InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Water als medicijn

Water als medicijn

Water is een voedingsstof. Het zorgt ervoor dat alle levensprocessen beter plaatsvinden. Water is onmisbaar voor de vertering van ander voedsel. De mens bestaat voor 80% uit water. Water is onmisbaar voor de mens. Over water doen veel misverstanden de ronde. Dat heeft ermee te maken dat de geneeskunde in het algemeen medicijnen promoot, en niet een eenvoudige drank als water. Daarnaast blijkt uit divers wetenschappelijk onderzoek dat uitdroging of een watertekort de oorzaak is van een groot aantal ziekten. Mensen die ´medicijnen´ hebben gestudeerd weten alles van medicijnen maar minder van ziekten; zo hebben ze geleerd dat de oorzaken van ziekten onbekend zijn. Dat laatste is grote onzin; de oorzaken van veel ziekten zijn heel goed bekend, maar worden niet publiekelijk gedeeld omdat er dan miljardenwinsten en vele farmaceutische luizenbaantjes in gevaar komen.

Inhoud:

Genezen van allerlei ziekten

Met water kun je hart- en vaatziekten, psychische problemen en reuma genezen. Dat staat vast, zelfs voor een deel van de reguliere artsen. Er is onderzoek naar gedaan. Niet alleen genoemde ziekten kunnen worden genezen maar ook vele andere. De arts F. Batmanghelidj genas mensen in een Iraanse gevangenis van maagzweer met een kuur die enkel bestond uit water. Batmanghelidj was opgesloten door het Iraanse regime wat in 1979 aan de macht kwam. Hij maakte van de nood een deugd en genas medegevangenen met water. Zijn aanklagers, die eerst hadden gedreigd met de doodstraf, kwamen erachter dan hij zo´n kwaaie nog niet was en lieten hem vrij, waarna Batmanghelidj naar de V.S. vluchtte en zijn onderzoeken voortzette.

Van sommige dranken droog je uit

Zijn bevindingen vonden uiteindelijk zijn weerslag in het boek ´Water als medicijn, je bent niet ziek, je hebt dorst´. In dit boek legt de afgestudeerd arts in eerste instantie uit dat als we dorst krijgen het lichaam eigenlijk erg laat reageert. We hebben dan een aantal andere signalen gemist waaruit bleek dat we een tekort aan water hadden. Vele mensen verwarren de rammelende maag met het hongergevoel, terwijl het in feite een roep naar water is. Voorts zetten we de roep om water van het lichaam om in het drinken van frisdrank, zwarte thee koffie of alcoholische versnaperingen. Deze dranken echter zorgen ervoor dat je meer water afvoert; je plast alles weer heel snel uit, en daarom droog je juist nog meer uit.

Psychische verschijnselen van watertekort

Wie veel verkeerde dranken drinkt kan alsnog uitdrogingsverschijnselen oplopen. Deze uitdrogingsverschijnselen kunnen simpele dingen zijn als vermoeidheid, depressie en prikkelbaarheid. Een leerling op school die vaak frisdrank drinkt en toch moe is, zou erop gewezen kunnen worden dat het juist frisdrank is die voor slaapneigingen zorgt. Wie erg snel boos is zou kunnen merken dat na het drinken van drie glazen water zijn boosheid al een stuk minder is. Daarbij komt het feit dat het lichaam de watertekorten langzaam aanvult. Pas na een paar dagen water twee liter drinken per dag, kan het zijn dat de verschijnselen helemaal weg zijn.

Watertekort kan leiden tot ernstige ziekten

Behalve relatief onschuldige verschijnselen kun je zware ziekten oplopen van een watertekort zoals ouderdomsdiabetes, hart- en vaatziekten en fibromyalgie, reuma van de weke delen van het lichaam zoals spieren. We hebben de neiging om veel te weinig water te drinken. Water kan zelfs de werking van de hersens bevorderen. Het is een bekend feit dat op scholen waar geen frisdrankautomaten staan en waar vanzelf meer water wordt gedronken, de leerlingen hogere leerprestaties hebben.

Te weinig water leidt tot obesitas

Obesitas is één van de ergste ziekten die we kennen. Wie energierijke producten eet, en te weinig water drinkt, merkt dat hij juist nauwelijks energieker wordt. Er is namelijk te weinig vloeistof in het lichaam om de energie goed te laten stromen. De energie zet zich alleen om in lichaamsvet, daardoor kan de misvatting dat je suikers nodig hebt gemakkelijk leiden tot obesitas, een nare aandoening die naast lichamelijke handicaps dikwijls psychische problemen met zich mee brengt. Bovendien kan het zijn dat een dorstgevoel wordt opgevat als een hongergevoel waardoor men gaat eten in plaats van drinken; dat is een tweede reden waardoor iemand door een watertekort overgewicht kan krijgen. Water moet je eigenlijk juist zien als middel om af te vallen. Drink het de hele dag door, behalve tijdens de maaltijden, want dan verdun je de spijsverteringssappen, wat betekent dat het eten slechter verteerd wordt wat ook weer een oorzaak van obesitas kan zijn. In dit kader is het zinvol op te merken dat in de V.S., waar een zeer groot aantal obese mensen zijn, men een kan van twee liter water op tafel heeft staan tijdens het eten; een totaal verkeerde gewoonte.

