InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zeegras, een plant met zoete geneeskracht

Zeegras, een plant met zoete geneeskracht

Als je snorkelt zie je soms hele weiden vol zeegras ritmisch in het water bewegen alsof ze gezamenlijk een dansensemble zijn met de vissen als publiek. In Nederland groeit zeegras vooral in het deltagebied van Zuid-Holland en Zeeland, in het Eemsgebied in Noord-Groningen en in de Waddenzee. Zeegras is in vrijwel alle kustgebieden van het Noordelijk halfrond te vinden. Groot zeegras is eetbaar en het smaakt een beetje zoet. Het heeft medicinale kwaliteiten bij jicht en vochtopeenhoping. De indianen van Noord-Amerika gebruikten zeegras om te drogen zodat ze een natuurlijke zoetstof hadden.
Botanische tekening zeegras / Bron: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening zeegras / Bron: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving

Er zijn twee soorten zeegras, groot zeegras en klein zeegras. De Latijnse naam van klein zeegras is Zostera noltii. De Latijnse naam van groot zeegras is Zostera marina. In het Duits spreekt men van Zwerg Seegtas en Gewöhnliches Seegrass. In het Engels wordt het eelgrass genoemd. In dit artikel wordt alleen de eigenschappen van groot zeegras behandeld. Zostera marina betekent in het Grieks gordel van de zee.

Materieel gebruik van zeegras

Groot zeegras werd vroeger gebruikt als vulling voor kussen, sofa´s en matrassen. Daarnaast was het een vulmiddel voor dijken. De eerste koelkasten waren met zeegras geïsoleerd. Tegenwoordig wordt het opgeraapt van stranden om te dienen als biomassa voor het vervaardigen van brandstof. In Denemarken maakt men er nog steeds traditionele daken van huizen mee. In de Verenigde Staten wordt zeegras gebruikt als isolatiemateriaal voor huizen. Verder wordt het op agrarisch land gelegd; het is een prima meststof aangezien het landbouwgrond verrijkt met mineralen.

Knapperig en zoet

De indianen van Noord-Amerika zoals de Seri-Indianen in de V.S. aten de zoetige wortelstokken op. Deze werden onder andere in cakes gedaan. Deze cakes werden gedroogd zodat mensen ook in de winter te eten hadden. Ook de wortelstokken zelf werden gedroogd zodat men een zoet poeder over hield. Het eetbare gedeelte zit onderaan het gras; het witte wortelstokgedeelte en het begin van de bladeren. Het kan rauw worden gegeten en heeft een knapperige bite. Het zaad van zeegras kan eveneens worden gegeten.,

Zeegras biedt voedsel aan ruim 300 verschillende diersoorten en de mens.

Eskimo´s eten zeegras

De Nuu-chah-nulth, een Eskimovolk in Canada noemt groot zeegras: snoep van de zee. Ook andere etnische groepen in Alaska gebruiken zeegras als zoete groente. Veel mensen denken dat etnische groeperingen uit het noorden vooral vis eten en daarom zo gezond zijn maar ze eten juist ook veel zeegroenten. Verder wist men dat haringen hun eieren laten vallen op dit gras. Zeegras met haringeitjes eraan werden vooral door de bewoners van de westkust van Canada en Alaska gegeten. In het boek ´Voeding en fysieke degeneratie´ van Weston Price zegt deze briljante onderzoeker dat de Eskimo's vrijwel uitsluitend leven op vis en dat ze daarom zo gezond zijn. Hij heeft tijdens zijn persoonlijke onderzoekingen waarschijnlijk over het hoofd gezien dat minstens sommige groepen Eskimo´s grote hoeveelheden groot zeegrasbladeren en -wortel aten. Zeegroenten zijn over het algemeen nog gezonder dan landgroenten omdat ze veel meer mineralen bevatten.

Botanische tekening zeegras / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening zeegras / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Bladeren van groot zeegras

De bladeren van zeegras smaken een beetje anders dan het wortelgedeelte; iets minder zoet. Deze kunnen meer als een groente worden gegeten. Ze zijn in principe rauw eetbaar maar de meesten zullen ze even koken. Als je in staat bent wild groot zeegras te oogsten zou je het eens door een aardappelstamppot heen kunnen doen, of je kan het fijnhakken en er een bijgerecht van maken. Als het warm is kun je er een klontje roomboter op doen. Het is op dezelfde manier te bereiden als spinazie.

Zeegras kan helpen bij menstruatieklachten en andere vrouwenproblemen.

Tegen jicht

Zeegras is nierversterkend en diuretisch of vochtafdrijvend. Daarom wordt het ingezet bij vochtopeenhopingen zoals oedeemvorming. Jicht heeft als oorzaak vochtopeenhoping in de vorm van urinezuur in de gewrichten. Doordat de nieren in staat zijn om meer afvalstoffen uit te scheiden, verlaat meer urinezuur het lichaam. Hierdoor wordt het lichaam niet meer genoodzaakt om urinezuur op te slaan en verdwijnt de pijnlijke ontstekingsreactie die we jicht noemen.
Gerelateerde artikelen
Zeegras in de Waddenzee - indicator voor kwaliteitZeegras in de Waddenzee - indicator voor kwaliteitVoor 1930 stond een groot deel van de Waddenzee vol met zeegras. Er bloeide zelfs een bedrijfstak, die zeegras verwerkte…
Zeegras in de Waddenzee  zeegrasherstelprojectZeegras in de Waddenzee zeegrasherstelprojectZeegras kwam vroeger veel voor in de Nederlandse Waddenzee. Nederlanders vulden hun matrassen met de gedroogde versie, m…
Zeepaardje: paardje of visje?Zeepaardje: paardje of visje?Net zoals de titel al zegt lijkt het zeepaardje van de bovenkant op een paard, maar toch is dit dier een vis.
Zeegroenten: lekker en gezondZeegroenten zijn lekker en gezond. En het aanbod is groot. De bekendste zeegroenten zijn wel zeewier, lamsoor en zeekraa…
Natuurlijk tapijt: jute, kokos, sisal en zeegrasJute, kokos, sisal en zeegras zijn duurzame en milieuvriendelijke materialen die ook worden gebruikt voor het weven van…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeegras
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Seegr%C3%A4ser#Stoffliche_Nutzung
  • http://northernbushcraft.com/seaweed/eelGrass/notes.htm
  • http://practicalplants.org/wiki/Zostera_marina
  • http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Zostera+marina
  • http://mjmartin88.wordpress.com/2012/04/04/zostera-marina-the-exciting-eelgrass/
  • http://www.fao.org/wairdocs/other/ai215e/ai215e06.htm
  • PDF: eelgrass, candy of the sea
  • Afbeelding bron 1: Carl Axel Magnus Lindman, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Zeegras, een plant met zoete geneeskracht"

Reactie

Rory, 25-05-2018 20:57 #1
Leuk artikel maar zeegras is beschermd in Nederland! Het gaat iets beter met het gras nu maar het is niet de bedoeling om mensen aan te sporen om het te oogsten want zo goed gaat het nog niet!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 08-05-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!