InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Constipatie voorkomen en genezen met voeding

Constipatie voorkomen en genezen met voeding

Constipatie voorkomen en genezen met voeding De definitie van een gezonde stoelgang valt moeilijk aan te geven. Ten eerste verschilt het van persoon tot persoon en ten tweede verschillen de experts in hun visie. Sommige artsen stellen dat een stoelgang van eens per dag uitstekend is. Ook zijn er artsen die melden dat tot eens per drie dagen stoelgang hebben normaal is. Artsen uit de Chinese geneeskunde of de Ayurveda, de traditionele Indiase geneeskunde stellen twee tot drie keer per dag een stoelgang hebben beter is. Het is daarom niet makkelijk te bepalen wat constipatie nu precies is. Maar je kunt wel voor jezelf nagaan hoe vaak je normaliter ontlasting hebt. Als de frequentie ineens veel minder vaak is dan kan dat komen door constipatie.
Römtgenfoto waarop constipatie is omcirkeld. / Bron: Jafarpulpally, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Römtgenfoto waarop constipatie is omcirkeld. / Bron: Jafarpulpally, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Constipatie kan bijwerking zijn

Het gevaar van constipatie mag niet worden onderschat. Het kan leiden tot ontstekingen in de darm, diverticulitis, orgaanziekten en vroegtijdige dood. Soms heeft constipatie een farmaceutische oorzaak; het is een ongewenste bijwerking van veel medicijnen. In dat geval is het verder lezen van dit artikel minder van belang; je moet gewoon afwachten tot de tijdelijke medicijninname is gestopt of als het een permanent te gebruiken medicijn is moet je tegen je arts vertellen dat je last hebt van een gevaarlijke bijwerking en vragen om een alternatief medicijn.

Laxeermiddel als oorzaak van constipatie

Laxeermiddelen zijn vaak de oorzaak van constipatie. Dat klinkt tegenstrijdig. Een laxeermiddel zorgt er immers voor dat je sneller ontlasting hebt. Hoed zit dat? Wanneer iemand een paar dagen laxeermiddelen gebruikt, kan het lichaam er al aan gewend raken. Dat betekent dat het lichaam in een paar dagen verslaafd raakt aan het gebruik van laxeermiddelen en dat het alleen nog maar mogelijk is om ontlasting te hebben als je een laxeermiddel inneemt. Dat is een ongewenste en niet-natuurlijke situatie die voorkomen moet worden.

Maagzuur en constipatie

Te weinig maagzuur produceren staat aan de basis van het probleem van chronische constipatie. Maagzuur is een vloeibaar geheel dat voedsel afbreekt. Door te weinig maagzuur of maagzuur van te lage kwaliteit wordt het eten in de maag slechts gedeeltelijk verteerd waardoor er constipatie kan ontstaan omdat het minder makkelijk door de darmen voort beweegt. Daarnaast is het tekort aan maagzuur er debet aan dat het maagzuur de maag niet met het eten verlaat, waardoor het in de slokdarm komt en door vele artsen onterecht als een teveel aan maagzuur wordt geïnterpreteerd. Je kunt er tijdelijk voor zorgen om meer maagzuur in je maag te krijgen door voor de maaltijd een citroen uit te persen en dit in een glas met 150 ml water te vermengen en op te drinken. Daarnaast kun je een theelepel appelazijn mengen in een glas water en dit voor de maaltijd opdrinken. Verder is het goed om een bittere thee te drinken zoals absinth alsem. Er zijn nog veel meer bittere kruiden die kunnen worden gebruikt hiervoor.

