InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Verzadigde vetten doen gewicht en cholesterol stijgen
nieuws uitgelicht

Verzadigde vetten doen gewicht en cholesterol stijgen

Verzadigde vetten doen gewicht en cholesterol stijgen Verzadigde vetten doen inderdaad de cholesterol stijgen, wat een negatief effect heeft op hart en bloedvaten, en veroorzaken tegelijkertijd ook zwaarlijvigheid. Dit bleek uit het nieuws van 16 januari 2014. Daarom is het belangrijk dat het aandeel onverzadigde vetten in onze voeding groter is, zegt Greet Smets, zelfstandig diëtiste uit Genk. Ook Laurette Onkelinx, Minister van Volksgezondheid verklaart de oorlog aan verzadigde vetten! Zij streeft naar "30 ton vet minder in buik van Belg".

Er is eindelijk goed nieuws voor mensen die te kampen hebben met overgewicht!

Ja, overgewicht is de kwaal van deze moderne tijd met al zijn welvaart, waarvan vele mensen tegenwoordig last schijnen te hebben. Minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) trekt ten strijde tegen verzadigde vetten en zwaarlijvigheid. Zij verklaart de oorlog aan verzadigde vetten. Onkelinx beweert dat tegen 2020 de hoeveelheid verzadigd vet in onze voeding met 10 procent moet verminderen. Zij wil zelfs om die doelstelling te realiseren een pact sluiten met de Belgische voedingsindustrie.
Volgens de Hoge Gezondheidsraad van België, mag er maar 10 procent van de totale energie inname bestaan uit verzadigde vetten.

Is alleszins een goede reden en hoog nodig om transvetten te vermijden

En wat zou de oplossing kunnen zijn?

Volgens Chris Moris, CEO van Fevia (Federatie Voedingsindustrie) -die positief staat tegenover het plan van Onkelinx- is overgewicht een probleem dat we ernstig moeten nemen. Hij beweert: "We hebben al goed samengewerkt om het zout in onze voeding te reduceren. Nu zijn vetten en suikers de volgende stap. De uitdaging is volgens hem deze keer wel groter, omdat suiker en vet niet zo gemakkelijk zijn weg te laten of vervangen zonder dat de kwaliteit of smaak er onder lijdt". De voedingsindustrie is al bepaalde tijd op zoek naar gezondere alternatieven, wat blijkt uit onderstaande voorbeelden;

Lasagne Delhaize

"Door aan het recept te werken hebben we de hoeveelheid verzadigde vetten kunnen verminderen". Aldus, DokterTim Lammens die voor Delhaize werkt. "Op jaarbasis is dit in totaal 30 ton verzadigd en onverzadigd vet minder dat in de buiken van de Belgen belandt".

Mars

Simon Everaerts van Mars beweert: " In 2010 hebben we de verzadigde vetten kunnen verminderen, van 5,2 naar 4,2 gram per reep, door palmolie te vervangen door zonnebloemolie. Dus een vermindering van 19 procent.

Vitelma

"Naast het bestaande vlootje, introduceerden we in 2012 een fles". Zegt Steven Dierckx van Vandemoortele. "Het gehalte verzadigde vetten in het vlootje is 18 g/ 100 g. Het voorbeeld toont dat er door de verlaging van de verzadigde vetten de textuur van het product drastisch wijzigt van zacht naar vloeibaar. Dat komt omdat verzadigde vetten bij kamertemperatuur vast zijn, in tegenstelling tot onverzadigde vetten".

Welke voedingsmiddelen bevatten veel verzadigde vetten?

De volgende voedingsmiddelen bevatten veel verzadigde vetten:
  • Bereide vleeswaren, zoals gehakt;
  • Harde boter in wikkel;
  • Roomsauzen;
  • Mayonaise;
  • Slagroom;
  • Boterkoekjes;
  • En de meeste chocolade koekjes;
  • Kant-en-klaarmaaltijden.

Welke vetten moeten we vermijden?

Plantaardige vetten zijn meestal onverzadigde vetten, en dus gezonder. Dat geldt niet voor kokos- en palmolie. Vooral palmolie zit vol van verzadigde vetten, terwijl deze veel wordt gebruikt in de voedingsindustrie". Een handig hulpmiddeltje: voor smeer- en bereidingsvetten is een goede richtlijn, dat minder dan een derde van het vetgehalte verzadigd mag zijn. In verharde vetten bij kamertemperatuur, is het aandeel verzadigde vetten hoger. Andere vetrijke producten zoals: vet vlees, volle kaas, volle yoghurt, wordt aangeraden zoveel mogelijk voor de magere soorten te kiezen.

Magere yoghurt bevat meer suiker en suikerarme yoghurt bevat weer meer vet

Eindconclusie

Het is goed om te weten dat de Belgische industriële medewerkers hun best doen om de verzadigde vetten in onze voeding te doen verminderen. Het geeft ons immers een goed gevoel voor de toekomst. Omdat deze lieden hun steentje willen bijdragen voor onze gezondheid, en in het bijzonder voor mensen met overgewicht!

Lees verder

© 2014 - 2019 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verzadigde en onverzadigde vetzuren. Wat is het verschil?Verzadigde vetzuren en onverzadigde vetzuren staan tegenwoordig vermeldt op de verpakking van zowat alle voedingsmiddele…
Zijn vetten slecht?Zijn vetten slecht?Bijna iedereen is bang van vet voedsel want vet is slecht voor hart en bloedvaten en je word er dik van. Maar is dat wel…
Tekort en overmaat vetTekort en overmaat vetDe macronutriënten vet, eiwit en koolhydraten zijn voor ons lichaam essentieel. Van elk nutriënt moeten we voldoende bin…
Verzadigde vetten vs. onverzadigde vetten, wat is gezonder?Verzadigde vetten vs. onverzadigde vetten, wat is gezonder?Op alle producten die je in de Nederlandse supermarkt koopt, staat een ingrediëntenlijst met daarop de hoeveelheid vet d…
Cholesterol: oorzaken en gevolgenCholesterol: oorzaken en gevolgenCholesterol, een ieder heeft het en dit moet ook. Maar op welk punt spreek je van een slecht cholesterol niveau? En wat…
Bronnen en referenties
  • Info: Het Belang van Limburg.

Reageer op het artikel "Verzadigde vetten doen gewicht en cholesterol stijgen"

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 18-09-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Schrijf mee!