InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zelf limonade maken

Zelf limonade maken

Zelf limonade maken In de wereld van vandaag staat de supermarkt vol met producten die allerlei kunstmatige smaakstoffen bevatten waarvan het maar de vraag is of ze gezond zijn. Vele producten bevatten schadelijke chemische stoffen. Het is bekend dat ziekten zoals ADHD kunnen ontstaan door supermarktlimonade. Daarnaast is het zeer waarschijnlijk dat synthetische toevoegingen aan dranken en voeding allerlei ziekten veroorzaken waarvoor wetenschappelijke onderzoeken nog geen definitief verband hebben gelegd. Er is een groot aantal duidelijke aanwijzingen dat vooral suiker en artificiële toevoegingen ontstekingsreacties in het lichaam doen ontstaan die een voorwaarde zijn voor het krijgen van ziekten zoals kanker, diabetes en obesitas.
Gember / Bron: Spankart, Wikimedia Commons (GFDL)Gember / Bron: Spankart, Wikimedia Commons (GFDL)

Inhoud:

Waarom zelf maken?

Limonade zelf maken is gezonder. Steeds meer mensen beginnen aan te voelen dat het eten van synthetische stoffen in voeding en drank nooit gezond kan zijn. De medische praktijk bewijst dat doordat er vandaag de dag veel meer mensen ziek zijn van kanker, diabetes en hart- en vaatziekten. Het schijnt moeilijk te zijn om de lange termijneffecten van ons westers voedsel doorspekt met synthetica te onderzoeken. Het besef dat een teveel aan nutriëntloze chemicaliën schadelijk kan zijn voor de gezondheid dringt steeds meer door tot de mens, getuige het wereldwijde succes van biologische winkels.

De eenvoud zelve

Wie een siroop kan maken, kan ook een limonade maken. Sterker nog het is zeer simpel om zelf een limonade te maken. Vroeger deden mensen dit gewoon zelf. Supermarkten bestaan namelijk slechts vanaf het begin van de 20e eeuw en deze instellingen hebben de mens afgeleerd om zelf producten te maken. De kennis om zelf limonade te maken is voor het grote publiek verloren gegaan maar aangezien we steeds meer waarde gaan hechten aan lekkere smaak in plaats van de statuswaarde om een blikje frisdrank in je handen te hebben, is het te verwachten dat deze kennis voor een groot deel van de mensheid nooit helemaal zal verdwijnen.

Natriumbicarbonaat / Bron: Tszrkx, Wikimedia Commons (Publiek domein)Natriumbicarbonaat / Bron: Tszrkx, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Priklimonade

Limonade bevat geen prik maar zelfs dit is redelijk makkelijk te maken. Je hebt natriumbicarbonaat nodig; dat is een rijsmiddel dat in Duitse en Engels supermarkten vaak te koop is. In Nederland is het nog niet overal te koop, maar het is per internet of in speciale winkels verkrijgbaar. Vroeger werd er zelfs limonade gemaakt van azijn. Je doet een eetlepel azijn in een glas en voegt er water aan toe. Zo verkrijg je al een voor vele mensen zeer drinkbare limonade. Wanneer je aan dit glas een half theelepeltje natriumbicarbonaat toevoegt zul je zien dat het geheel gaat bruisen. Als je het opdrinkt zul je ervaren dat het lichtjes prikt; je hebt zelf een priklimonade gemaakt. Wanneer je in plaats van water suikerwater gebruikt, is deze drank zoetzurig.

Gemberlimonade

Gemberlimonade is makkelijk zelf te maken door thee te zetten van verse gember. Je snijdt op een hele liter gemberthee twee eetlepels gember fijn. De fijne stukjes geven veel smaak af aan het water, met name als het heet water is. Vervolgens kun je aan dit hete theewater enkele schepjes suiker toevoegen, of zo je wilt een paar blaadjes stevia, een alternatief en gezond zoetmiddel wat veilig is voor diabetici.

Citroenlimonade

Citroenlimonade is eenvoudig om zelf te maken. Je perst een citroen uit, doet er afgekoeld suikerwater bij en klaar is kees. In Indonesië maakt men een es jeruk, dat is een ijskoude limoenlimonadedrank wat gemaakt is door een uitgeperste limoen toe te voegen aan een glas waarin suiker zit. Vervolgens wordt er heet water in het glas gedaan. Het glas wordt half gevuld. De andere helft wordt gevormd door ijsblokjes. De ijsblokjes zullen bijna allemaal gelijk smelten en het effect is dat je een ijskoude drank maakt, maar wel supervers.

