InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Rozenbottel, superfood uit eigen tuin

Rozenbottel, superfood uit eigen tuin

Rozenbottel, superfood uit eigen tuin Als het om de aantallen fytonutriënten gaat zou rozenbottel zeker tot de categorie superfoods behoren. De roos heeft vele gebruik culinaire toepassingen. De blaadjes worden gebruikt om een rozenlimonade van te maken, de jonge blaadjes worden gebruikt om een thee van te maken en de vruchtjes zijn ideaal om jam van te maken of eventueel een siroop. Je kunt van gepureerde rozenbottels zelfs een verse jam of saus maken zonder het te koken, zodat alle vitaminen behouden blijven. Het mooie van rozenbottel is: je kunt de struik gewoon in je eigen tuin zetten. Het is een fruitsoort die veel vitamine C-rijke vruchtjes oplevert terwijl het weinig omkijk behoeft.
Botanische tekening rozenbottel / Bron: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening rozenbottel / Bron: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Roos in de oudheid

Rozenbottel is een millennia-oud superfood. In de oudheid was men al op de hoogte van de geneeskracht van rozenbottel. Plinius de oudere, die tot de antieke Romeinen behoorde, schreef een heel verhaal over de medicinale aanwendingen van de roos en zijn bottel. Karel de Grote beval dat de rozensoort rosa rubiginosa op grote schaal werd aangeplant want het was een plant die onder andere nier- en blaasproblemen deed verdwijnen.

Plant een rozenbottel

Het is aan te raden om in de tuin een plekje vrij te houden voor een rozenstruik die mooie rozenbottels maakt. In principe maakt elke roos bottels maar ze zijn niet allemaal even geschikt en bovendien kan het vitaminegehalte variëren. De rozenbottelstruiken
Rosa rubiginosa / Bron: Kristian Peters, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Rosa rubiginosa / Bron: Kristian Peters, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
die de meeste vitamine C-houdende rozenbottels voortbrengen zijn:
  • Rosa alpina, alpenroos
  • Rosa rugosa, Japanse bottelroos
  • Rosa rubiginosa, Egelantier
  • Pillnitzer Vitaminrose, vitamineroos

Een rozenbottel heeft per 100 gram 20 maal zoveel vitamine C als een sinaasappel en 17 maal meer vitamine C als kiwi´s.

Vrucht van de roos

Rozenbottel is de vrucht van de rozenstruik. Deze roodoranje bes die net iets groter is dan een kers is een rijke bron van vitamine C. Het wordt tegenwoordig verkocht als superfood supplement in de vorm van poeder. Acerola of West-Indische kers is een Zuid-Amerikaanse bes die samen met de rozenbottel over het grootste gehalte aan vitamine C beschikt van alle vruchten. Ter vergelijking: er zit 30 maal zoveel vitamine C in rozenbottel als in een sinaasappel. Zelfs in vergelijking met een kiwi zit in het zelfde gewicht aan vruchtvlees van rozenbottel 17 maal zoveel vitamine C.

Zelf rozenbotteljam maken

Je kunt rozenbottels blancheren, pureren en de zaadjes eruit filteren om er een mooie gladde massa van te maken. Deze kun je vervolgens mengen met honing om de houdbaarheid tot een aantal weken te laten verlengen. Je kunt daarnaast de puree koken zodat de houdbaarheid een jaar wordt. Koken met een beetje steviablad maakt de puree al wat zoeter en je kunt het mengen met palmsuiker wat een gezonde variant is van kristalsuiker. Normaal gesproken doen mensen er pectine doorheen om het geheel meer substantie te geven maar een gezonde variant is kokosolie, wat in ons klimaat op natuurlijke wijze hard wordt. Zo maak je je eigen supergezonde rozenbotteljam. Mensen die minder tijd nemen om zichzelf te voorzien van voedingsproducten kunnen eraan denken om rozenbottelpoeder te kopen met het doel dagelijks een theelepeltje van dit poeder te mengen in een smoothie.

Rozenbottels in het gebruik

De zaadjes filteren uit rozenbottels is een werk wat geduld vereist. Het beste kun je een groot gaasvergiet gebruiken en daar de geblancheerde rozenbottels doorheen pureren met je handen. Het residu, de puree, moet je opvangen in een schaaltje. In plaats van het maken van een jam kun je dit ook gebruiken voor een siroop. Daarnaast is rozenbottelpuree een uitstekende toevoeging in een saus, soep of thee, volgens Mellie Uyldert, een groot Nederlands geneesplantenexpert uit de vorige eeuw.

