InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Jodium en gejodeerd zout, gevaren en voordelen

Jodium en gejodeerd zout, gevaren en voordelen

Jodium is een belangrijk element. Het regelt onder andere de waterhuishouding. Jodium staat vooral bekend omdat het het essentieel is voor de schildklier om thyroxine te produceren. Het stimuleert daarnaast om eiwitten aan te maken die door het enzym natrium-kaliumpomp worden geproduceerd. Met behulp van dit enzym wordt het gehalte aan mineralen binnen en buiten een cel in balans gebracht. De natrium-kaliumpomp laat mineralen in en uit de cel gaan door het celmembraan.

Inhoud:

Synthetisch jodium

Synthetisch jodium wordt in keukenzout gedaan terwijl er uit keukenzout eerst jodium en nog ruim 80 andere mineralen en sporenelementen worden onttrokken. Dat klinkt onlogisch en dat is het ook. Tafelzout en keukenzout bestaan doorgaans enkel uit natriumchloride, synthetische jodium en antiklontermiddel. Maar om natriumchloride aan te maken moet het ontdaan worden van alle mineralen waarmee het van nature samen voorkomt. Dit proces van jodium onttrekken leidt ertoe dat zout een geraffineerd, bewerkt product is wat niet alleen een paar gezonde maar ook vele negatieve eigenschappen heeft. Zo krijg je van teveel natriumchloride of keukenzout een verhoogde kans op hoge bloeddruk terwijl ongeraffineerd zeezout juist goed is om de bloeddruk te reguleren.

Jodium zit van nature in zout

Een van de mineralen die in zout van nature zit is jodium. Omdat mensen te weinig jodium binnen kregen, hadden velen last van struma of krop. Struma is een opgezette schildklier wat zich uiterlijk kenmerkt in een grote zwelling. De belangrijkste oorzaak van struma is een jodiumtekort. Vanaf 1942 tot 2009 was het een verplichting voor bakkers om broodzout te gebruiken; dat is brood waaraan jodium is toegevoegd. Momenteel is het gebruik van broodzout in de bakkerswereld alom aangeraden maar is het geen wet meer.

Te weinig en te veel

Te weinig jodium kan tot struma, oedeem, zwellingen, droge huid, haaruitval, geheugenverlies, vermoeidheid, slaperigheid en verlies van spierweefsel leiden maar teveel jodium is net zo slecht. Het lichaam reageert op een jodiumtekort door een gewichtstoename. Het lichaam probeert vocht vast te houden zodat er een kleine reserve aan jodium kan worden aangemaakt. Wanneer iemand hierachter komt en jodium gaat eten dan verdwijnen de vochtopeenhopingen en kan de persoon kilo´s lichter worden. Teveel jodium eten kan leiden tot hoofdpijn, misselijkheid en hartkloppingen. Daarnaast kan het leiden tot een overactieve schildklier. Jodium moet daarom in lage dosis worden genomen.

Jodiumgehalte verschikt per regio

Het probleem bij jodium is dat in de ene regio meer jodium in de grond zit waardoor agrarische voedselproducten genoeg jodium kunnen bevatten om struma te voorkomen. Echter, in gebieden waar de landbouwgrond totaal uitgeput is, is er niet meer genoeg jodium in de grond en zou je extra jodium kunnen innemen door te letten op het voedsel dat je eet. Dat is een natuurlijke manier van jodiuminname die werkt in plaats van het eten van gejodeerd zout. Er zijn wetenschappers die aanraden om alleen gejodeerd zout in brood te doen op basis van regio´s; in sommige regio´s hoeft men geen jood aan zout toe te voegen, zo redeneren zij.

In welke voedselproducten zit veel jodium?

Jodium zit in zeezout maar daar zit net niet genoeg in voor de dagelijkse behoefte. Het is daarom belangrijk om als je geen gejodeerd zout of gejodeerd brood eet, erop te letten dat je jodiumhoudend voedsel eet. Jodium zit vooral in ongeraffineerd zeezout zoals Keltisch zeezout en Himalayazout , yoghurt, biologische melk, eieren, mozzarellakaas, aardbeien, kelp, zeewier en alle andere zeegroenten.

Jodium bij radioactiviteit

Jodium kan een belangrijk hulpmiddel zijn bij een ongeluk waarbij radioactiviteit vrij komt. Jodium wordt in grote hoeveelheden voorgeschreven bij mensen die radioactief besmet zijn. Dat werkt als volgt: een grote hoeveelheid kaliumjodide wordt door de schildklier opgenomen waardoor er geen ruimte meer is voor radioactief jodium. Hierdoor wordt het lichaam tegen straling beschermd omdat de door straling besmette deeltjes niet worden opgenomen maar snel weer wordt afgevoerd uit het lichaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe (on)gezond is zoutZout. Bij het grote publiek vooral bekend als smaakversterker in de keuken. Lekker bij een stukje vlees of over de friet…
Mineralen, voor de vitaliteit van je lichaamMineralen, voor de vitaliteit van je lichaamMineralen zijn net als vitamines erg belangrijk voor de vitaliteit van ons lichaam. Net als vitamines dienen ze om het l…
Jodium in voedselJodium in voedselJodium is een essentieel mineraal dat de aanmaak van hormonen in de schildklier stimuleert. Een jodiumtekort heeft zeer…
Mineralen, waarom hebben wij ze nodig?Mineralen, waarom hebben wij ze nodig?Mineralen hebben wij nodig voor de opbouw van ons lichaam. Calcium en magnesium zijn belangrijk voor de opbouw van de bo…
Jodium: een belangrijk mineraal voor het lichaamJodium: een belangrijk mineraal voor het lichaamWe krijgen tegenwoordig te weinig jodium binnen in ons lichaam. Dit terwijl jodium vele belangrijke functies in het lich…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Natrium-kaliumpomp
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/177/struma.html
  • http://www.naturalnews.com/031876_iodine_supplements.html
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water, het goedkoopste medicijn. Je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, Geert Verhelst

Reageer op het artikel "Jodium en gejodeerd zout, gevaren en voordelen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 17-09-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!