InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Auto-immuunziekten en uitdroging volgens dr. Batmanghelidj

Auto-immuunziekten en uitdroging volgens dr. Batmanghelidj

Drink je 6 tot 8 glazen water per dag? Veel mensen staan er niet bij stil dat ze te weinig water drinken. Te weinig water drinken kan afhankelijk van ieders constitutie leiden tot vele verschillende ziekten. Auto-immuunziekten zijn ziekten waarbij het lichaam een deel van zichzelf gebruikt om een ander, belangrijker deel te beschermen. Het kan allerlei nare gevolgen hebben. Hoe zijn deze gevolgen te voorkomen? Simpel. Eenvoudig het drinken van genoeg water zou vele ziekten de deur wijzen. Dr. Batmangheldj ontdekte tijdens zijn gevangenschap in een Iraanse cel dat water een medicijn is tegen een groot scala aan ziekten en deed zijn verdere leven in de V.S. onderzoek naar de genezende werking van water.

Inhoud:

Onbewuste uitdroging leidt tot ziekten

Niet iedereen is er zich van bewust dat hij te weinig drinkt. Je kunt gerust stellen dat de meeste mensen te weinig water drinken en daardoor ziekten oplopen. Door jezelf chronisch uit te drogen kun je verschillende aandoeningen krijgen. Voorbeelden daarvan zijn constipatie, diabetes, migraine en auto-immuunziekten. Wat zijn auto-immuunziekten eigenlijk? Een auto-immuunziekte is een aandoening waarbij het lichaam een deel van zichzelf ´aanvalt´ en als een ziekte beschouwt, tenminste zo luidt de gangbare verklaring. Oppervlakkig gezien klopt dat maar eigenlijk zou je kunnen zeggen dat we de vele lichaamsprocessen niet helemaal begrijpen.

Auto-immuunziekten veroorzaakt door uitdroging

Batmanghelidj merkt op dat vele auto-immuunziekten in feite worden veroorzaakt door langdurige, onbewuste uitdroging. Want wat gebeurt er precies bij uitdroging? Doordat het lichaam te weinig beschikking heeft over water kan het niet al de gif- en afvalstoffen afvoeren die het zou willen kwijt raken. De urineproductie is namelijk te laag en via de urine kunnen normaal gesproken afvalstoffen afgevoerd worden. Met andere woorden; er hopen zich lichaamsvreemde stoffen in het lichaam op.

We zijn allen potentiële auto-kannibalen

Het teveel aan afvalstoffen leidt ertoe dat aminozuren worden ingeschakeld als antioxidant in plaats van de gebruikelijke lichaamsprocessen te reguleren. Verder staat het immuunsysteem permanent op scherp. Doordat te weinig afvalstoffen afgevoerd worden, en heel het lichaam zich toch inzet om de afvalstoffen onschadelijk te maken, komt er een moment waarop er een tekort aan voor het lichaam onmisbare aminozuren is. Het lichaam heeft hier een uiterst efficiënte oplossing voor. Het staat bepaalde minder belangrijke weefsels af zodat de stoffen die er te weinig zijn worden aangevuld. In feite zou je kunnen zeggen dat er sprake is van inwendig kannibalisme of jezelf van binnenuit opeten. Precies deze vorm van zelfbehoud van het lichaam is de meest belangrijke oorzaak van auto-immuunziekten.

In elkaar grijpende processen

Ons lichaam is een zichzelf onderhoudend bewegingswerkzaamheid dat bestaat uit tussenafhankelijke ontwikkelingen. Het lijf functioneert doordat vele processen in elkaar grijpen. Als een proces wordt veranderd, wordt dat via allerlei reacties gebalanceerd door in te grijpen op andere processen. Neem bijvoorbeeld het geval van diabetes mellitus type 2 waarbij te weinig insuline wordt geproduceerd door de alvleesklier. Hierdoor zal er meer suiker via de urine het lichaam verlaten en bestaat er goede kans dat het lichaam te weinig energie uit koolhydraten omzet. Veruit het meest belangrijke orgaan zijn de hersenen. De hersenen zullen daarom nog steeds suikers krijgen toegezonden, terwijl andere delen van het lichaam minder suiker krijgen toebedeeld. Daardoor worden allerlei complicaties die met diabetes gepaard gaan veroorzaakt.

DNA wordt afgebroken door uitdroging

We moeten ons beseffen dat uitdroging een scala aan processen in gang zet. Tijdens uitdroging worden er stresshormonen in de vorm van vasopressine en interleukine-1 geproduceerd. Deze stoffen zetten diverse enzymen die eiwitten afbreken aan het werk. Eiwitten die onder andere afgebroken worden zijn DNA en RNA oftewel het genetisch, erfelijk materiaal. Deze bewegen in het lichaam en worden door onderzoekers voor virussen aangezien, zo stelt Batmanghelidj in zijn boek ´Water, het goedkoopste medicijn.´

In dit artikel wordt de visie van Dr. Batmanghelidj belicht; dat is niet de gangbare visie maar een alternatieve kijk op hoe ziekten ontstaan.

Neurologische aandoeningen en watertekort

Ook vele neurologische aandoeningen worden veroorzaakt door chronische uitdroging. Multiple sclerose, de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson worden allemaal veroorzaakt door opeenhopingen van afvalstoffen door een langdurig vochttekort, zo stelt Batmanghelidj. Wetenschappers zijn er inmiddels achter dat Alzheimer door ontstekingen op celniveau zijn veroorzaakt en het wordt steeds duidelijker dat zowel een hogere histamineproductie, grotere aanwezigheid van stresshormonen en culminatie van afvalstoffen zorgen voor deze ontstekingen. Het venijnige aan de ziekte Alzheimer is dat het beginverloop zo sluipend gaat dat je het meestal niet door hebt en als je erachter komt en naar de arts gaat het meestal al te laat is. Alzheimer die in de beginfase wordt ontdekt kan genezen maar het wordt aldus relatief weinig in de beginfase ontdekt..

