InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is er een wetenschappelijk bewezen dieet tegen ADHD?

Is er een wetenschappelijk bewezen dieet tegen ADHD?

Is er een wetenschappelijk bewezen dieet tegen ADHD? ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Attention Deficit Hyperactivity Disorder wordt ook wel aandachtstekort-hyperkinetische stoornis of aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis genoemd. Opmerkelijk is dat het "aandachtstekort" niet staat voor onvoldoende aandacht krijgen. Iemand met ADHD kan echter wel onvoldoende aandacht schenken aan zijn of haar omgeving. Het gevolg hiervan is dat het voor een ADHD'er het vaak niet goed mogelijk is om de aandacht bij één ding tegelijk te houden (concentratiegebrek). Daarnaast wordt een ADHD'er snel afgeleid.Het aantal Nederlanders dat leidt aan ADHD is dit decennia fors toegenomen. Uit onderzoeksresultaten van 2012 blijkt dat 4 tot 7 procent van alle Nederlandse kinderen last heeft van ADHD en ongeveer 2,5 procent van alle Nederlandse volwassenen. ADHD is tot op heden niet te genezen. Wel schrijven artsen medicatie voor om de symptomen van ADHD te verminderen of te laten verdwijnen.

Attention Deficit Hyperactivity Disorder

Attention Deficit Hyperactivity Disorder, afgekort als ADHD, is een gedragsstoornis. Een gedragsstoornis waarbij het vooral draait om het “aandacht” tekort. Dit betekent niet dat iemand die aan ADHD lijdt, te weinig aandacht krijgt. Iemand die lijdt aan ADHD kan echter onvoldoende aandacht schenken aan zijn of haar woon- en of leefomgeving.

RIVM

Een ADHD'er heeft last van een groot concentratiegebrek en over hyperactiviteit. Het gevolg hiervan is dat hij of zij snel wordt afgeleid. Dit kan door desbetreffende persoon worden geuit door lichamelijke onrust, maar ook door innerlijke onrust en impulsiviteit. Door het volgen van een op maat gemaakt dieet tegen ADHD, zouden vele symptomen van ADHD verdwijnen. Naast het gebruik van medicijnen zijn ook de zogenaamde ADHD-diëten erg populair. Door de populariteit van het zogenaamde ADHD-dieet, zijn er in Nederland vier zogeheten Pelsser Red Centra. Bij de Pelsser Red Centra worden de op maat gemaakte diëten ontwikkeld. Toch is er, ondanks een vierjaar durend onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), geen wetenschappelijk bewijs voor de werking van het ADHD-dieet.

Oorzaak ADHD

Hoe ADHD ontstaat en wat de oorzaak van ADHD is, is tot op heden nog steeds niet bekend. Wel zijn er onderzoeksresultaten bekend. Onderzoeksresultaten waaruit afgeleid kan worden dat:
  • geslacht en leeftijd,
  • individuele kwetsbaarheid en omgeving,
bijdrage kunnen leveren aan een verhoogd risico op ADHD. Zo blijkt dat ADHD weer tot drie keer zo veel voorkomt bij het mannelijke geslacht, dan bij het vrouwelijke geslacht. Ook blijkt dat ADHD in vele gevallen een erfelijke oorzaak heeft. Kinderen van ouders met ADHD krijgen het in de helft van de gevallen ook. Daarnaast blijkt ook dat het gedrag van de moeder, tijdens de zwangerschap, invloed kan hebben op het ontstaan van ADHD. Kinderen van een moeder die ongezond gedrag vertoonde tijdens de zwangerschap, zoals veel roken en drinken, blijken een verhoogde kans te hebben op het krijgen van ADHD.

ADHD en voeding

Veel kinderen en volwassenen die lijden aan ADHD gebruiken medicatie. Deze medicatie zorgt ervoor dat de symptomen van ADHD tijdelijk verminderen of soms zelfs geheel verdwijnen. Echter nadat de medicatie is uitgewerkt keren de symptomen in alle hevigheid weer terug.

Pelsser Red Centrums en het RED-dieet

Een alternatief van medicatie zou het volgen van een speciaal op maat gemaakt ADHD-dieet kunnen zijn. In Nederland zijn hiervoor al vier zogenaamde Pelsser Red centrums.
Deze centrums zijn opgericht door Lidy Pelsser. Lidy Pelsser heeft in 2011 een onderzoek gedaan voor haar promotie aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. Dit onderzoek ging over de relatie tussen voeding en ADHD. Zij concludeerde dat de ADHD-symptomen bij veel kinderen bestreden kunnen worden door een aangepast en uitgebalanceerd voedingspatroon. In de Pelsser Red centrums werkenteams van artsen, wetenschappers en voedingsdeskundigen die per individuele patiënt een RED-dieet samenstellen. Bij het samenstellen van het dieet worden bepaalde voedingsmiddelen uit het menu gehaald. In sommige gevallen zou het gedrag hierdoor, volgens het Pelsser Red Centrum, dusdanig verbeteren. Een op maat afgesteld RED dieet, door het team van één van de vier Pelssers Red Centrums geadviseerd, kost gemiddeld € 850.

Wetenschappelijk onderzoek RIVM

Het RIVM heeft gedurende vier jaar een wetenschappelijk onderzoek gehouden naar de effecten van voeding op ADHD. Uit dit onderzoek van de RIVM zijn onvoldoende bewijslasten gekomen. Bewijslasten waaruit geconcludeerd mag worden dat er een verband is tussen voeding en ADHD. Volgens de wetenschappers, die betrokken waren bij het onderzoek van de RIVM, is het bijvoorbeeld niet uit te sluiten dat de extra aandacht die kinderen tijdens de behandeling en het volgen van een speciaal dieet een factor van betekenis vormen. Vooral een factor zou zijn bij het waarnemen van de positieve resultaten. Daarnaast zijn de waarnemingen over het gedrag volgens het RIVM niet objectief. De waarnemingen van het gedrag van de kinderen worden in veel gevallen gedaan door:
  • ouders,
  • leraren,
  • overige familieleden.
Dit zijn waarnemers die allemaal op de hoogte konden zijn van het speciale dieet. Het dieet wat het desbetreffende kind volgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ADHD te verminderen door aangepaste voedingADHD te verminderen door aangepaste voedingEr lijkt een doorbraak te zijn in het behandelen van kinderen met ADHD. Drs. Lidy Pelsser heeft ondekt dat in 60% van de…
Kinderen met ADHD beter af met dieet i.p.v medicatie!Wanneer uw kind ADHD heeft dan is de kans dat hij of zij medicatie zoals Ritalin gebruikt groot. Het nadeel van Ritalin…
Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetBehandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetIndien je op zoek bent naar een alternatieve behandeling tegen ADHD, kun je overwegen om het voedingspatroon enigszins a…
ADHD-dieet of RED-dieet: ADHD voeding onderzoekADHD-dieet of RED-dieet: ADHD voeding onderzoekADHD-dieet of RED-dieet, wat is dat voor dieet voor kinderen met ADHD? Het RED-dieet heeft bij een groot deel van de kin…
Shoppen bij ADHD: wat is wijsheid?Shoppen bij ADHD: wat is wijsheid?Met ziekters en problemen kun je gaan 'shoppen': van de ene behandelaar naar de andere. Het is geen wonder dat ouders va…
Bronnen en referenties
  • www.adhdenvoeding.nl
  • www.trimbos.nl
  • www.rivm.org

Reageer op het artikel "Is er een wetenschappelijk bewezen dieet tegen ADHD?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 18-02-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!