InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Tips tegen eetbuien

Tips tegen eetbuien

Je komt thuis uit je werk. Wat een stressvolle dag! Je hebt de onweerstaanbare drang om veel zoetigheid te snaaien. Chocolade, drop, ijs, snoep: noem maar op. Je schrokt alles achter elkaar op, maar het schuldgevoel is verpletterend. Wat kun je doen om eetbuien te voorkomen? En wat zijn de oorzaken van deze eetbuien eigenlijk?

Wat is een eetbui?

Een eetbui houdt in dat iemand in een korte tijd een grote hoeveelheid voedsel is. Wat er verstaan wordt onder 'groot' , verschilt per persoon. Je hebt het gevoel de controle over het eten kwijt te zijn en niet meer te kunnen stoppen. Tijdens een eetbui eet je sneller dan normaal en stopt vaak als je je 'ziek' voelt van het eten.

Oorzaken van eetbuien

Emotie-eten

De oorzaken van eetbuien kunnen verschillend zijn, maar vaak heeft het te maken met emoties weg eten. Het kan zijn dat er sprake is van bepaalde gevoelens die je wilt verdoven door een eetbui te houden. Bijvoorbeeld gevoelens van eenzaamheid, verdriet, angst. Je 'eet' als het ware die gevoelens weg. De trek in eten wordt vaak door gevoelens van stress, verveling, eenzaamheid en depressie opgewekt. Om jezelf te 'troosten' houd je een eetbui. Maar het effect is als een boemerang: na de eetbui komen de vervelende gevoelens die je hebt onderdrukt, dubbel zo hard terug. Bovendien is het een vicieuze cirkel. Je voelt je rot, houdt een eetbui, waardoor je je nog vervelender voelt en de drang om te eten toeneemt. Het is lastig om deze irkel te doorbreken.

Gebrek aan structuur, verveling

Een andere oorzaak is een gebrek aan structuur en verveling. Je voelt je leeg, hebt weinig te doen, mist het contact met andere mensen en dit leidt ertoe dat je gaat eten. Een tip is dan om een planning te maken voor jezelf, met de tijden waarop je gaat eten vastgelegd.

Te streng voor jezelf zijn

Een andere, veel voorkomende oorzaak van eetbuien is de focus op afvallen. Als je jezelf op een streng dieet zet en jezelf geen 'ongezonde' snacks, zoals koek, snoep en chips toestaat, neemt de eetbuidang alleen maar toe. Je hunkert naar vet, suikerrijk voedsel, juist omdat je het jezelf ontzegt. Wees minder streng voor jezelf en sta jezelf af en toe iets lekkers toe. Een koekje past prima in een gezond eetpatroon. Richt jezelf op gezond eten en bewegen, maar sla daar niet in door.

Tips tegen eetbuien

  • Eetbuien zijn vervelend, je ervaart misschien controleverlies, voelt je dik en opgeblazen. Op het moment zelf voel je je misschien goed, maar het nare gevoel komt meestal direct erna opspelen. De volgende tips kunnen helpen om eetbuien te voorkomen:
  • Sta jezelf iets toe. Als je te streng bent voor jezelf en nauwelijks lekkere dingen mag eten, neemt de drang om te eten toe.
  • Stel het uit. Daag jezelf uit om de eetbui uit te stellen en ruimte te maken voor de gevoelens die opspelen.
  • Eet voldoende en regelmatig, zodat de drang om te eten minder word.
  • Stop met afvallen en richt je in plaats daarvan op een gezond eetpatroon en voldoende beweging.
  • Maak een planning voor jezelf, zorg voor structuur.
  • Kom in beweging: ga een rondje hardlopen, een stukje fietsen etc.
  • Laat je gevoelens er zijn, schrijf over je gevoel. Dat kan helpen om een eetbui te voorkomen.
  • Vraag jezelf af of je echt honger hebt of trek. Vraag jezelf ook af wat de gevolgen zijn als je de snack niet neemt, en bedenk hoe trots je bent als je de verleiding van een eetbui kunt weerstaan.
  • Haal niet teveel koekjes, chips, chocolade en andere 'triggers' voor een eetbui in huis. Koop portieverpakkingen, die gemakkelijk te doseren zijn. Als het eten niet in huis is, is de drempel toch groter om een eetbui te houden.
Gerelateerde artikelen
Afvallen: wat te doen tegen eetbuien in de avond?Afvallen: wat te doen tegen eetbuien in de avond?Eetbuien zijn erg vervelend wanneer je wilt afvallen. Heel veel mensen hebben hier vooral in de avond last van. Ze ligge…
Hoe kom je van je eetbuien af als je wilt afvallen?Hoe kom je van je eetbuien af als je wilt afvallen?Afvallen blijft moeilijk, zeker als je ook nog eens te maken hebt met eetbuien. Tijdens een eetbui eet je alles wat los…
Wat te doen tegen emotionele eetbuien? Tips tegen vreetbuienWat te doen tegen emotionele eetbuien? Tips tegen vreetbuienEmotioneel eten is een vaak voorkomende kwaal in de stresserende moderne samenleving. Door de vrij hoge sociale druk die…
Uit de ban van eetbuienUit de ban van eetbuienEen opvallende kijk op het probleem van eetbuien is die van schrijfster Joanna Kortink. Haar boek 'Uit de ban van eetbui…
Eetbuistoornis: Binge eating DisorderEetbuistoornis: Binge eating DisorderEetbuiten: voorkomen, overwinnen, stoppen en onder controle. Een eetbuistoornis lijkt sterk op boulimia nervosa. Een eet…
Bronnen en referenties
  • Human Concern
  • Proud2Bme

Reageer op het artikel "Tips tegen eetbuien"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-01-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!