Hoeveel water moet je precies drinken?

Dre meeste mensen hebben wel eens gehoord van het feit dat je veel water moet drinken. Sommigen zeggen dat zes glazen genoeg zijn, anderen acht glazen en weer anderen zeggen dat je minstens drie liter of 12 glazen water per dag moet drinken. Wat vooral van belang is om te weten: het verschil tussen geen water drinken en 6 glazen water drinken is enorm veel groter dan tussen zes glazen en 12 glazen water. Met andere woorden: drink op zijn minst zes of zeven glazen water per dag.

Water implementeren in je dagelijkse leefpatroon

Zeven glazen water zijn zo gedronken maar je moet het wel op het goede moment doen. Water drinken tijdens en na het eten is niet slim omdat hierdoor de spijsvertingssappen in de maag verdund worden waardoor het eten minder goed verteerd wordt. Wat je doet is het volgende:
  • Drink een glas water een half uur voor elke maaltijd,
  • Drink een glas water een uur na de maaltijd,
  • Zet een glas water op je nachtkastje en drink dat gedurende avondnacht/ochtend op.
Op deze manier krijg je eenvoudig zeven glazen per dag binnen. Je moet dit echter als uitgangspunt zien. Als je koffie of thee drinkt dan plas je dit snel weer uit; daarom dragen deze stoffen niet bij aan de totale watervoorraad. Maar het is nog erger: doordat er bij de verwerking van koffie en thee water nodig is zul je zelfs water verliezen door deze dranken. Als regel zou je kunnen aannemen dat op elke drie koppen koffie of thee je een extra glas water drinkt. Wat alcohol betreft; dit is een enorm uitdrogingsbevorderende drank. Je dient beslist voor elke alcoholische versnapering een glas water te drinken, anders droogt het lichaam uit. Lichaamsuitdroging is een belangrijke reden voor hoofdpijn en het katergevoel.

Roken leidt tot versnelde uitdroging

Roken is een extra risicofactor voor uitdrogingsziekten. Rokers dienen meer water te drinken dan anderen teneinde de kans op een gezond leven te vergroten. Roken is slecht omdat er meer nutteloze afvalstoffen in het lichaam komen die niet alleen longkanker maar diverse andere ziekten kunnen veroorzaken, niet in het minst neurologische ziekten. Daarom kun je het beste op elke twee sigaretten een glas water drinken. Nog beter is het om te proberen van rookverslaving af te komen. Overigens kan het veelvuldig drinken van water tijdens het afkicken van tabak, het ontwenningsproces gigantisch bevorderen. Hier volgen de adviezen op een rijtje. Bovenop de zeven glazen water per dag drink je de volgende hoeveelheid extra:
  • Een glas water voor elke drie koppen koffie of thee,
  • Een glas water per alcoholische versnapering,
  • Een glas water per twee sigaretten.

Schakel niet ineens over van nul naar zeven glazen water per dag.

Extra feiten over waterconsumptie

In de praktijk heeft het drinken van water ook te maken met de temperatuur waarin je leeft. In de winter is het kouder en verdampt het lichaam buiten minder water maar door de kachel hoog te zetten en binnen te blijven zou je wel eens versneld kunnen uitdrogen. Wie op kantoor werkt in een droog gebouw zal meer water nodig hebben dan wie buiten werkt in de frisse lucht. Daarnaast is het van belang hoe actief je op een dag bent. Lichaamsbeweging zorgt voor een grotere behoefte aan water. Als je net begint met water drinken is het van belang om niet ineens op het drinken van zeven glazen per dag over te schakelen. Wat je doet is:
  • Je begint de eerste dag met twee glazen water te drinken en een glas op je nachtkastje te zetten.
  • Vervolgens drink je elke dag een glas meer.
  • Na vijf dagen zit je op zeven of acht glazen per dag. Dat is basishoeveelheid.
  • Vervolgens pas je de waterconsumptie aan je persoonlijke, ongezonde leefgewoonten zoals in de alinea hierboven beschreven.
Gerelateerde artikelen
De ziekte van Alzheimer en omgevingsfactorenDefecte genen vergroten weliswaar de kans dat iemand op latere leeftijd de ziekte van Alzheimer krijgt, maar lang niet a…
De risicofactoren van een hersenaandoeningDe risicofactoren van een hersenaandoeningEr zijn een aantal hersenaandoeningen waar je door genetische aanleg weinig aan kunt doen. Leeftijd speelt hierin een gr…
Verschillende dementievormen zoals Alzheimer en ParkinsonVerschillende dementievormen zoals Alzheimer en ParkinsonVerschillende vormen van dementie kunnen soms voor verwarring zorgen. Er is immers geen groot verschil tussen Alzheimer…
Auto-immuunziekten: oorzaken, typen, behandeling, prognoseAuto-immuunziekten: oorzaken, typen, behandeling, prognoseHet immuunsysteem beschermt het lichaam tegen infecties en kanker. Bij auto-immuunziekten verloopt die bescherming niet…
Auto-immuunziekten: De meest bekende ziekten op een rijBij auto-immuunziekten schakelt je lichaam naar een stand, waarin het zichzelf aanvalt. Het immuunsysteem dat bedoeld is…
Bronnen en referenties
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water, het goedkoopste medicijn. Je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, Geert Verhelst

Reageer op het artikel "Auto-immuunziekten en uitdroging volgens dr. Batmanghelidj"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-10-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!