InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Havermout goed tegen hoge bloeddruk/hypertensie

Havermout goed tegen hoge bloeddruk/hypertensie

Havermout goed tegen hoge bloeddruk/hypertensie Havermout goed tegen hoge bloeddruk. Hoge bloeddruk of hypertensie is de toestand waarbij je gedurende langere tijd een bloeddruk hebt boven de grenswaarde. Voor volwassenen is sprake van een verhoogde bloeddruk bij een bovendruk (systolische bloeddruk) van 140 mmHg of hoger en/of een onderdruk (diastolische bloeddruk) van 90 mmHg of hoger. Er bestaan tientallen verschillende medicijnen voor hoge bloeddruk, maar je kunt zelf ook wat aan hoge bloeddruk doen door een gezonde leefstijl aan te nemen. Dat wil zeggen: afvallen bij overgewicht, verstandig eten met minder zout, meer bewegen, matig alcoholgebruik en niet of minder roken. Nog beter is het om hoge bloeddruk te voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat iedere dag een kom havermout als ontbijt het risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk kan verminderen. Het is daarom zeer verstandig om je dag te beginnen met havermout, dat wordt bereid uit de graansoort haver.

Havermout vermindert de kans op hoge bloeddruk

Het eten van volkoren ontbijtgranen —zoals havermout, Brinta, zemelenvlokken of graanvlokken— kan het risico op het ontwikkelen van hoge bloeddruk verlagen. Dat wijst onderzoek van de Harvard University uit. Het onderzoek werd geleid door Jinesh Kochar. De onderzoekers wijzen erop dat je de kans op het ontwikkelen van hoge bloeddruk met ongeveer 20 procent kan verminderen als je iedere dag van de week begint met het eten van volkoren ontbijtgranen, zoals havermout.

<STRONG>Havermout helpt hoge bloeddruk voorkomen</STRONG> / Bron: Jesse K. Alwin - U.S. Marine Corps / Wikimedia CommonsHavermout helpt hoge bloeddruk voorkomen / Bron: Jesse K. Alwin - U.S. Marine Corps / Wikimedia Commons

Onderzoek onder artsen

Jinesh Kochar en zijn collega's verzamelden informatie uit vragenlijsten die waren ingevuld door de deelnemers aan de Physicians' Health Study I, een langlopend onderzoek onder mannelijke artsen. De onderzoekers verzamelden informatie van meer dan 13.000 artsen in de leeftijd van 40 en 86 jaar die geen hoge bloeddruk hadden op het moment dat het onderzoek aanving. Meer dan 7.000 hunner ontwikkelde hoge bloeddruk tijdens de 16-jaar durende onderzoeksperiode.

De mannen werden verdeeld in vier groepen volgens de hoeveelheid ontbijtgranen die zij aten:
  • geen granen
  • één portie per week of minder
  • 2-6 porties per week
  • zeven of meer porties per week

Vergeleken met de groep die geen granen at, ontdekten de onderzoekers dat des te meer granen de deelnemers aten, des te lager de kans op het ontwikkelen van hoge bloeddruk was. Het is een bekend gegeven dat de bloeddruk bij het ouder worden stijgt en dit interessante onderzoek biedt een andere kijk om dit in de hand te houden. Je hoeft hierbij niet met een opgestoken vingertje te vertellen dat mensen moeten afzien van iets, maar je hebt een positieve boodschap: iedere dag een kommetje havermout als ontbijt helpt om de kans op hoge bloeddruk te verminderen!

Wat zijn in het algemeen de gevolgen van hoge bloeddruk?
Het onder controle houden van je bloeddruk is belangrijk, omdat een te hoge bloeddruk op de duur vervelende gevolgen kan hebben, zoals:
  • het ontstaan van een hartinfarct of ziekten van de kransslagaders;
  • het ontstaan van een beroerte (cerebrovasculaire aandoening); en
  • het ontstaan van hartzwakte, een ontoereikende pompfunctie van het hart.

