InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde voeding en vezels: waarom zijn vezels gezond?

Gezonde voeding en vezels: waarom zijn vezels gezond?

Gezonde voeding en vezels: waarom zijn vezels gezond? Waarom zijn vezels goed voor de gezondheid? Dat is een vraag die heelwat mensen stellen die bezig zijn met gezonde voeding. Wie een dieet volgt of simpelweg gezond wil eten, kan moeilijk rond de voordelen van vezels heen. Vezels zijn voedingsstoffen die een belangrijke rol spelen voor onze spijsvertering en die bescherming kunnen bieden tegen ziektes en infecties. Bovendien spelen ze een belangrijke rol in de bestrijding van constipatie. Dankzij een evenwichtige voeding met groenten, fruit en volkorenproducten kan je voldoende vezels innemen, maar ook voedingssupplementen kunnen nuttig zijn. Waarom zijn vezels zo gezond en in welk voedsel kan je ze terugvinden?

Wat zijn vezels?

Koolhydraten

Vaak geven gezondheidsdeskundigen het advies dat je vezels moet gebruiken in je voeding en dat ze zelfs onmisbaar zijn voor een efficiënt dieet. Vezels zijn goed voor je gezondheid en kunnen je helpen om op een gezonde manier af te slanken. Met vezels worden een aantal koolhydraten aangeduid die slechts ten dele of helemaal niet worden verteerd door het spijsverteringsstelsel.

Soorten vezels

Vezels zijn er in twee soorten: oplosbare en niet-oplosbare vezels. Oplosbare vezels vormen als het ware een voeding voor de darmbacteriën en de darmcellen. Hierdoor versterken de vezels je immuunsysteem en zal je beter bestand zijn tegen ziekten. Onoplosbare vezels worden niet afgebroken door de darm maar nemen wel vocht op. Hierdoor wordt de ontlasting dikker en zal de stoelgang vlotter kunnen verlopen.

Voordelen vezels

Vezels hebben een belangrijke functie voor de spijsvertering en kunnen een belangrijke rol spelen bij het voorkomen of bestrijden van bepaalde aandoeningen, zoals onder meer:

Constipatie

Vezels nemen in de darm vocht op waardoor afvalstoffen beter uit het lichaam kunnen verdwijnen. Stoelgang wordt compacter waardoor je makkelijker naar het toilet kan gaan. Voor wie last heeft van constipatie of verstopping is het eten van voldoende vezels dus erg aangeraden.

Bloedsuikerspiegel

Vezels zorgen voor een vertraagd transport van voedingsstoffen in het lichaam. Hierdoor zou de bloedsuikerspiegel niet zo snel gaan stijgen. Volgens sommige deskundigen zou dankzij het tegengaan van een onevenwichtige bloedsuikerspiegel de kans op diabetes 2 verkleind worden.

Cholesterol

Oplosbare vezels zoals pectine hebben een belangrijke functie bij het tegengaan van slechte cholesterol. Doordat je meer goede cholesterol in je bloed hebt kan je de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

Infecties

Vezels zijn goed voor je immuunsysteem waardoor je jezelf beter beschermt tegen mogelijke ziekten. Het eten van vezels is dan ook een eenvoudige manier om je afweersysteem te versterken en de kans op het oplopen van ziektes te verkleinen. Bovendien nemen vezels ook makkelijker afvalstoffen mee in de dikke darm die anders langer in je lichaam achterblijven en sneller voor ontstekingen kunnen zorgen.

Afslanken

Sommige mensen die willen afslanken klagen vaak over een gevoel van honger dat steeds aan de oppervlakte komt tijdens hun dieet. Hierdoor zouden ze toch weer opnieuw beginnen met (teveel te) eten. Vezels bieden hiervoor een oplossing: ze voorzien het lichaam niet van calorieën maar geven je wel een vol, verzadigd gevoel. Hierdoor verzwakt de zin in eten en krijgt je dieet meer kans op slagen.

Voeding met veel vezels

Groenten

Peulvruchten zoals bonen en erwten zijn de ideale groenten als je veel vezels wil opnemen. Maar ook andere groenten zoals bijvoorbeeld aardappelen, spinazie, broccoli, wortels, tomaten, uien en look zitten vol vezels. Je kan zowel rauwe groenten als gekookte groenten eten.

Fruit

Zowat alle soorten vruchten bevatten een grote hoeveelheid aan vezels, net als noten en zaden. Onthoud wel dat vruchtensappen minder vezels bevatten dan de vrucht zelf. Geef daarom de voorkeur aan een vers stuk fruit.

Volkorenproducten

Alle volkorenproducten bevatten een ruime hoeveelheid aan vezels. Denk aan brood met meerdere granen, volkoren brood, grijs brood, maar ook rijst en deegwaren met meerdere granen. Ook beschuiten en ontbijtkoeken zijn geschikt voor een vezelrijke voeding.

Water drinken

Vergeet niet dat het eten van vezels weinig effect heeft op de gezondheid als je er geen water bij drinkt. Water bevordert immers het transport van vezels door de darmen en maakt de kans op een vlotte stoelgang groter. Zoniet blijven er teveel vezels zitten in je darmen en kunnen ze zorgen voor verstopping of een opgeblazen gevoel.

Voedingssupplementen met vezels

Vezels kunnen ook genomen worden onder de vorm van supplementen. Bepaalde supplementen bevatten een concentratie van vezels waardoor je snel een extra hoeveelheid in je lichaam kan opnemen. Bij voorkeur eet je "echte" voedingsproducten met vezels, vooral wanneer het gaat om aandoeningen als constipatie te bestrijden, maar toch kunnen supplementen een nuttige aanvulling daarop zijn.
Enkele voorbeelden van supplementen met vezels zijn:
  • Matisson Healthy
  • Vitals
  • Ortis Vruchten & Vezels

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gezonde eigenschappen van psylliumvezelsDe gezonde eigenschappen van psylliumvezelsVezels zijn goed voor je gezondheid, vooral voor je darmen. Het eten van extra vezels bevordert de spijsvertering en gaa…
Rauwe voeding zorgt voor een gezonde darmfloraRauwe voeding zorgt voor een gezonde darmfloraEen gezonde darmflora ligt aan de basis van een goede gezondheid en dit zowel op lichamelijk als op mentaal vlak. Om onz…
Obstipatie (verstopping) verhelpenVerstopping in de darmen, ook wel obstipatie genoemd, is een vervelend probleem. Hoe kun je obstipatie verhelpen? Vezelr…
Maagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatieMaagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatieZwaarlijvige mensen vinden vaak een oplossing voor obesitas dankzij een maagoperatie, waardoor de bijhorende gezondheids…
Wat moet je eten als je wilt afvallen?Wat moet je eten als je wilt afvallen?Als je wilt afvallen moet je meer bewegen en minder eten. Maar wat moet je eten als je wilt afvallen? Het is belangrijk…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-gezondheid.be/search?k=vezels (geraadpleegd op 07/08/2015).

Reageer op het artikel "Gezonde voeding en vezels: waarom zijn vezels gezond?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-04-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingstips
Medische informatie…
Schrijf mee!