InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van palmsuiker

De geneeskracht van palmsuiker

De geneeskracht van palmsuiker De arengapalm groeit het liefst op steile hellingen in Indonesië, waar de plant arenpalm wordt genoemd. Hier groeien andere palmsoorten niet graag dus daarvoor vormen ze geen bedreiging. Van de arengapalm wordt palmsuiker gemaakt. De naam, voor arenga palmsuiker in Indonesië is gula java. Van alle gezonde zoetstoffen is deze waarschijnlijk het minst duur, hoewel je met een halve kilo steviablaadjes ook erg lang kan doen. Palmsuiker is echter een stuk praktischer in het gebruik dan steviablaadjes.
Botanische tekening arenpalm / Bron: Francisco Manuel Blanco (O.S.A.), Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening arenpalm / Bron: Francisco Manuel Blanco (O.S.A.), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud;

Palmsuiker van de suikerpalm

In Indonesië wordt palmsuiker gebruikt om rudjak en cendol van te maken. Ook in een oorspronkelijke Indonesische gado-gado zit een klein beetje palmsuiker. De arengapalm is 20 meter hoog en zijn bladeren zijn 6 tot 12 meter lang. Aan de boom groeien eetbare vruchten die als ze rijp zijn een zwarte kleur hebben. Traditioneel wordt van het sap van deze boom een alcoholische drank gebrouwen. Van vrijwel elke palm kan een natuurlijke alcoholdrank worden gemaakt, soms van het sap van de stam. soms van een vrucht.

Algemene informatie

De Latijnse naam voor arengapalm is arenga pinnata. In het Nederlands wordt deze boom ook wel suikerpalm of aren genoemd. De arengapalm groeit van oorsprong in
De vrucht waarvan de suiker wordt gemaakt / Bron: W.A. Djatmiko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De vrucht waarvan de suiker wordt gemaakt / Bron: W.A. Djatmiko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Indonesië. Van deze tropische boom wordt sinds vele eeuwen een natuurlijke zoetstof gemaakt genaamd palmsuiker. Dit is een andere suikersoort dan kokosbloesemsuiker; deze suikersoort wordt ook in onder andere Indonesië gemaakt maar dan van een andere boom; de kokospalm. Palmsuiker is door Indonesiërs jarenlang gebruikt als zoetstof in het eten, marinades en gebak maar sinds kort heeft het een opwaardering gekregen; het wordt beschouwd als superfood.

Aan de arengapalm groeit normaal gesproken een fruitsoort die in het Indonesisch buah kolang-kaling wordt genoemd of buah tap.

Voedingswaarde palmsuiker

Palmsuiker bevat een grote hoeveelheid vitaminen, mineralen, eiwitten en aminozuren. Het is in tegenstelling tot geraffineerde witte suiker een gezonde suikersoort. In witte suiker zit namelijk geen enkele vitamine of mineraal en deze suikersoort die we ook wel kristalsuiker noemen voldoet aan de basisvoorwaarden om een groot aantal ziekten tot ontwikkeling te laten komen zoals cariës, ADHD, obesitas, diabetes mellitus en kanker.

Is palmsuiker echt gezond?

Ondanks dat palmsuiker gezonder is dan kristalsuiker is het toch niet slim om veel van dit product te eten. De voedingsstoffen die in deze suikersoort zitten, zijn in geringere mate aanwezig dan in groenten, noten en fruit. Het heeft een lagere glykemische waarde dan suiker wat komt doordat er inuline in zit. Deze stof zorgt ervoor dat de suiker geleidelijker in het bloed wordt opgenomen. Toch is het belangrijk om te melden dat palmsuiker een goede vervanger is voor witte suiker, maar dat het geenszins slim is om dezelfde hoeveelheid palmsuiker te nuttigen als witte suiker; dan kom je bedrogen uit. Het is beter om te wennen aan een eetpatroon met minder zoetstoffen.

Goed bij diabetes

Palmsuiker heeft een bijzonder lage glykemische index waardoor er minder pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel optreden. Het is daarmee een geschikte zoetstof voor suikerpatiënten of mensen die leiden aan een voorstadium van diabetes mellitus zoals insulineresistentie of metabool syndroom. Met andere woorden: door palmsuiker te nuttigen in plaats van witte suiker, zal diabetes zich minder snel ontwikkelen, of zelfs helemaal niet.

Arengapalm

De palmsuiker die tegenwoordig te koop is in biologische winkels heet ook wel arengasuiker, naar de oorspronkelijke naam van de boom; de arengapalm. Ruim 6000 Indonesische boeren oogsten hun palmsuikersap van arengapalmen en brengen het product een paar uur later naar een dichtbij gelegen fabriek. Vroeger werd de palmsuikersap ingedroogd door het te verwarmen boven een houtvuurtje. Voor de fabrieksproductie gebruikt men geothermische warmte. Hierdoor wordt voorkomen dat men bomen kapt om een vuurtje te maken. Op jaarbasis scheelt dat naar schatting 200.000 bomen.

Tijdens het bewerken van arengasap tot droge, donkerbruine suikerkorrels blijven alle voedingsstoffen behouden. Het totaal aantal voedingsstoffen in deze suiker levert een hoog aantal antioxidanten op.

De arengapalm of suikerpalm / Bron: W.A. Djatmiko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De arengapalm of suikerpalm / Bron: W.A. Djatmiko, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Prestatieverhogend

In Indonesië nemen sporters palmsuiker in voor een wedstrijd om betere prestaties te kunnen leveren. Over het algemeen leveren Indonesiërs internationaal gezien geen hoge sportprestaties maar dat komt meer door hun tengere postuur.

Langer leven

Uit wetenschappelijk onderzoek zou blijken dat mensen die palmsuiker eten gemiddeld 11 jaar langer leven. Bij dit soort onderzoeken moet je wel een kanttekening plaatsen want de gemiddelde leeftijd van mensen kan pas gemeten worden over hun hele levensduur en er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken die 80 jaar lang duren. Het is daarom inherent aan het onderzoek zelf dat dit onderzoek slechts moeizaam kan worden uitgevoerd. Toch zou volgens de wetenschappers mensen die regelmatig palmsuiker eten minder lijden aan hart- en vaatziekten, diabetes en astma.
Gerelateerde artikelen
Minder suiker etenMinder suiker etenWe doen het bijna allemaal: te veel suiker eten. De meeste mensen krijgen dagelijks een gigantische hoeveelheid aan suik…
Thaise vegetarische gerechten: Tofu dip en gewokte groenteThaise vegetarische gerechten: Tofu dip en gewokte groenteDe Thaise keuken kent een variëteit aan vegetarische gerechten. Omdat de meeste Thai Boeddhist zijn en dit betekent dat…
Thaise kippenvleugeltjes en Thaise kip van de BBQThaise kippenvleugeltjes en Thaise kip van de BBQIn Thailand kennen ze het begrip fingerfood als geen ander. De onderstaande gerechten leven zich uitermate voor een leuk…
Thaise Penang Curry Pasta en Thaise rundvleescurryDe Thaise keuken kent verschillende pasta’s voor curry. De Penang curry paste wordt gedeeltelijk gemaakt van gedroogde i…
Suiker: verschillende soorten en eigenschappen in bakselsSuiker: verschillende soorten en eigenschappen in bakselsSuiker is een basisproduct dat niet weg is te denken uit onze keuken. Suiker wordt vaak toegevoegd aan baksels. In de wi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van palmsuiker"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-03-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!