InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine D-tekort: oorzaken, symptomen, behandeling en tips

Vitamine D-tekort: oorzaken, symptomen, behandeling en tips

Vitamine D-tekort: oorzaken, symptomen, behandeling en tips Een tekort aan vitamine D is vooral te wijten aan een gebrek aan zonlicht. Dit probleem komt dan ook vooral voor op het einde van de winter, wanneer het lichaam zowat door haar reserves heen zit. Een tekort aan vitamine D kan samengaan met symptomen als vermoeidheid en pijn aan de beenderen. Ook een verzwakking van de botten kan een gevolg zijn van een vitamine D-tekort, onder meer bij vrouwen na de menopauze. Sommige mensen overwinteren op een zonnige bestemming om de donkere winterperiode te overbruggen, maar ook voedingssupplementen kunnen nuttig zijn om het gebrek aan deze nuttige vitamine op te vangen. Wat kan je doen tegen een tekort aan vitamine D?

Vitamine D en de zon

Vitamine D wordt door het lichaam aangemaakt en dan vooral wanneer de zon haar krachtige stralen laat schijnen. Veel mensen hebben op het eind van de winter last van een vitamine D-tekort. Vitamine D is vooral belangrijk omdat het de opname van calcium in de beenderen bevordert. Wie een tekort aan deze vitamine heeft, ontwikkelt makkelijk problemen aan het beendergestel. De vitamine D is vaak een onderschatte vitamine geweest: het belang van zonlicht voor de huid wordt al te vaak negatief voorgesteld. "Je gaat maar beter niet teveel in de zon zitten, want dat is slecht voor je huid": dat is zowat de meest gangbare theorie. Toch kunnen we niet zonder de positieve eigenschappen van de zon, waaronder onder meer vitamine D.

Symptomen vitamine D-tekort

Zoals gezegd is het vooral op de beenderen dat een vitamine D-tekort effect heeft. De botten kunnen gaan verzwakken, pijn veroorzaken en sneller dan normaal gaan breken. Bovendien kan dit gepaard gaan met klachten en symptomen als vermoeidheid en een gevoel van zwakte in de spieren. Bij vrouwen na de menopauze kan een vitamine D-tekort en een calciumtekort leiden tot osteoporose, net als bij senioren. Oudere mensen zullen in dat geval makkelijker last krijgen van ingezakte ruggenwervels en makkelijk breuken ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld in de heupen.

Oorzaken vitamine D-tekort

Weinig zonlicht

De belangrijkste oorzaak van een tekort aan vitamine D is te weinig zonlicht. Mensen die zich afschermen van de zon of simpelweg in een donker klimaat leven hebben makkelijker last van een vitamine D-tekort. Aangeraden is om indien mogelijk wat tijd in de zon door te brengen, zonder evenwel hiermee te overdrijven. Wanneer het erg heet is moet je je niet urenlang gaan blootstellen aan de zon. Een halfuurtje genieten van de zon bij zachte temperaturen kan al voldoende zijn om vitamine D op te nemen.

Leeftijd

Voorts is dit probleem ook een kwestie van leeftijd: de huid van oudere mensen verliest meer en meer vermogen om vitamine D te produceren. Doordat oudere mensen minder mobiel zijn en ook vaker binnenshuis vertoeven is het nog moeilijker om vitamine D op te nemen, waardoor makkelijker problemen aan de botten kunnen ontstaan.

Voeding met vitamine D

Er zijn niet bijster veel voedingsproducten waar vitamine D in te vinden is, maar het volgende lijstje bevat wel voldoende van deze vitamine:
  • vette vis
  • boter
  • eieren

Behandeling en tips

Overwinteren

Het beste middeltje tegen een tekort aan vitamine D is ervoor zorgen dat je 's winters met voldoende zonlicht geconfronteerd wordt. Is de winter echt heel donker, koud en triest, maak dan eens een reisje naar een zonnige bestemming. Je zal er helemaal opgeknapt van terugkomen. Sommige mensen kiezen er zelfs voor om de koude donkere winterperiode helemaal te overbruggen in een zonnige bestemming. Overwinteren kan op die manier uitstekend geschikt zijn om het gebrek aan vitamine D weer aan te vullen.

Voedingssupplementen

Voorts is ook het klassieke middel levertraan geschikt om je voorraad vitamine D aan te vullen. Eventueel kan je behandelende arts ook vitaminensupplementen voorschrijven. Let hierbij op dat je niet teveel supplementen neemt, bijvoorbeeld om je tekort snel aan te vullen. Een te hoge dosis aan vitamine D kan weer andere symptomen met zich meebrengen zoals slaperigheid en misselijkheid. Het beste is om een balans te vinden en stilaan het gebruik van supplementen af te bouwen wanneer de hoeveelheid vitamine D in je lichaam weer een aanvaardbaar niveau heeft bereikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vitamine B12 tekort: Oorzaken, symptomen en behandelingTegenwoordig zijn veel mensen bang voor een tekort aan vitamine B12. Wat is dat eigenlijk precies? Wat zijn de klachten…
Vitamines en mineralen; Vitamine KVitamines en mineralen; Vitamine KDe belangrijkste functie van vitamine K is de bloedstolling. Baby’s krijgen de eerste drie maanden vitamine K, daarna is…
Herken en voorkom een vitamine B12-tekortHerken en voorkom een vitamine B12-tekortEen vitamine B12-tekort komt vrij regelmatig voor. Vaak hebben mensen vage klachten waarmee een dokter of arts in de eer…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D (geraadpleegd op 11/05/2016).

Reageer op het artikel "Vitamine D-tekort: oorzaken, symptomen, behandeling en tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-04-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingstekorten
Medische informatie…
Schrijf mee!