InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Aspartaam (E951)

Aspartaam (E951)

Aspartaam is een kunstmatige zoetstof die ongeveer 200 x zo zoet is als suiker. Je vindt aspartaam vooral in light producten, suikervrij snoepgoed en zoetjes. Het heeft het E-nummer E951.

Wat is aspartaam en waar is het voor?

Aspartaam kan voorkomen in producten met verlaagde energetische waarde of zonder toegevoegde suiker, zoals:
  • Light Producten, zoals cola light of light chips
  • Snoep
  • Zoetjes voor in de koffie
  • Suikervrije medicijnen
  • Suikervrije kauwgum
  • Jam

Ontdekking

Aspartaam werd in 1965 per ongeluk ontdekt door de Amerikaan Schlatter. Eigenlijk deed hij onderzoek naar een nieuw medicijn tegen maagzweren en hiervoor koppelde hij steeds twee natuurlijk aminozuren aan elkaar. Toen hij aan zijn vingers likte, ontdekte hij dat de net door hem gemaakte verbinding erg zoet smaakte.

Veiligheid

Aspartaam is een veilige zoetstof. Daarom heeft aspartaam in de Europese Unie een E-nummer (E951) gekregen.
De aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) van aspartaam is 40 milligram per kilo lichaamsgewicht. Deze hoeveelheid mag je gedurende je hele leven dagelijks binnenkrijgen zonder enige gezondheidsschade op te lopen. Er gelden dezelfde veiligheidseisen als bij andere E-nummers.

Bij een normaal eetpatroon krijg je niet te veel aspartaam binnen. Om over de aanvaardbare dagelijkse inname heen te gaan, zou je meer dan 2,5 liter light frisdrank met aspartaam per dag moeten drinken. Aspartaam heeft ook geen effect op het bloedsuikergehalte en is dus geschikt voor mensen met diabetes.

Aspartaam is niet geschikt voor kinderen; 1 liter ranja per dag (= 600 mg aspartaam) is voor een kind dat 30 kilo of minder weegt een absolute overdosis. Mensen die leiden aan PKU (Phenyl Keton Urie) moeten uitkijken met aspartaam. Zij missen een enzym waardoor zij het aminozuur fenylalanine niet verder kunnen omzetten tot tyrosine. Dit leidt tot ophoping van fenylalanine in het lichaam. Dit kan uiteindelijk leiden tot hersenschade.

Klachten van aspartaam

Er zijn mensen die beweren klachten te hebben ondervonden van gebruik van aspartaam. Enkele klachten kunnen zijn:
  • Hartkloppingen
  • Darmproblemen
  • Hoofdpijn
  • Slapeloosheid
Of deze klachten ook daadwerkelijk door de zoetstof zijn, is nog steeds niet bewezen.

Goed of slecht?

De meningen zijn sterk verdeeld over deze kunstmatige zoetstof. Er wordt van de ene kant geroepen dat deze zoetstof niet gevaarlijk is, maar er zijn ook veel mensen die wél last krijgen van bijwerkingen van Aspartaam. Er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar deze zoetstof, dus dit verhaal krijgt zeker nog een staartje.

Tip

Kijk eens wat vaker op de etiketten van je producten. Zo weet je wat je eet/drinkt. Overigens zijn light producten ook niet altijd de beste keuze. Kijk naar bijvoorbeeld light chips: Je wilt gezond doen, maar eet wel chips. Dat is erg tegenstrijdig. Er zit misschien wel minder vet etc. in, maar dat wilt niet zeggen dat je er veel kunt eten zonder aan te komen.
© 2014 - 2017 Charlyy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aspartaam; gezond of schadelijk?Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken. Light producten bevatten zoetsto…
Stevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofStevia: de nieuwe en natuurlijke zoetstofTegenwoordig zijn de lightproducten niet meer weg te denken uit de schappen van de supermarkt. Deze lightproducten worde…
Vermijd E951 (aspartaam) om vele aandoeningen te voorkomen!Vermijd E951 (aspartaam) om vele aandoeningen te voorkomen!Om voedsel (voorverpakt, voorbereid, kant en klaar) een bepaalde smaak te geven wordt onder andere de stof aspartaam toe…
Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Aspartaam: slecht voor je gezondheid?Het gebruik van de chemische stof Aspartaam als zoetstof in (vooral) ligthproducten, staat al jaren ter discussie. Sommi…
Suikerhoudende dranken gekoppeld aan hart- en vaatziektenMannen die elke dag een blikje suikerhoudend drinken nuttigen, vergroten hiermee de risico’s op hart- en vaatziekten for…
Bronnen en referenties
  • Voedingscentrum.nl
  • Zoetstoffen.nl
  • Scientias.nl

Reageer op het artikel "Aspartaam (E951)"

Infoteur: Charlyy
Gepubliceerd: 21-05-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!