Bacteriën en constipatie

Als het maagzuurprobleem is opgelost kun je beginnen met de aanpak van een bacterieprobleem wat vaak de oorzaak is van chronische constipatie. Vaak zijn er te weinig maagbacteriën. Dat kan bijvoorbeeld komen door het te veel vlees eten maar ook een overdaad aan soja- en graanproducten kan daar een oorzaak van zijn. Daarom is het goed om vlees te matigen en in plaats van graan speltbrood en speltpasta te eten. Soja is helemaal niet zo gezond als mensen denken; het drinken van sojamelk en het eten van tofu is volledig af te raden. Eigenlijk zijn alleen gefermenteerde sojaproducten zoals tempeh en miso gezond. Wat je wel moet innemen om een gezonde bacteriepopulatie te verkrijgen is rauwe melk, kombucha thee en yoghurt. Het zou verstandig zijn om alleen biologisch-dynamische producten in te nemen.

Magnesium en constipatie

Magnesiumtekort is een belangrijke oorzaak van te weinig darmperistaltiek. Peristaltiek is het bewegen van de darmen. Deze darmbeweging is nodig om het verteerde voedsel door de darmen naar buiten te krijgen. Magnesium speelt een belangrijke rol in de spieren die de darmen doen voortbewegen. Veel mensen krijgen te weinig magnesium binnen. Dat komt onder andere omdat men veel vlees, witmeelproducten en geprocesseerde melk inneemt maar magnesiumrijke groente en fruitsoorten laat
Water drinken is ook voor constipatie goed. / Bron: Kristiaan, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Water drinken is ook voor constipatie goed. / Bron: Kristiaan, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
staan.

Water en constipatie

Water drinken bij constipatie kan al helpen. Het komt niet zelden voor dat het lichaam over te weinig vocht beschikt om genoeg darmvloeistoffen aan te maken. De darminhoud kan niet goed voortbewegen als er sprake is van te weinig vocht. Mocht het water drinken niet helpen dan is het goed om te weten dat twee liter water drinken sowieso zeer gezond is voor het lichaam. Ons lichaam bestaat voor 80% uit water, alleen daaruit kun je al concluderen dat het belangrijk is water tot je te nemen.

Vijf anti-constipatie tips

Hier volgen vijf algemene tips om constipatie of verstopping te voorkomen. Ze zijn niet bedoeld om een acuut verstoppingsprobleem op te lossen. Wie deze tips gebruikt zal een constipatie kunnen voorkomen. Bij acute verstoppingsproblemen kun je werken met geneeskruiden, zoals verderop beschreven.

1. Niet ophouden

Ophouden is ongezond. Dat kan ertoe leiden dat de ontlasting te hard wordt waardoor de stoelgang bemoeilijkt wordt. Het lichaam wordt door het ophouden als het ware geprogrammeerd om te langzaam te doen over de ontlasting. Ga gewoon als het moet.

2. Eet rauwe groenten

De spijsvertering vindt onder andere plaats met behulp van enzymen. Deze zitten niet in gekookte groenten omdat ze door het koken snel kapot gaan. Daarom is het belangrijk om bij elke maaltijd iets van rauwe groenten te eten zodat de spijsvertering accurater verloopt. Rauwe groenten eten kan bij de warme maaltijd in de vorm van een eenvoudige salade. Bij een broodmaaltijd kun je de boterham verrijken met een paar schijfjes tomaat of een blaadje sla of alternatieve slabladeren.

3. Verbeter je maagzuur

Appelazijn met water of citroen dan wel limoen met water voor het eten kan het maagzuur verbeteren zodat de spijsvertering beter gaat. Het klinkt voor sommigen gek om water met azijn te drinken maar vroeger werd dit als een dorstlessende drank beschouwt, vooral ideaal op warme dagen. Zowel azijn als citroen bevorderen de aanmaak van maagzuur. Deze twee dranken kunnen voor een
Verschillende typen stoelgang / Bron: Cabot Health, Bristol Stool Chart, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Verschillende typen stoelgang / Bron: Cabot Health, Bristol Stool Chart, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
betere spijsvertering zorgen, wat niet alleen verbetering geeft bij constipatie maar voor het hele lichaam goed is.

