InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Havermout: gezond voor bloeddruk, cholesterol en diabetes

Havermout: gezond voor bloeddruk, cholesterol en diabetes

Havermout: gezond voor bloeddruk, cholesterol en diabetes Is havermout gezond? Jazeker! Havermout kent veel gezondheidsvoordelen. Havermout wordt bereid uit de graansoort haver. De gezondheidsvoordelen van havermout zijn gedocumenteerd in vele honderden studies. In het onderhavige artikel bespreken we enkele gezondheidsvoordelen van havermout. Want één ding kan met zekerheid gezegd worden: havermout is gezond. Begin iedere dag met een havermout ontbijt en je zult volop profiteren van de gezondheidsvoordelen. Zo helpt havermout, in combinatie met gezonde en gevarieerde voeding, het cholesterol te verlagen. Het is alom bekend dat een hoog cholesterolgehalte een risicofactor is in het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Onderzoek wijst namelijk uit dat bèta-glucan vezels, die van nature aanwezig zijn in haver, het cholesterolgehalte significant verlagen. Voorts heeft havermout een positief effect op je bloeddruk. Als je hoge bloeddruk hebt, is het verstandig om dagelijks een bordje havermout te nemen.

Havermout gezond ontbijt voor jong en oud

Havermout verlaagt het risico op astma bij kinderen

Een Finse prospectieve studie onder 1.293 kinderen laat zien dat kinderen die al op jonge leeftijd havermoutpap eten, later bijna twee derde minder kans hebben op astma. Des te vroeger kinderen kennismaken met haver, des te minder kans ze hebben op astma. De Finse wetenschappers lieten de ouders van de bijna 1.300 kinderen de eetpatronen rapporteren van hun kroost vanaf hun geboorte totdat ze vijf jaar oud waren. Uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat vis op jonge leeftijd helpt tegen hooikoorts.[1]

Havervlokken / Bron: MarkusHagenlocher, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Havervlokken / Bron: MarkusHagenlocher, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Haver geeft het voedingsprofiel van een glutenvrij-dieet een boost

Twee recente studies uit Scandinavië tonen aan dat het toevoegen van haver aan een glutenvrij dieet het voedingsprofiel van een glutenvrij-dieet een boost geeft, vooral wat betreft vitaminen en mineralen maar het verhoogt ook het antioxidant-niveau. Anti-oxidanten zijn in staat om vrije radicalen -welke ontstaan bij normale stofwisseling en schadelijk zijn voor je lichaam- te neutraliseren. Haver is van nature glutenvrij, ofschoon tijdens de teelt, de oogst, het transport en de opslag de haver in aanraking kan komen met tarwe, gerst en rogge. Om die reden past alleen gecertificeerde glutenvrije haver binnen een glutenvrij dieet. Onderzoek wijst uit dat dankzij de hoogwaardige voedingskwaliteit, haver een belangrijke aanvulling kan vormen op het bestaande glutenvrije dieet.[2]

Met havermout gezond afvallen

Kun je met havermout gezond afvallen? Met een kom havermout achter de kiezen heb je niet alleen langer een vol gevoel (een halve kop havermout bevat zo'n vijf gram vezels), maar havermout bevordert ook de aanmaak van cholecystokinine. Dit hormoon speelt een belangrijke rol bij het reguleren van de eetlust. Havermout is daarom een ideaal ontbijt voor mensen die op een natuurlijke wijze willen afvallen. De goede koolhydraten en goede vezels in havermout zorgen er ook nog eens voor dat je bloedsuikerspiegel constant blijft, waardoor je gemakkelijker kan afvallen zonder een afvaldieet met daarna het beruchte jojo-effect.[3]

Je kunt eindeloos variëren met havermout: havermout met vers fruit en cranberry's / Bron: Annafood, PixabayJe kunt eindeloos variëren met havermout: havermout met vers fruit en cranberry's / Bron: Annafood, Pixabay

Bèta-glucanen in havermout verbeteren je immuunsysteem

Uit onderzoek blijkt dat bèta-glucanen (vezels) die van nature aanwezig zijn in havermout, de afweer van het immuunsysteem tegen ziekteverwekkers (bacteriën, virussen, schimmels en parasieten) versterkt. Bèta-glucanen schudden als het ware je immuuncellen wakker. Ze worden gemobiliseerd en slaan sneller toe zodra ze ziekteverwekkers in het vizier krijgen. Daardoor blijf je gemakkelijker ziektevrij.[4]

Havermout vermindert het risico van type 2 diabetes

Onderzoekers in Mannheim, Duitsland, hebben een voedingsinterventie verricht onder 14 patiënten die ongecontroleerde diabetes type 2 (vroeger 'ouderdomssuiker' genoemd) en insulineresistentie hadden. De patiënten werden op een passend dieet met havermout gezet tijdens een kort verblijf in het ziekenhuis en na vier weken werden ze opnieuw onderzocht. De patiënten bereikten een vermindering van 40% van de insulinedosering die ze dagelijks toedienden en zij handhaafden deze vermindering zelfs nadat ze weer vier weken thuis waren.[5]

Bloedsuikerspiegel

Hoe dit komt? Havermout verlaagt de bloedsuikerspiegel. Dankzij de vezelrijke structuur heeft havermout een lage glycemische indexwaarde. De glycemische index (afgekort als GI) geeft een inschatting voor de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als je koolhydraten hebt gegeten. Een lage GI betekent dat het helpt bloedsuikerspiegelpieken te verminderen. Het zorgt daarom voor een meer geleidelijke energiestroom.

