner worden door het gebruik van teunisbloemolie. Daarnaast wordt het ingezet bij zwangerschapsstriemen; een
Zaden waarvan teunisbloemolie wordt gemaakt. / Bron: Georg Slickers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Zaden waarvan teunisbloemolie wordt gemaakt. / Bron: Georg Slickers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
zwangere buik kun je begieten met teunisbloemolie om het daarna zachtjes uit te wrijven. Teunisbloemolie is genezend voor mensen met psoriasis of eczeem.

Vetzuren in middelste teunisbloemolie:

  • Palmitinezuur: 6.0%
  • Stearinezuur: 1.8%
  • Oliezuur: 7.5%
  • Linolzuur: 71%
  • Alfalinoleenzuur: 12%
  • Overige vetzuren: 1.7%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De teunisbloem als vleesvervangerDe teunisbloem als vleesvervangerDe teunisbloem heeft veel heilzame kwaliteiten. Op de tuin is het een sieraad, maar wel eentje die zich snel verspreid.…
Teunisbloem en vetzurenHet plantengeslacht teunisbloem met de Latijnse naam Oenothera, behoort tot de familie Onagraceae, de teunisbloemfamilie…
De geneeskracht van Middelste TeunisbloemDe geneeskracht van Middelste TeunisbloemTeunisbloem is een medicinale sierplant die oorspronkelijk uit de staat Virginia in Noord Amerika komt. Behalve medicina…
Teunisbloemolie voor uw gezondheidTeunisbloemolie voor uw gezondheidTeunisbloemolie wordt gewonnen uit de teunisbloem. Teunisbloemolie heeft enkele zeer bijzondere geneeskrachtige eigensch…
De positieve werking van ScharleiScharlei komt van de Salieplant familie en is net zo heilzaam als Salie zelf. Scharlei is een vriend van de vrouw en is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Georg Slickers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Fitt met dem richten Fett, Maria Köllner
  • Boek: Het verzwegen verhaal van kanker, Brian Peskin
  • Teunisbloemolie is ontstekingsremmend en gaat tumors tegen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22819447
  • Teunisbloemolie als hulpmiddel bij borstkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22819447
  • Afbeelding bron 1: Georg Slickers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van middelste Teunisbloemolie"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-07-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Olie
Medische informatie…
Schrijf mee!