InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Ouderen dienen te letten op gezonde voeding

Ouderen dienen te letten op gezonde voeding

Ouderen dienen te letten op gezonde voeding Regelmatig bereiken ons berichten dat senioren voedingstekorten vertonen. Om welke senioren gaat het dan en hoe kunnen we voedingstekorten voorkomen? Waarom zou je voedingspatroon anders moeten worden bij het ouder worden? Gebleken is dat ouderen vaak minder eetlust hebben terwijl zij juist méér zouden moeten eten om tekorten te voorkomen. Ook kan het zijn dat het lichaam minder goed in staat is om vitaminen en mineralen op te nemen als gevolg van het gebruik van medicijnen. Aanvulling kan dan noodzakelijk zijn.

Wanneer spreken we over ouderen

In 2013 zijn er in Nederland 2,7 miljoen mensen die behoren tot de groep 65 plusser. Het totale aantal 80 plussers bedraagt 686.000. Dit aantal zal in de komende jaren toenemen zo is de verwachting. Op dit moment is de gemiddelde levensverwachting voor mannen 78,2 jaar en voor vrouwen 82 jaar. Van het aantal 65 plussers woont 52% alleen. Van alle 75 plussers woont zelfs 64% alleen. Van de ouderen die in een ziekenhuis worden opgenomen blijkt 20 tot 40% ondervoed te zijn. Van de ouderen die thuiszorg ontvangen is echter ook 15 tot 25% ondervoed. We kunnen niet vergeten dat wanneer senioren hun partner verliezen er na vele jaren een ander levenspatroon ontstaat. Verdriet en depressies zijn dan niet bevorderlijk voor een goede eetlust. Hoe kunnen we voorkomen dat er ondervoeding ontstaat. Is het altijd noodzakelijk om extra supplementen te nemen?

Maaltijdvoorzieningen voor ouderen

Voor ouderen die niet in staat zijn om zelf te koken zijn er in diverse steden in Nederland goede voorzieningen. Dit kan zijn in de vorm van Tafeltje dekje waarbij op diverse dagen in de week een maaltijd thuis bezorgd wordt. maar het is vaak ook mogelijk om deel te nemen aan een "open tafel' waarbij men met andere mensen samen de maaltijd gebruikt. Deze maaltijden worden vaak bereid in verzorgingstehuizen. De vraag die zich hierbij voordoet is of deze vorm van maaltijdvoorziening wel voldoet aan de noodzakelijke behoefte aan vitaminen en mineralen. Aanvulling met supplementen kan noodzakelijk blijken. De vraag is of er voldoende aandacht geschonken wordt aan voorlichting inzake het totale voedingspatroon. Alléén de warme maaltijd dekt niet de volledige behoefte aan voedingsmiddelen.

Voedingspatroon

Mensen die zelfstandig een huishouding kunnen voeren en zelf hun aankopen kunnen doen zijn over het algemeen heel goed in staat om een keuze te maken uit de voedingsstoffen.Weliswaar zijn ouderen gewend om zuinig in te kopen en op de koopjes te letten maar het ouderwetse menu van aardappelen, vlees of vis en groenten staan bijna dagelijks op het menu. Aanvullingen met en toetje en wat fruit zijn gebruikelijk. Gezonde oudere echtparen zullen daarom niet snel tekorten oplopen, mits zij zelf dagelijks kunnen koken. Het wordt anders als men alleen komt te staan. De zin in koken verdwijnt vaak en er zal vaker gebruik gemaakt worden van een kant en klaar maaltijd of een broodmaaltijd ter vervanging en dan ontstaan de problemen. Wat zijn belangrijke aandachtspunten?
  • Voldoende drinken
  • Vitamine C
  • Vitamine D en zonlicht
  • Vitamine B
  • Vitamine E

Voldoende drinken

Het blijkt dat ouderen soms vergeten dat ze dorst krijgen en derhalve te weinig vocht naar binnen krijgen. De aanbevolen hoeveelheid vocht ook voor ouderen bedraagt 2 liter. Dit kan zijn in de vorm van water, thee, koffie, melk en vruchtensap. Stel daarom vaste tijden op waarop je wat gaat drinken. Bijvoorbeeld 2 koppen thee aan het ontbijt,. Om 10 uur 1 kop koffie, 1 glas water vóór en bij de lunch, 2 glazen thee in de middag. Om vijf uur glas vruchtensap en in de avond nog één glas water en één glas melk. Probeer alcoholische dranken te beperken tot 1 glas alcohol per dag voor vrouwen en 2 glazen alcohol per dag voor mannen. Bij en dergelijk dagelijks vast patroon zal men niet snel tekorten in de vochthuishouding krijgen.