Haver kan de insulinegevoeligheid verbeteren

Onderzoekers in Chicago voerden een dubbelblind gerandomiseerd onderzoek uit onder zevenennegentig mannen en vrouwen, waarbij de helft van de groep voedingsmiddelen met haver bèta-glucaan kreeg, terwijl de andere helft deze voedingsmiddelen niet kreeg. Aan het einde van de proefperiode, vertoonde de haver-groep een significante verbetering wat betreft hun insulinegevoeligheid, terwijl dit bij de controlegroep onveranderd was gebleven.[6]

Havermout gezond: havermout gaat hoge bloeddruk tegen / Bron: Jesse K. Alwin - U.S. Marine Corps, Wikimedia Commons (Publiek domein)Havermout gezond: havermout gaat hoge bloeddruk tegen / Bron: Jesse K. Alwin - U.S. Marine Corps, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Havermout verlaagt het slechte cholesterol

Onderzoekers aan de Colorado State University hebben een groep willekeurig toegewezen mannen van middelbare leeftijd met overgewicht, ofwel dagelijks een product van haver laten eten ofwel tarwe en dat gedurende twaalf weken. Aan het einde van de periode van drie maanden, bleek dat bij de groep mannen die aan de haver was gezet het goede cholesterol was gestegen en het slechte cholesterol was gedaald. De tarwe-groep liet geen enkele verandering zien. De goede resultaten van havermout komen doordat het oplosbare voedingsvezels bevat die als een sponsje de schadelijke cholesterol (welke vetafzetting in de slagaderen bevordert) opzuigt en afvoert.[7]

Havermout heeft een positief effect op je bloeddruk

Met behulp van een dubbelblind gerandomiseerd onderzoek werden 18 mannen en vrouwen met een milde vorm van hoge bloeddruk (hypertensie) gedurende zes weken gevolgd, terwijl de helft van hen aan de haver werd gezet en de andere helft aan de tarwe. De havergroep liet een daling van 7,5 mm Hg zien van de systolische bloeddruk en een 5,5 mm Hg daling van de diastolische bloeddruk, terwijl de tarwe-groep geen enkele verandering liet zien.[8]

Havermout gezond bij prikkelbare darmsyndroom

Havermout is ook goed voor mensen met het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Havermout bevat veel voedingsvezels. Vezelrijk voedsel is van kardinaal belang voor een goede stofwisseling en darmwerking (stoelgang). Vezels vormen namelijk een natuurlijk smeermiddel in de darmen, waardoor de vertering van voedsel veel beter verloopt. Havermout in je dieet zorgt er dus voor dat je stofwisseling en spijsvertering worden geoptimaliseerd, waardoor je darmklachten zullen afnemen.

Kortom, havermout is hartstikke gezond. Begin iedere dag gezond met havermout.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
7 dagen in de week een gezond havermout ontbijt7 dagen in de week een gezond havermout ontbijtKrijg je ís ochtends geen brood door je keel? Bevatten drinkontbijt en cruesli te veel suikers en verzadigde vetten? Hav…
Superfood: HavermoutHavermout staat bekend als een gezond begin van de dag. Het is lekker, makkelijk en supergezond. Je kunt het verwerken i…
Gezond ontbijten: 5 receptenGezond ontbijten: 5 receptenEen gezond ontbijt is heel belangrijk om je dag goed te beginnen. Wanneer je je ontbijt overslaat zul je de nodige voedi…
Gezond ontbijt (tips)Gezond ontbijt (tips)Er wordt vaak gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Maar wat is nu een gezond ontbijt? Een gez…
Havermout is gezond en goed voor de slanke lijnHavermout is gezond en goed voor de slanke lijnHavermout is een product wat we allen kennen uit onze kinderjaren. In veel gezinnen werd de dag begonnen met een stevig…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • [1] British Journal of Nutrition, January 2010; 103(2):266-73
  • [2] European Journal of Clinical Nutrition, January 2010; 64:62-67, doi:10.1038/ejcn.2009.113 en The European e-Journal of Clinical Nutrition and Metabolism, December 2009; e315-e320
  • [3] Nutrition Research, October 2009; 29(10):705-9
  • [4] Minerva Medica, June 2009; 100(3):237-45
  • [5] Experimental and Clinical Endocrinology & Diabetes, February 2008; 116(2):132-4
  • [6] European Journal of Clinical Nutrition, June 2007; 61(6):786-95
  • [7] American Journal of Clinical Nutrition, August 2002; 76(2):351-8
  • [8] Journal of Family Practice, April 2002; 51(4):369
  • Afbeelding bron 1: MarkusHagenlocher, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Annafood, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Jesse K. Alwin - U.S. Marine Corps, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Havermout: gezond voor bloeddruk, cholesterol en diabetes"

Reacties

Rob, 25-12-2014 12:49 #2
Er staat niks vermeld over koemelk waarmee de meeste mensen hun havermout koken!
Volgens mij is koemelk voor heel veel mensen niet echt gezond! Reactie infoteur, 28-02-2015
Dat is juist. Ongezoete amandelmelk is in dat opzicht de beste keus.

Dirk, 15-02-2014 17:20 #1
Wat ik me afvraag is, moet je dan ook vaker naar de wc door het regelmatig eten van havermout, dit eet ik bijna 3 keer per dag wegens mijn sport dieet. Zelf heb ik er wel last van en vroeg me af dit een verband heeft

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 24-11-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Havermout
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!