InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van zomerpostelein

De geneeskracht van zomerpostelein

Zomerpostelein is een groente die op vele plekken ter wereld in het wild groeit. Daarnaast worden er meer dan 40 soorten postelein gekweekt als culinaire groente. Van oorsprong groeit zomerpostelein in het gebied dat zich uitstrekt van Noord-Afrika naar het Midden-Oosten en via het Indiase continent loopt tot aan Maleisië, Nieuw-Guinea en Austalië. Inmiddels is postelein in de hele wereld genaturaliseerd, ook in de drie Amerika´s. Het wordt wereldwijd gegeten. Wat weinig mensen weten is dat zomerpostelein een geneeskrachtige werking heeft bij hart- en vaatziekten, maagdarmontsteking en diarree. Het is een medicijn in de fytotherapie, de door wetenschap ondersteunde plantengeneeskunde.
Botanische tekening zomerpostelein / Bron: Otto Wilhelm Thomé, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening zomerpostelein / Bron: Otto Wilhelm Thomé, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Voedingswaarde postelein

In een ons zomerpostelein zit maar liefst 80% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan vitamine E. De overige percentages per 100 gram voor vitaminen en mineralen in zomerpostelein lijken niet echt spectaculair, hoewel vitamine C 25% van de ADH bevat, magnesium 19% van de ADH kent, ijzer 15% en mangaan 14% van de ADH levert. De echte voedingswaarde komt van de omega 3 vetten die er in dit plantje aanwezig zijn. Samen met boerenkool behoort postelein tot de topleveranciers onder de groenten van omega 3.

Traditioneel gebruik

Postelein is in de Arabische en Chinese geneeskunde al duizenden jaren een geneesplant bij kanker. Plinius de oudere beval zelfs aan om postelein als amulet om de hals te dragen zodat het kwaad oftewel ziekten zou weren. Theophrastus(371-289 voor Christus), die studeerde aan de school van Plato en later de opvolger van Aristoteles werd, raadde eveneens het gebruik van postelein aan als culinaire geneesplant om in potten rond het huis te kweken.

Modern onderzoek staaft kankerwerende werking

Het feit dat zomerpostelein genezend werkt bij kanker wordt door hedendaags onderzoek ondersteund. Daar moet wel bij worden gezegd dat de meeste wetenschappers het volgende feit negeren: omega 3 is een stof die kanker tegengaat, geneest en voorkomt. Dat klinkt misschien hoogdravend maar de wetenschappelijke bewijzen zijn in grote getale aangedragen door Otto Warburg, een Nobelprijswinnaar en Brian Peskin, een arts en onderzoeker. Peskin schreef het boek ´Het verzwegen verhaal over kanker´ waar hij bewijzen aandraagt dat plantaardige basis omega 3 en basis omega 6 (niet afkomstig uit visolie!) belangrijke middelen zijn om kanker te voorkomen en genezen. Verder wordt in de traditionele volksgeneeskunde postelein gebruikt als een middel bij ringworm insectenbeten of slangenbeten, zweren, bijensteken, bacillaire dysenterie, diarree, aambeien, bloedingen na een miskraam en darmbloedingen.

Postelein tegen bisfenol A

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat postelein bisfenol A uit het lichaam elimineert. Deze stof komt uit plastic verpakt voedsel en de mens krijgt het giftige bisfenol A voornamelijk binnen door de witte bekleding van blikken. Dat is één van de redenen dat blikwaar als giftig gevaar wordt betiteld.

Naamgeving

In het Latijn wordt zomerpostelein Portulaca oleracea genoemd. Portulaca betekent letterlijk ´melkdrager´. Dat verwijst waarschijnlijk naar het sap wat ongeveer dezelfde vetheid als melk heeft. Oleracea betekent potkruid. Plinius de oudere is de naamgever van deze plant; hij propageerde het gebruik van deze medicinale groente.

Werkzame stoffen

Van postelein wordt voor fytotherapeutische doeleinden het hele bovengronds groeiende plantje gebruikt. Hierin zitten de volgende werkzame stoffen: alfalinoleenzuur of omega 3. Zomerpostelein behoort tot de groenten met de meeste omega 3. Het is gezonder dan visolie, maar dat is niet moeilijk want in visoliesupplement zit een gedegenereerde vorm van omega 3. Natuurlijke omega 3 uit noten, postelein of koolsoorten is altijd gezonder dan visolie. Verder bevat postelein slijmstoffen, vitamine C, carotenoïden, vitamine B, ijzer, calcium en de aminozuren cysteïne, glutaminezuur en glycine.

