InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Snel even energie bijtanken: zijn energiedrankjes ongezond?

Snel even energie bijtanken: zijn energiedrankjes ongezond?

Snel even energie bijtanken: zijn energiedrankjes ongezond? Ben jij ook al eens uitgeput geweest terwijl je niet aan je vermoeidheid wilde toegeven? Dan heb je misschien wel eens een energiedrankje gedronken. Een energiedrank geeft je snel weer energie en doet je vermoeidheid verdwijnen als sneeuw voor de zon, vooral dankzij de stimulerende stoffen cafeïne en taurine. Toch is het opletten als je deze energiedrankjes vaak drinkt, want in dat geval kunnen er bijwerkingen optreden. Tot de belangrijkste neveneffecten van energiedrankjes behoren onder meer hartkloppingen, zenuwachtigheid en een algemeen gevoel van onrust. Zijn energiedrankjes ongezond en schadelijk voor de gezondheid?

Snel even energie bijtanken

In deze stresserende moderne tijden wordt er alsmaar meer van ons gevraagd. We moeten voldoen aan een strak werkschema, online berichtjes beantwoorden en er ook nog eens een boeiend sociaal leven op na houden. Het komt dan ook vaak voor dat mensen vermoeid geraken van dit alles en extra energie willen bijtanken. Voor een snelle opkikker op een moment van lusteloosheid doen veel mensen een beroep op een energiedrank.

Ingrediënten energiedrankjes

Bijzonder aan de energiedrankjes is dat het je snel weer energie kan geven en dat je vermoeidheid verdwijnt. Doorgaans bevatten energiedranken veel suiker aangevuld met ingrediënten zoals de opwekkende stoffen cafeïne en taurine. Taurine is een aminozuur dat een belangrijke functie heeft voor hart- en bloedvaten, de spieren, en het zenuwstelsel. Door de hoge concentratie van zowel taurine als cafeïne in energiedranken krijgt de drinker ervan onmiddellijk een opkikker waardoor hij zich snel weer beter voelt. Vermoeidheid wordt meteen als miniem ervaren, en je hebt snel weer fut om ertegen aan te gaan.

Zijn energiedranken ongezond?

Er is heelwat controverse over het al dan niet schadelijk zijn van energiedranken voor de gezondheid. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid heeft gesteld dat energiedrankjes niet noodzakelijk ongezond hoeven te zijn bij een beperkt gebruik van een half blikje per dag. Maar in de sportwereld en in het uitgaansleven worden energiedrankjes te pas en te onpas gedronken om snel energie op te doen en tegen vermoeidheid. Het gebruik van energiedrankjes is dan ook helemaal ingeburgerd in het dagelijkse leven. Bij overdreven hoge inname van energiedrankjes kunnen vervelende neveneffecten optreden.

Bijwerkingen energiedranken

Hartkloppingen

Energiedrankjes kunnen bij veelvuldig gebruik neveneffecten veroorzaken. Op lange termijn heel regelmatig gebruik maken van stimulerende energiedranken kan dus risico's inhouden. Toch kunnen er ook bij eenmalig gebruik onmiskenbare bijwerkingen optreden, denk hierbij bijvoorbeeld aan zenuwachtigheid, hartkloppingen en een algemeen gevoel van onrust. Vooral hartkloppingen vormen een vaak gehoorde klacht bij mensen die energiedrankjes drinken.

Andere bijwerkingen

Andere mogelijke bijwerkingen die na het drinken van energiedranken kunnen optreden zijn onder meer:
  • hoofdpijn
  • misselijkheid
  • uitdroging
  • verslaving
  • prikkelbaarheid
  • verhoogde bloeddruk
  • onregelmatige hartslag
  • afbrokkeling van het glazuur van de tanden door de hoge zuurtegraad en het hoge suikergehalte

Soorten energiedrankjes

We kennen allemaal wel de soorten energiedrankjes die er op de markt zijn: Red Bull, Bullit en Monster zijn maar enkele van de voorbeelden. Maar het aanbod aan energiedranken wordt alsmaar uitgebreider. Zo zijn er energiedranken die meerdere positief werkende stoffen combineren. Een voorbeeld daarvan is de energiedrank "Plantina Magnesium Taurine", een product dat een combinatie is van aminozuren en mineralen. Deze energiedrank bevat magnesium, wat een positieve werking heeft op de spieren waardoor je minder snel moe wordt. Plantina Magnesium Taurine brengt bovendien rust in geval van stress en bevat mangaan, een mineraal dat vet omzet in energie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cafeïne; de effecten en gevarenCafeïne; de effecten en gevarenCafeïne kan worden gevonden in allerlei verschillende soorten drankjes, waarbij de stof regelmatig gebruikt wordt om de…
Energiedrankjes doet het hartritme verhogennieuws uitgelichtEnergiedrankjes doet het hartritme verhogenEr is slecht nieuws over de veel gebruikte energiedrankjes. Deze verhogen het hartritme waardoor het hart op hol kan sla…
Cafeïne en de invloed op kinderenCafeïne en de invloed op kinderenEr verschijnen steeds meer producten op de markt waaraan cafeïne is toegevoegd. Vaak is het niet duidelijk dat producten…
Jongeren en de gevaren van energiedrankjesJongeren en de gevaren van energiedrankjesWie in de tijd dat een nabijgelegen school pauze heeft in een supermarkt komt stuit daar vaak op rijen jongeren voor de…
Energiedrankjes gevaarlijk verslavendEnergiedrankjes gevaarlijk verslavendEnergiedrankjes met een hoge dosis cafeïne en taurine, ze geven de consument méér dan vleugels zo blijkt nu. Ze zijn noc…
Bronnen en referenties
  • http://www.elsevier.nl/Stijl/nieuws/2011/10/Energiedrank-een-oppepper-of-ongezond-ELSEVIER320635W/
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/energiedrankjes.aspx
  • http://www.gezonderafvallen.nl/page/1956/energie-drank-gezondheid.html
  • http://gezondheid.blog.nl/algemeen/2013/03/27/energiedrankjes-blijken-ongezond (bronnen geraadpleegd op 25/06/2016).

Reageer op het artikel "Snel even energie bijtanken: zijn energiedrankjes ongezond?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-03-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Vermoeidheid
Medische informatie…
Schrijf mee!