InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van voorjaarsadonis

De geneeskracht van voorjaarsadonis

De geneeskracht van voorjaarsadonis Voorjaarsadonis is een mooie sierplant die met uitsterven bedreigd wordt. Hij wordt speciaal gekweekt om zijn medicinale eigenschappen. Het is geen eetbare plant, maar in kleine doseringen wel een prima geneeskrachtige plant. De medicinale werkzaamheid waar de plant het meest om bekend is, is zijn rustgevende werking voor het hart en de bloedsomloop
Botanische tekening voorjaarsadonis / Bron: Kilom691, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening voorjaarsadonis / Bron: Kilom691, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Door RIVM verboden kruid

Voorjaarsadonis wordt vermeld op de lijst van ´verboden kruiden´ van het RIVM. Desondanks zijn er homeopathische recepten in de omloop op basis van voorjaarsadonis. Het probleem met het besluit om kruiden te verbieden voor gebruik is gelegen in de hoeveelheid die wordt gebruikt. Van medicijnen is net zo goed bekend dat ze giftig zijn maar planten werden verboden gemaakt. Als medicijnen met dezelfde strengheid zou worden benaderd dan zou de medicijnindustrie morgen nog failliet gaan. Gelukkig zijn er veel alternatieve geneesplanten in de vorm van geneeskruiden en voeding om de beperkte mogelijkheid om geneesplanten voor te schrijven te ondervangen. De reden dat voorjaarsadonis op de lijst met verboden kruiden is geschaard komt doordat er ouabaïne in zit, een hartglycoside. Voorjaarsadonis wordt namelijk gebruikt bij hartritmestoornissen maar deze veranderende werkzaamheid voor het hart moet niet door onbevoegden worden gebruikt. Omdat geneesplanten een onschuldig imago zouden hebben en ze daarom een risico voor amateurkruidengeneeskundigen vormen heeft het RIVM voorjaarsadonis verboden gemaakt sinds 2001. Men had er ook voor kunnen kiezen om het beroep van fytotherapeut extra ruggensteun te kunnen verlenen door een officiële opleiding te erkennen waardoor alleen officieel erkende fytotherapeuten de plant mogen gebruiken.

Naamgeving voorjaarsadonis

De Latijnse naam van voorjaarsadonis is Adonis vernalis. Een alternatieve naam in het Nederlands is duivelsoog. De voorjaarsadonis dankt zijn naam aan het feit dat hij in het voorjaar, van april tot mei bloeit. De Latijnse naam komt van een Griekse mythe. Aphrodite had een mooie zoon die Adonis heette. Door een speling van het lot stierf Adonis een vroege dood en moest Aphrodite huilen van verdriet. Elke traan die de grond raakte veroorzaakte het verschijnen van een prachtige bloem, die vanaf dat moment adonis werd genoemd. In Europa en Azië zijn rond de 35 Adonissoorten bekend waaronder de voorjaarsadonis, zomeradonis en herfstadonis.

Verspreiding

De plant is op het gehele Euraziatische continent te vinden, van Midden Europa tot Siberië. Deze vaste plant wordt 10 tot 60 centimeter hoog en bloeit met gele bloemen. De plant valt onder de beschermde planten aangezien hij steeds minder voorkomt.

Werkzame stoffen voorjaarsadonis

Van deze geneesplant wordt de hele plant gebruikt zonder de wortels. In de voorjaarsadonis zitten circa 30 verschillende cardenolide-cardioglycosiden zoals cymarine, adonitoxine en adenovernoside. Veder bevat het flavonoïden waaronder adonivernith. Het bevat een redelijk aantal flavon C-glycosiden. De plant wordt op bepaalde, vastgestelde wijze gedroogd zodat men precies de dosis kan bepalen. De verse plant is iets werkzamer maar daarvan is moeilijker te bepalen wat het intoxicatiegevaar is. Overigens is er vrijwel geen kans op vergiftiging. Toch moet je met deze plant geen risico nemen en het alleen gebruiken op voorschrift van een bevoegd fytotherapeut.

Medicinale werking voorjaarsadonis

Voorjaarsadonis is een prima cardiosedativum, wat wil zeggen dat het een rustgevend middel voor het hart is. Nerveuze tachycardie, een te snelle hartslag veroorzaakt door het zenuwstelsel, wordt er succesvol mee behandeld. Daarnaast is het een uitstekend inzetbaar middel bij voorbarige hartcontracties.

Hartversterkende werking

Voorjaarsadonis heeft een hartversterkende werking. Daarnaast heeft deze plant bloedvatverwijdende eigenschappen. Het wordt soms voorgeschreven bij een functionele hartstoornis zoals hartzwakte. Wel is het zo dat er meer werkzame geneesplanten op dit gebied zijn en dat de plant alleen uitkomst kan bieden bij milde stoornissen.

Verdere medicinale werkingen

Adonis vernalis is eveneens een nuttige plant bij aderverkalking en ouderdomsverschijnselen in de bloedsomloop. Het kan een arteriële hypotonie of zwakke doorbloeding van de slagaders verhelpen. Verder wordt het aangewend bij hartkloppingen. Ook een beklemmend
Voorjaaradonis / Bron: Petr Filippov, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Voorjaaradonis / Bron: Petr Filippov, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
ademnood, duizelingen, snelle polsslag kunnen ermee worden behandeld door een homeopaat, mits de oorzaak van deze aandoeningen is gelegen in een verminderde hartfunctie.

Diureticum

Voorjaarsadonis is een diureticum. Dat wilt zeggen dat het vocht sneller afdrijft uit het lichaam. Dat heeft te maken met het feit dat het een invloed heeft op de nierfunctie. De verbeterde hartwerking en bloeddoorstroming zorgen eveneens voor een kleinere noodzaak om vochtreserves vast te houden. Verder zitten er flavonoïden in voorjaarsadonis die de vochtafdrijvende werking ondersteunen.
Gerelateerde artikelen
Tips voor afvallen en gezond eten!Tips voor afvallen en gezond eten!Volgt u al een dieet, maar kunt u dit moeilijk volhouden? Hier enkele tips om toch zo nu en dan een extraatje te eten, z…
Afvallen met appelazijn werktAfvallen met appelazijn werktWie eenvoudig wil afvallen moet zeker appelazijn proberen. Afvallen met appelazijn gaat namelijk uitstekend, doordat app…
Na de Zwangerschap: Borstvoeding en afvallenVeel vrouwen denken dat ze na hun zwangerschap weer gelijk terugkomen op hun normale gewicht. Vaak valt dit toch tegen …
Is ananas gezond?Is ananas gezond?Is ananas gezond? Het eten van een ananas is namelijk niet alleen lekker maar ook erg gezond. Binnen dit artikel worden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Agnieszka Kwiecie, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Herkomst naam adonis: http://de.wikipedia.org/wiki/Adonisr%C3%B6schen
  • RIVM-rapport Rapport 320011002/2009
  • M. van de Bovenkamp et al. (PDF op internet)
  • Boek: Groot handboek geneskrachtige planten, Geert Verhelst
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Kilom691, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Petr Filippov, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van voorjaarsadonis"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-09-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!