4. Eet gezonde vetten

Een dieet dat te weinig vetten bevat veroorzaakt vaker constipatieproblemen. Vetten zijn niet dikmakend maar juist heel gezond, ook voor een goede stoelgang. Een gezond bakvet is kokosolie. Gezonde vetten voor over een salade zijn olijfolie en alle noten- en zadenoliesoorten. Te weinig vet eten is een bekende oorzaak van constipatie.

5. Eet vezelrijk

Vezelrijke groente- en fruitsoorten kunnen een belangrijke aanvulling zijn om de stoelgang te bevorderen. Vezels zelf worden niet door iedereen even goed verteerd maar ze bevorderen de spijsvertering. in het algemeen. Overigens is het niet verstandig om losse vezels in voeding te doen of geprocesseerde cornflakesachtige producten te nuttigen om hun vezelgehalte. Daarin zitten gesynthetiseerde vezels die eerder schadelijk zijn voor het lichaam. Vezels uit fruit en groente zijn gezond en veroorzaken geen schade aan de darmen.

Granen en constipatie

Granen staan in een slecht daglicht. Wie biologisch tarwebrood eet, heeft minder last van de nadelige gevolgen van granen. Wat is er precies aan de hand? In volkorenbrood uit de supermarkt stoppen fabrikanten wit meel waaraan men vezels toevoegt. Dat is een ongezonde vorm van vezelinname aangezien de vezels die gebruikt worden versynthetiseerd zijn. Het is veel gezonder om gewoon de volle tarwekorrel te gebruiken zoals biologische bakkers doen. In dat geval zul je ook veel minder brood eten omdat je sneller vol raakt van brood.

Kruiden bij constipatie

Uiteraard gebruik je alleen biologische kruiden als je ze wilt aanwenden voor medicinale toepassing. Sommige kruiden kun je gebruiken om een thee van te zetten en andere kruiden zijn geschikt als toevoeging bij een maaltijd.

Fruit bij constipatie

In dit schema staan zowel lokale, west Europese fruitsoorten als tropische fruitsoorten. De tropische soorten kun je kopen als je op vakantie kopen bent. Op veel tropische vakantiebestemmingen zijn westerse vruchten niet verkrijgbaar. Het is goed om te weten dat je overal ter wereld constipatievrij je kunt voortbewegen.

Groenten bij constipatie

Als je alle groenten, fruit en kruiden bij elkaar legt dan staat niets je in de weg om elke dag een spijsverteringsbevorderend voedselproduct in te nemen. Op deze manier maak je intelligent gebruik van de medicinale kracht van voedsel.
Gerelateerde artikelen
Obstipatie (verstopping) verhelpenVerstopping in de darmen, ook wel obstipatie genoemd, is een vervelend probleem. Hoe kun je obstipatie verhelpen? Vezelr…
De gezonde eigenschappen van psylliumvezelsDe gezonde eigenschappen van psylliumvezelsVezels zijn goed voor je gezondheid, vooral voor je darmen. Het eten van extra vezels bevordert de spijsvertering en gaa…
Huismiddeltjes tegen constipatie (verstopping)Huismiddeltjes tegen constipatie (verstopping)Constipatie, ook wel verstopping genoemd, is een vervelende aandoening waarbij men wel aandrang heeft maar de ontlasting…
Wat te doen tegen constipatie? Tips bij verstoppingWat te doen tegen constipatie? Tips bij verstoppingStel je hebt een enorme aandrang om naar de wc te gaan en eens je er bent lukt het maar niet. Je blijft met een opgeblaz…
Moeilijke stoelgang: wat doe je eraan?Moeilijke stoelgang: wat doe je eraan?Als je last hebt van je darmen en een moeilijke stoelgang ben je niet de enige. Een moeilijke stoelgang komt bij veel me…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Constipatie voorkomen en genezen met voeding"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-12-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!