Rozenbottel en essentiële vetzuren

Een rozenstruik is mooi, lekker en geeft gezonde vruchten. / Bron: AmonDhan, Wikimedia Commons (GFDL)Een rozenstruik is mooi, lekker en geeft gezonde vruchten. / Bron: AmonDhan, Wikimedia Commons (GFDL)
In rozenbottel zit een relatief hoog percentage aan essentiële vetzuren. Deze omega 3 en 6-vetzuren hebben we nodig en volgens Brian Peskin en Otto Warburg kunnen ze zelfs kanker voorkomen en genezen. Dat gaat als volgt: Essentiële vetzuren voorkomen ziekten; ze nemen in het lichaam plaats in een celwand en hebben daar als functie om zuurstof door te laten in de lichaamscel. Wanneer er te weinig essentiële vetzuren worden gegeten nemen andere soorten olie de plaats van essentiële olie in, in de wanden van de cellen. Hierdoor kan er een zuurstoftekort in een lichaamscel ontstaan. Wanneer het zuurstoftekort is opgelopen tot 35%, is de voorwaarde geschapen om kanker te ontwikkelen.

Behalve vitamine C en essentiële vetzuren zitten er de vitaminen A, B1, B3, E en K in het rozenbotteltje. Verder bevat het een groot scala aan bioflavonoïden, pectine, ijzer, calcium en magnesium.

Rozenbottel in de wetenschap

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de helende werking van rozenbottel. Hier volgt slechts een greep uit de vele wetenschappelijke onderzoeken:
  • In 2009 bleek uit Duits wetenschappelijk onderzoek dat rozenbottel een uitstekende aanvulling is voor mensen met reumatoïde artritis.
  • Zweeds onderzoek uit 2012 toonde aan dat niet alleen vitamine C verantwoordelijk is voor de antioxidantwerking van rozenbottel maar dat de flavonoïden quercetine, luteoline, kaempferol, fisetine, isorhamnetine, acacetine, chrysine, apigenine, galangine en tamarixetine net zo belangrijk zijn.
  • In 2006 bleek uit onderzoek van de university of York dat rozenbottel helpt bij artrose.
  • Een Amerikaans onderzoek uit 2012 onder 287 mensen toonde aan dat rozenbottel pijnklachten verminderden terwijl het niet de nadelige gevolgen heeft van aspirine, zoals gezwelvorming.
Gerelateerde artikelen
De rozenbottel (hondsroos)De rozenbottel (hondsroos)In december kun je op verschillende plekken in Nederland de rozenbottel vinden. Deze rood tot oranjekleurige vrucht hang…
Rozenbottel en verbenaHet najaar is gul met fruitige en heilzame smaakmakers. Rozenbottels en citroenverbena proeven als een allerlaatste zome…
De veelzijdigheid van de RoosDe veelzijdigheid van de RoosDe veelzijdigheid van de roos. Wie vandaag de dag nog denkt dat de roos oubollig is, nou die heeft het helemaal mis.
Rozenbottels en vitaminesHondsroos, onze inheemse rozenstruik, is vooral bekend omwille van zijn rode bottels (pseudo-vruchten), die een grote ho…
De geneeskracht van RozenbottelDe geneeskracht van RozenbottelRozenbottel wordt reeds millennialang gebruikt door de mensheid om zijn nutritionele en geneeskrachtige eigenschappen. D…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jürgen Howaldt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.rozenbottels.nl/nl-NL/rozenbottels/rozenbottels-eten
  • Reumatoïde artritis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19818588
  • Zweeds onderzoek flavonoïden: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3399354/
  • Universiteit van York, Artrose: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0023336/
  • Amerikaans onderzoek, pijn:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22762068
  • Mellie Uyldert, Lexicon der geneeskruiden
  • Afbeelding bron 1: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Kristian Peters, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: AmonDhan, Wikimedia Commons (GFDL)

Reageer op het artikel "Rozenbottel, superfood uit eigen tuin"

Reactie

Willy, 19-09-2015 12:48 #1
Ik zou graag een rozebottelsiroop willen maken die ik kan gebruiken als ik thee wil zetten van rozebottel.
Ik zie het dus zo:"Heet water en dan de rozebottelsiroop er in, en heb rozebottelthee?Kan dat?
Graag een antwoordje aub

Groetjes
Willy Reactie infoteur, 17-02-2016
Ja dat kan.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 01-04-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!