InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Water drinken bij obstipatie

Water drinken bij obstipatie

Water drinken bij obstipatie Water kun je zien als een medicijn wat bij diverse ziekten uitkomst biedt. Zelfs mensen die last hebben van obstipatie zijn gebaat bij het veelvuldig drinken van water. Als je last hebt van obstipatie en weinig of geen water drinkt, is dit artikel speciaal voor jou geschreven. Ten eerste moet je een belangrijk uitgangspunt beseffen. Tijdens het proces om voedsel te verteren wordt er een ruime hoeveelheid water gebruikt. Het voedsel moet immers goed vloeibaar worden gemaakt om alle benodigde elementen eruit te halen. Sommige voedingsstoffen komen niet vrij voordat ze worden opgelost in water.

Inhoud:

Water is nodig bij spijsvertering

Alle voedingsstoffen die worden opgelost in water zullen worden opgenomen in het bloed en naar de lever worden gebracht voor verdere bewerking. Datgene wat het lichaam als afval beschouwt zal afgebroken worden, samengeperst en verwijderd. Tijdens het verwijderingsproces van de afvalproducten is er nog steeds water nodig omdat alles door de darmen moet worden afgevoerd. De dunne darm is 6 tot 10 meter lang en de dikke darm anderhalve meter. Je kunt je voorstellen dat om samengeperst afvalproducten door deze darmen heen te persen er genoeg water voor handen dient te zijn.

Water opnemen

In het laatste gedeelte van de darmen wordt er water uit de darmen opgenomen in het lichaam. Dat is dus aan het uiteinde van de dunne darm en in de dikke darm. De darmen functioneren op deze manier als een soort reservebron van water voor de rest van het lichaam. Wanneer het lichaam is uitgedroogd zal er extra druk zijn op de darminhoud om water af te staan. Dit proces duurt veel langer in het geval van uitdroging.

Wat is uitdroging eigenlijk?

Je moet lichaamsuitdroging zien als iets wat gebeurt en waar je weinig bewust van bent. Je zult geen dorst krijgen in het geval van uitdroging omdat de speekselklieren als laatste worden drooggelegd. Krijg je dorst als je uitgedroogd bent, dan zit de uitdroging in een vergevorderd en gevaarlijk stadium. Veel mensen zijn uitgedroogd en dat kan bij iedereen weer tot andere ziekten leiden, afhankelijk van de lichaamsconstitutie. Sommige mensen ontwikkelen door watertekort migraine of hoofdpijn, anderen hebben diabetes met uitdroging als oorzaak en weer anderen krijgen obstipatieproblemen. Iedereen die hooguit een glas water per dag drinkt, veel koffie, thee, alcohol, frisdrank en andere suikerhoudende dranken tot zich neemt loopt het risico op uitdroging. Deze laatstgenoemde dranken zorgen er namelijk helaas voor dat het lichaam uitdroogt in plaats dat het van water wordt voorzien. Er zijn slechts enkele soorten kruidenthee die niet voor uitdroging zorgen; in principe is water onvervangbaar.

Het gevolg van uitdroging voor obstipatiepatiënten

Uitdroging veroorzaakt bij mensen met constipatie vooral een langzamer voortgangsproces van voedselafvalproducten aan het eind van de darmen. De stroomsnelheid wordt verlangzaamd; dat is één van de manieren om watertekort op te vangen. Verder wordt de ontlasting veel harder en dat is eveneens niet bevorderlijk voor de doorstroming. Bovendien maakt een hardere ontlasting bij velen de uitscheiding uit het lichaam zelf een stuk lastiger. Hierdoor kan men eveneens last hebben van bijwerkingen van obstipatie zoals aambeien, diverticulitis en poliepen. Daarnaast speelt chronische uitdroging een rol in het ontstaan van dikkedarmkanker en endeldarmkanker.

Pijn in de rechteronderbuik

In de overgang van de dunne darm naar de dikke darm zit een klep die deze overgang reguleert; de ileocaecaalklep. Deze klep is belangrijk voor de waterhuishouding in de darmen. Het geeft in gesloten positie de dunne darm tijd om zoveel mogelijk water uit de darm te halen. Wanneer het lichaam te veel uitgedroogd is, kan het sluiten van de klep een pijnscheut veroorzaken. Het gevoel van deze pijnkramp komt uit de rechteronderbuik. Sommige mensen denken dat ze een blindedarmontsteking hebben als ze deze bij voelen. Artsen zien deze pijn soms per abuis aan voor pijn in de baarmoeder of eierstokken. Zoals je weet is het enigszins duur en ingewikkeld om op die plek onderzoeken te doen. Er moeten kijkinstrumenten worden ingebracht. Daarom is het van belang om bij pijn aan de rechteronderbuik eerst een glas water te drinken. Er is namelijk een kans dat na een paar minuten de pijn al verdwijnt. Verder dien je na enkele minuten weer een glas water tot je te nemen. Als de pijn dan helemaal verdwenen is, is er een grote kans dat het ´slechts´ om de pijnscheut veroorzaakt door een uitgedroogde ileocaecaalklep ging. Het zou goed kunnen zijn dat deze pijnscheut een dorstsignaal is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water, het goedkoopste medicijn. Je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, Geert Verhelst
  • http://hetmenselijklichaam.weebly.com/darmen.html

Reageer op het artikel "Water drinken bij obstipatie"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 17-09-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Water
Medische informatie…
Schrijf mee!