InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van paranotenolie

De geneeskracht van paranotenolie

Paranoten worden onder andere gevonden in Brazilië. De paranootboom kan 50 meter hoog en 800 jaar oud worden. Pogingen om de boom elders te cultiveren zijn mislukt omdat er een speciale bijensoort nodig is om de vruchten aan te maken. Daarnaast kan het wel dertig jaar duren voordat de paranotenboom noten aanmaakt. Hierdoor komen alle paranoten uit het wild en zijn deze allemaal biologisch-dynamisch. Daarom is de paranotenboom van grote commerciële waarde voor de bewoners van het regenwoud in het Amazonegebied.

Inhoud:

Paranoten en zijn olie

Paranoten zijn een bekende notensoort onder voedingsdeskundigen. Er zit veel seleen of selenium in. Selenium is een belangrijk antioxidant met kankerbestrijdende werking. Eet drie paranoten per dag en je krijgt genoeg selenium binnen. Daarnaast is paranotenolie een gezond product. Het wordt in de cosmetica gebruikt om zepen, huid- en haarverzorgingsproducten zoals shampoos van te maken. Het brengt zachtheid en glans terug in droog, levenloos haar met gespleten eindjes. Ook voor de huid is het een uitstekend middel. Het gaat droge huid tegen, maakt de huid soepel en elastisch en zorgt voor perfecte hydratatie. Op organische producten gebaseerde winkels zoals Lush heeft het als ingrediënt in diverse conditioners, zepen en huidcremes.

Smeer je in met paranotenolie

In plaats van het kopen van dure shampoos kun je de huid en het haar ook voorzien van pure paranootolie. Een massage of hoofdmassage geven met deze olie is erg lekker en gezond. Je kunt pure paranootolie zien als een cosmetisch product zonder bewerking.daarbij heeft paranootolie geen onaangename geur. Als je de geur van deze olie wilt verrijken kun je er etherische olie bij doen, bijvoorbeeld etherische citroenmelisseolie. Dit fris geurende kruid zorgt ervoor dat roos verdwijnt. Het is dus een ideaal middel voor op de hoofdhuid.

Nederlanders en paranoten

De eerste mensen die de paranoten begonnen te verhandelen waren de Nederlanders, die in de 17e eeuw 28 jaar enkele handelsnederzettingen in Brazilië hadden, totdat de oorlogszuchtige Portugezen hen uit jaloezie het land uitjoegen en Brazilië als kolonie stichtten. Nederlanders hadden geen kolonie in Brazilië, alleen een handelspost en plantages.

Doop je brood erin

Paranootolie heeft meer dan alleen cosmetische toepassingen. Je kunt deze olie gebruiken om over salades te doen of je kunt er je brood in dippen. Het is geen bewerkte olie zoals alle supermarktoliën. Hierdoor zitten er veel essentiële vetzuren in. In feite zitten er zoveel vetten in de paranoot dat als je het als een kaars aansteekt hij blijft branden als een olielampje. De Indianen gebruiken paranootolie om in te bakken. Ze mengen het met cassavemeel om er een soort pannenkoek van te bakken. Het is een belangrijke vegetarische bron van proteïnen voor de lokale bewoners van de Zuid-Amerikaanse jungle.

Inhoudsstoffen paranotenolie

Er zit veel selenium, omega 6 en omega 9 in paranootolie. Ook bevat het veel oliezuur, linolzuur, palmitinezuur, stearidezuurm arachidezuur en palmitoleïnezuur. Samen met duindoornbessenpitten en macadamianoten is paranotenolie de meest rijke bron aan palmitoleïnezuur. Verder zit er een beetje myristidezuur en linoleenzuur in paranotenolie. Verder bevat paranoot antimonium, cerium, cesium, europium, lanthanum, lutetium, samarium, scandium, selenoproteïne, tantalum, tungsten en ytterbium. Er zitten verscheidene belangrijke aminozuren voor het menselijk lichaam in paranoten vooral cysteine en methionine maar het is eveneens rijk aan glutamine, glutamidezuur en arginine. Op het gebied van vitaminen bevat paranootolie vooral vitamine E en B11.

Toepassing paranotenolie

Paranotenolie kan zowel in- als uitwendig gebruikt worden. Op inwendige wijze kan het vooral een voedingspatroon verrijken en de mens in het algemeen versterken. De vitamine E-soorten in paranoten zijn goed om kanker te voorkomen. De medicinale toepassingen van paranotenolie richten zich vooral op de uiterlijke mens. Uitwendige gebruikstoepassingen zijn:
  • Verouderde huid
  • Droge, gespleten huid
  • Uitgedroogde huid
  • Eczeem, psoriasis
  • Droog, broos en beschadigd haar
  • Lipverzorging

Paranotenolie is goed voor de tanden.