Rozenlimonade

Rozenbloemblaadjes kun je gebruiken om siroop van te maken. Rozensiroop maak je door ingedikt warm suikerwater te overgieten met 5 ons rozenblaadjes. De siroop zal rood worden als je de bloemblaadjes van een rode roos gebruikt. Door ijsblokjes in een glas te doen en de siroop met water te vermengen ontstaat er een afkoelende rozenlimonade. Zelf gemaakte rozensiroop kun je minstens een jaar bewaren.

Bitter lemon

Het is mogelijk om zelf een bitter lemon te fabriceren. In een bitter lemon zit citroen maar het is ook lekker om er echt iets bitters in te doen. In Nederland groeit de absinthstruik waarvan je een lichte thee kan zetten. Absinththee wordt snel bitter, dus gebruik slechts een kleine hoeveelheid. Vervolgens pers je eveneens een citroen uit. Aan deze citroen voeg je natriumbicarbonaat toe. Deze gaat reageren met zuur zoals azijn en citroen. Doe er vervolgens afgekoeld suikerwater bij en je hebt zelf een bitter lemon geproduceerd.

IJsthee is ook limonade

Aardbei / Bron: FoeNyx, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Aardbei / Bron: FoeNyx, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Een ijsthee kun je maken in diverse smaakvariaties. De ijsthee uit de supermarkt is vaak veel te zoet en bevat bovendien allerlei kunstmatige toevoegingen. Het is veel lekkerder om zelf ijsthee te maken. Rooibos, groene thee, zwarte thee en vele kruidentheeën zijn geschikt voor het maken van een ijsthee. Je moet er gewoon even mee experimenteren totdat je je favoriete smaak ontdekt. Een ijsrooibosthee wordt regelmatig gedronken in zuidelijk Afrika, waar de rooibosstruik oorspronkelijk vandaan komt.

Aardbeilimonade

Aardbeien kun je samen met afgekoeld suikerwater in een blender doen. Laat het geheel goed mixen, zodat er zo min mogelijk stukjes aardbei in zitten. In de blender kun je ook ijsblokjes doen zodat de aardbeilimonade lekker koud is.

Citroengraslimonade

Een citroengrasthee of een theemix waar voornamelijk citroengras zit, leent zich bij uitstek voor het maken van een limonade. Je zoet de thee met suiker of stevia en laat het vervolgens afkoelen in de koelkast. Je kunt ervoor kiezen om de thee te bewaren in een leeg waterflesje van een halve liter; zo kun je de koele thee mee nemen als je buiten de deur gaat.

Alternatieven voor suiker

Hierboven staan vele eenvoudige recepten beschreven voor een limonade. Meestal wordt er aanbevolen om suiker te gebruiken of stevia. Stevia is veel gezonder dan suiker. Je kunt een zoet steviawater gebruiken in plaats van suikerwater. Verder kun je honing gebruiken om het geheel mee te zoeten. Ook een agavesiroop is mogelijk. Daarnaast kan er palmsuiker of kokosbloesemsuiker gebruikt worden. Deze suikersoorten zijn een stuk gezonder dan gewone witte kristalsuiker omdat ze zo kort mogelijk bewerkt zijn.
Gerelateerde artikelen
Baobab poeder als alternatief voor limonadeBaobab poeder als alternatief voor limonadeVeel ouders geven hun kinderen limonade als zogenaamd gezond alternatief voor frisdranken. Ook limonade zit echter boord…
Water smaak geven met verse productenWater smaak geven met verse productenWater kun je zelf met verse producten een heerlijke, subtiele smaak geven terwijl het bovendien een hogere gezondheidswa…
Barbecuedrankje met munt, kiwicocktail en frambozenlimonadeBarbecuedrankje met munt, kiwicocktail en frambozenlimonadeMensen die geen alcohol mogen of het niet lusten, kunnen ondanks dat toch nog van heerlijk en feestelijke drankjes genie…
De 12 lekkerste cocktails op basis van wijn zelf maken!De 12 lekkerste cocktails op basis van wijn zelf maken!Ze zijn hip, ze zijn cool maar bovenal zijn ze ontzettend lekker! Wie lust er nou geen lekkere cocktail? Een mix van ver…
Tips tegen wespenTips tegen wespenJe bent op vakantie en met het gezin lekker buiten aan het eten. Het is heerlijk weer. Maar dan springt de één op, de an…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf limonade maken"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 31-03-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!