Resultaten van het onderzoek

De kans op het ontwikkelen van hoge bloeddruk daalde met 7 procent onder degenen die één portie per week of minder aten, en met respectievelijk 12 en 19 procent bij de groepen met twee tot zes porties en zeven of meer porties, zelfs na correctie voor andere factoren zoals zoals leeftijd, roken, gewicht, fysieke activiteit en type 2 diabetes.

Bewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimagesBewegen is gezond! / Bron: Istock.com/monkeybusinessimages
In de supermarkt is er een breed scala aan ontbijtgranen te vinden. De zakken en pakken cornflakes, muesli, cruesli en graanvlokken zoals havermout of volkorenvlokken nemen vele meters in. Uit het onderzoek blijkt echter dat de mannen die hele granen¹, zoals havermout en zemelen nemen, in plaats van geraffineerde graanproducten zoals cornflakes, het nog beter deden. Juist volle granen hebben een positief effect op de bloeddruk.

Conclusie

Het eten van volkoren ontbijtgranen, samen met andere gezonde maatregelen die de levensstijl betreffen, zoals het beperken van de inname van zout, gevarieerd en gezond eten en meer bewegen, kan de kans op het ontwikkelen van hoge bloeddruk verlagen.

Noot:
  1. Granen bestaan uit drie componenten: een vlies, kiem en kiemwit. Bij 'volkoren granen' zijn al deze drie componenten aanwezig. Bij granen, zoals bloem, is er alleen het kiemwit (het koolhydraatgedeelte).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypertensie: gevaren en behandelingHypertensie: gevaren en behandelingHypertensie is vaak aanwezig, zonder dat het meteen wordt opgemerkt. Als hoge bloeddruk langdurig aanwezig is, kan dat o…
Hoge bloeddruk, en wat je er zelf tegen kunt doenHoge bloeddruk kan erg gevaarlijk zijn. De meeste mensen merken niets van een hoge bloeddruk. Ongeveer 10% van de Nederl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ska Te / Pixabay
  • Jinesh Kochar, M.D., M.P.H., Beth Israel Deaconess Medical Center, and VA Boston Healthcare System, Boston; David L. Katz, M.D., M.P.H., director, Prevention Research Center, Yale University School of Medicine, New Haven, Conn.; March 22, 2011, presentation, American Heart Association, Nutrition, Physical Activity and Metabolism Conference 2011 and the 51st Cardiovascular Disease Epidemiology and Prevention Annual Conference; Atlanta
  • Afbeelding bron 1: Jesse K. Alwin - U.S. Marine Corps / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Havermout goed tegen hoge bloeddruk/hypertensie"

Reacties

Soerdjbali, Verginia, 18-11-2016 23:00 #2
Kunt u mij aub helpen met wat richtlijnen. Ik heb al langer dan 10 jaren last van een hoge bloeddruk. Nu heb ik een hoge cholesterol van 6.8. Mijn hart is ook aan de linkerzijde vergroot. De arts zegt dat dit alles komt door je verhoogde bloeddruk. Reactie infoteur, 03-12-2016
In dit artikel geven we tips om je bloeddruk effectief te verlagen: https://goo.gl/A5dNXT. Soms is het verstandig om een diëtist in te schakelen. Deze kan je niet alleen helpen om de juiste aanpassingen te maken, maar ook om ze duurzaam te maken.

Netty Harks, 17-02-2016 17:47 #1
Elke morgen een kom havermout met magere melk kaneel en honing! Goed voor de hoge bloeddruk? Of moet ik de honing weglaten?

Mvg Netty Reactie infoteur, 18-02-2016
Twee tot drie lepeltjes honing per dag is gezond. Honing verbetert de bloedsomloop, de bloedvoorziening van de hartkransvaten, normaliseert de bloeddruk en gaat onregelmatige hartslag tegen. (Bron: http://goo.gl/l5EH1v)

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 20-09-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Hoge bloeddruk
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!