Vitamine C

Lange tijd werd gedacht dat extra vitamine C verkoudheid kon tegengaan. Inmiddels zijn de meningen hieromtrent veranderd. Toch is het belangrijk om vitamine C in voldoende mate binnen te krijgen maar met 2 stuks fruit per dag en 4 eetlepels groenten krijgt men over het algemeen voldoende vitamine C. Vitamine C is belangrijk voor de opbouw van de spieren. Ook rokers wordt geadviseerd om extra vitamine C te nemen.

Vitamine D en zonlicht

Vitamine D is erg belangrijk in combinatie met zonlicht voor een goede opname van de vitamine in het lichaam.. Vitamine D bevordert de opbouw botten en voorkomt botbreuken en osteoporose.Maar ook de spieren hebben behoefte aan vitamine D. Mensen die in staat zijn om voldoende zonlicht te krijgen door bijv. een periode te gaan doorbrengen in zonnige oorden gedurende de winter zullen hier baat bij hebben. Omdat dit niet voor iedereen is weggelegd kan men als de zon schijnt toch proberen om tenminste gezicht, armen, benen en handen bloot te stellen aan het zonlicht. Daarnaast kan het noodzakelijk zijn om wat extra vitamine D tabletten te nemen.

Vitamine B

Vitamine B12 heeft een functie voor het versterken van het geheugen. Daarnaast produceren senioren vaak een geringere hoeveelheid maagzuur. Hierdoor kan een tekort aan vitamine B12.ontstaan. Ook gebruiken ouderen soms maagzuurremmers en ook dan is het aan te bevelen om wat extra vitamine B te gebruiken. Senioren die alcohol gebruiken zal worden geadviseerd om extra vitamine B12 te nemen. Er is wetenschappelijk vastgesteld dat ongeveer een kwart van alle senioren een tekort aan vitamine B12 heeft.

Vitamine E

Vitamine E is belangrijk om het immuunsysteem in stand te houden en werkt preventief op bepaalde ziekten. Over het algemeen zal enige toevoeging nodig zijn bij het ouder worden omdat we deze vitamine onvoldoende uit het voedsel kunnen opnemen.

Vitamine supplementen

Ouderen zullen over het algemeen vitaminen minder snel opnemen uit het voedsel. Daarom wordt aanbevolen om wat extra supplementen te gebruiken. Echter beslist niet méér dan het ene aanbevolen tablet per dag. Als er vitamine supplementen gebruikt worden is het verstandig om een goede kwaliteit te kiezen. Naast vitaminen bevatten de supplementen ook mineralen. Het lichaam neemt de voedingsstoffen uit de pillen of tabletten gemakkelijker op dan uit de voeding.

Bewegen

Naast voedingsadviezen is het vooral voor ouderen belangrijk om veel te bewegen. In het Nederlandse klimaat zal men minder snel geneigd zijn om een dagelijkse wandeling te maken. Maar gezamenlijk sporten, zwemmen of gymnastiek is belangrijk om je gezond te voelen en dit wekt de eetlust op.
Gerelateerde artikelen
Waar zit vitamine D in?Waar zit vitamine D in?Vitamine D is van belang voor het menselijk lichaam om goed te functioneren en gezond te blijven. Vitamine D zorgt onder…
Senioren: welke vitamines en voedingssupplementen slikken?Iedereen weet dat vitamines en mineralen noodzakelijk zijn om gezond te kunnen leven. Vitamines en mineralen krijg je bi…
Vitamine D: het verschil tussen vitamine D2 en D3Vitamine D: het verschil tussen vitamine D2 en D3Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die nodig is voor stevige botten en tanden. Daarnaast zorgt vitamine D ervoor da…
Teveel of te weinig vitamine D: de gevolgenTeveel of te weinig vitamine D: de gevolgenIn de zomer moeten we altijd uitkijken voor té veel zonlicht. Dit vergroot namelijk ernstig de kans op huidkanker. Maar…
Bronnen en referenties
  • Voedingscentrum.nl
  • Nationaal Ouderenfonds

Reageer op het artikel "Ouderen dienen te letten op gezonde voeding"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 16-03-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!