Zomerpostelein, goed voor het hart

Zomerpostelein werkt goed ter preventie van hart- en vaatziekten. Dat komt voornamelijk door de omega 3 vetten die erin zitten. Deze groente heeft daarmee dezelfde medicinale werking als lijnzaadolie, wat ook aanbevolen wordt voor hartpatiënten.

Zomerpostelein voor het immuunsysteem

Omega 3 is goed voor een gezond immuunsysteem. Vitamine C is dat eveneens, en deze stoffen zitten beide in ruime mate in zomerpostelein. Carotenoïden, die in het lichaam worden omgezet in vitamine A vormen een sterke antioxidantwerking. Het helpt vrije radicalen te elimineren. Wanneer de vrije radicalen ongestoord hun gang kunnen gaan kunnen ze voor allerlei ontstekingsziekten zorgen door infecties op celniveau te triggeren. Potentiële ziekten die vrije radicalen veroorzaken zijn onder andere: zoals diabetes mellitus, de ziekte van Alzheimer, obesitas en kanker. In de fytotherapie wordt het regelmatig eten van zomerpostelein aangeraden om de volgende redenen:
  • Preventie van ontstekingsziekten,
  • Een sterk immuunsysteem,
  • Een gezonde huid.

Zomerpostelein, goed voor de lever

De aminozuren cysteïne, glutaminezuur en glycine bevatten samen de bouwstenen van glutathion, de belangrijkste lichaamseigen antioxidant die er bestaat. Alle lichaamscellen beschikken over gluthathion maar de lever heeft er relatief meer van; het kan glutathion aanmaken uit bouwstoffen. Deze aminozuren werken mee aan een goed werkend immuunsysteem en zijn speciaal van belang voor het gezond functioneren van de lever.

Zomerpostelein, goed voor maag en darmen

In zomerpostelein zitten veel slijmstoffen. Deze zorgen ervoor dat de maag- en darmslijmvliezen verzacht worden. Deze medicinale eigenschap is voor fytotherapeuten aanleiding om het voor te schrijven bij:
Zomerpostelein in een pot / Bron: Burschik, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Zomerpostelein in een pot / Bron: Burschik, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Pyrosis of brandend maagzuur,
  • Gastritis of maagwandontsteking,
  • Enteritis of darmontsteking,
  • Diarree.

Dosis en veiligheid

Om optimaal gebruik te maken van de geneeskracht van zomerpostelein moet je het of rauw eten of versnipperd op het laatst door de stamppotmaaltijd, soep of andere groentegerechten mengen. Als je een rijstmaaltijd eet zou je het versnipperd blad door de rijst kunnen doen als deze gekookt en afgegoten is. Gebruik uiteraard altijd zilvervliesrijst en nooit witte rijst. Zomerpostelein is een fytotherapeutisch medicijn maar je kan er nauwelijks bijwerkingen van krijgen. Het is namelijk ook gewoon een groente. Zomerpostelein is niet het hele jaar door verkrijgbaar. Soms is er alleen winterpostelein en deze soort bevat net zo veel vitamine C als zomerpostelein maar minder omega 3 vetten. Wie winterpostelein wilt gebruiken als medicijn kan het aanvullen met een eetlepel hennepolie, lijnzaadolie of walnootolie om aan voldoende omega 3 vetten te komen.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
De BMI-index en de buikomtrekDe BMI-index en de buikomtrekMet behulp van de BMI-index kun je gemakkelijk berekenen of je te zwaar bent of niet. Een extra controlemiddel vormt de…
Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenOntstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenDiverse risicofactoren bij het ontstaan van hart- en vaatziekten zijn inmiddels algemeen bekend. Dit zijn bijvoorbeeld d…
Is chocolade gezond? Ja! Chocolade is gezond voor het hart!Is chocolade gezond? Ja! Chocolade is gezond voor het hart!Dagelijks sterven er ontelbaar veel mensen aan hart- en vaatziekten. Vaak leeft iemand lang met deze aandoeningen zonder…
Hart-en vaatziektenHart-en vaatziektenSymptomen, vrouwen, doodsoorzaak, cijfers, behandeling. Hart-en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1. Vooral mensen va…
Hart- en vaatziekten: RisicofactorenHart- en vaatziekte is doodsoorzaak nummer 1 in Nederland. Er zijn verschillende risicofactoren die de kans op het ontst…
Bronnen en referenties
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Etymologie: http://jan.ucc.nau.edu/~plants-c/bio414/species pages/Portulaca oleracea.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Portulaca_oleracea
  • Afbeelding bron 1: Otto Wilhelm Thomé, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Burschik, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van zomerpostelein"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 07-11-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!