Paranoten, goed voor de tanden

Uit Braziliaans, wetenschappelijk onderzoek uit 2010 blijkt dat een flinterdun olielaagje over de tanden van paranotenolie, de tanden kunnen beschermen tegen cariës. De onderzoekers stellen dat alle tandpasta´s erop gericht zijn om een goede orale hygiene te bereiken. Dat is echter niet het enige wat belangrijk is voor het gebit. Verschillende soorten oliën waaronder paranotenolie voorzien de tanden van een flinterdun vetlaagje waardoor de tanden beschermd blijken te worden. De onderzoekers stellen dat de olie kan meehelpen om cariës te bestrijden. Helaas heeft men maar 30 mensen in hun onderzoek betrokken die men 90 dagen volgde. Hierdoor is er te weinig informatie om definitieve conclusies te trekken.

Tocoferolen in paranoten

Paranoten bevatten veel vitamine E. Deze vitamine heeft zich bewezen medicinaal werkzaam te zijn bij darm-, blaas- en prostaatkanker. Er zijn twee soorten vitaminen E: gamma tocopherol en alfatocoferol. In paranoten zit van beiden redelijk wat. In de meeste nootsoorten zit van één van deze twee soorten vitamine E een flinke hoeveelheid. Paranoten moet alleen zonnebloempitten, pijnboompitten, amandelen en macadamianoiten voorgaan op het gebied van alfatocoferol.

Paranoten en obesitas

Uit wetenschappelijk onderzoek van het Department of Internal Medicine uit Rio de Janeiro blijkt dat het eten van paranoten de haarvaten en het lipidenprofiel bij mensen met obesitas significant verbeterden. Men vermoedt dat de antioxidantwerking van vitamine E en seleen samen met de onverzadigde vetzuren verantwoordelijk zijn voor deze medicinale werking. Uit verschillende onderzoeken uit vooral Spanje is reeds gebleken dat driemaal in de week een handjevol noten eten, ongeacht welke noten het zijn, voor gewichtsverlies zorgt. Noten bevatten erg veel gezonde stoffen. Een groot deel van het hongergevoel van het lichaam is een schreeuw om voedingsstoffen. Wanneer men gezond eet, hoeft het lichaam minder om voeding te roepen. Verder zorgen noten voor een vol gevoel zodat men minder gaat snoepen. Daarbij komt dat de vetten in noten makkelijk verteerd worden. Van deze gezonde vetten wordt niemand dik. Voor de mensen die het nog niet weten: van noten val je af.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van paranotenDe geneeskracht van paranotenParanoten moet je slechts in kleine hoeveelheden eten, maximaal 5 of 6. Een ons paranoten kan tot seleenvergiftiging lei…
Cariës bestrijden met voedselAls je gezonde tanden wilt is het belangrijk goed voedsel te eten. Soms denken we dat we gezond eten en drinken terwijl…
Hoe gezond zijn paranoten?Hoe gezond zijn paranoten?De naam zegt ons niet altijd direct iets, maar feitelijk kennen we allemaal de paranoten. Ze worden meestal in een mix m…
Is een sinaasappel gezond?Is een sinaasappel gezond?Is een sinaasappel gezond? Ja, deze populaire fruitsoort is erg gezond, meer dan gezond zelfs! De heerlijke vrucht bevat…
Bronnen en referenties
  • Tegen cariës http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22147238
  • https://www.lush.co.uk/brazil-nut-oil
  • https://www.fromnaturewithlove.com/soap/product.asp?product_id=oilbrazilnut
  • PDF: NUTS AND SEEDS AS SOURCES OF ALPHA AND GAMMA TOCOPHEROLS
  • http://www.rain-tree.com/brazilnu.htm
  • http://www.researchgate.net/publication/51172004_Brazil_nuts_intake_improves_lipid_profile_oxidative_stress_and_microvascular_function_in_obese_adolescents_a_randomized_controlled_trial

Reageer op het artikel "De geneeskracht van paranotenolie"

Reactie

J. van Oorschot, 12-08-2016 13:01 #1
Ben zeer geïnteresseerd geraakt door het artikel naar de werking van paranoten op het menselijk lichaam, wil graag verder worden geïnformeerd hierover. En waar pure paranotenolie wordt verkocht. Reactie infoteur, 27-08-2016
En verwacht je nu dat ik er nog meer over ga schrijven?

En wil je dat ik je help om het woord paranotenolie te googlen?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 31-05-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!