De bijwerking van wateroverschot

Sommige mensen denken dat water nooit een medicijn kan zijn, omdat medicijnen nu eenmaal bijwerkingen hebben; dat zou inherent zijn aan het fenomeen zijn. Dat is natuurlijk onzin; er zijn zeer goed werkende plantaardige geneesplanten die nauwelijks bijwerkingen hebben. Maar toch, voor wie daar niet van overtuigd is, is het misschien goed om erop te wijzen dat een overschot van water slecht voor de gezondheid is. Lange afstandlopers en marathonlopers drinken soms 10 liter water in een paar uur maar als een gewoon mens dat zou doen terwijl hij voor de t.v. hangt, dan kan het dodelijk zijn! Teveel water in de hersens kan leiden tot een acute dood.

Hoeveel is goed genoeg?

  • Twee liter water onder normale omstandigheden is goed genoeg.
  • Bij tropische temperaturen kun je drie liter per dag drinken.
  • Als je aan sport doet of onder hete omstandigheden moet werken kun je vijf liter per dag drinken.
  • Wie extreme sport doet of topsport zal rekening moeten houden met het feit dat het lichaam om 5-10 liter per dag kan vragen.

Twee liter per dag

Veel mensen die denken dat ze iets begrijpen van wetenschap doen het idee advies van twee liter water per dag drinken af met een dooddoener. ´Jamaar je plast het weer uit,´ is de veel gehoorde opmerking. Dat moge zo zijn maar dat betekent niet dat het slecht is om twee liter water per dag te drinken. Je plast het weer uit omdat je lichaam een watertekort niet binnen een aantal uur aanvult; daar doet het dagen over. De cellen van het lichaam laten weinig water door, daarnaast is er ruimte tussen de cellen, waar ook water nodig is, verder bevindt zich uiteraard water in het bloed. Als je te weinig drinkt dan is het bloed één van de eerste substanties die daarop reageert; het bloed wordt dikker en de aderen spannen samen. Daarom is de kans op hartkrampen of angina pectoris groter. Op die manier is te weinig water drinken slecht voor het bloed. Het duurt weer eventjes voordat het bloed is ingesteld om een minder gespannen aderstelsel; het lichaam wil als het ware de zekerheid hebben dat de waterbalans op lange termijn goed is, en niet eventjes op een bepaald moment; anders moet het aderstelsel te vaak omswitchen van een normale stand naar een stand waarin eigenlijk sprake is van een watertekort; dat is de reden dat je water in eerste instantie snel weer uitplast.

Water zuivert het lichaam

Terwijl je water uitplast plas je ook afvalstoffen uit. Als je niet genoeg plast dan hopen afvalstoffen zich op. Hoe donkerder je urine, hoe hoger de concentratie afvalstoffen. Wie altijd genoeg drinkt heeft juist hele lichtkleurige urine, bijna doorzichtig. Een opeenhoping van afvalstoffen kan leiden tot ziekten, met name in de hersenen. Afvalstoffen die zich door watertekort ophopen in de hersenen kunnen leiden tot psychische ziekten als depressie, hoofdpijn, prikkelbaarheid, slapeloosheid en lusteloosheid. Vele mensen met psychische aandoeningen gaan naar de arts die hen chemische medicijnen voorschrijft, terwijl ze genezen zouden
Bron: Ken Hammond, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Ken Hammond, Wikimedia Commons (Publiek domein)
kunnen worden door het drinken van genoeg water.

Water en zangerschap

Vrouwen die zwanger zijn hebben dikwijls last van zwangerschapsmisselijkheid. Dat is niet iets wat erbij hoort; dat is een gevolg van watertekort. Een zwangere vrouw heeft veel meer water nodig dan andere mensen; ze moet minstens drie liter per dag drinken. Ze moet voor zichzelf drinken en voor het nieuwe leven in haar. Als een zwangere vrouw zaken als koffie, zwarte thee en alcohol gaat drinken dan droogt ze uit wat slechte gevolgen heeft voor het ongeboren leven. Je kunt het zo zien: tijdens de zwangerschap vinden er voortdurend celdelingen plaats. Deze cellen bestaan voornamelijk uit water. Als er te weinig water in het lichaam zit dan kan dat tot problemen op celdelinggebied leiden, daarom zal de lichaam uit alle mogelijke plekken in het lichaam van de vrouw water halen. Dat kan het gevoel van misselijkheid veroorzaken. Misselijkheid bij een zwangere vrouw is in feite een roep van het lichaam om water.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijnHet medicijn Trachitol, bij beginnende keelpijnTrachitol is een veelgebruikt medicijn tegen keelpijn. Dit medicijn is vooral aan te raden bij beginnende keelpijn. Trac…
Botontkalking (osteoporose)Botontkalking (osteoporose)Bij iemand met botontkalking worden de botten steeds dunner en minder stevig, waardoor ze op een gegeven moment kunnen b…
Trajenta! Het nieuwe medicijn tegen diabetesTrajenta! Het nieuwe medicijn tegen diabetesVanaf 1 april 2012 is er een nieuw medicijn op doktersrecept verkrijgbaar tegen diabetes. Een tablet die geschikt is voo…
Wetenschappelijk onderzoekOm nieuwe behandelmethoden en medicijnen te ontwikkelen is wetenschappelijk onderzoek nodig. Uiteraard zijn hier regels…
Bronnen en referenties
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water als medicijn, je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Foto: Ingrid Schouten
  • Afbeelding bron 1: Ken Hammond, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Water als medicijn"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 16-09-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Water
Medische informatie…
Schrijf mee!