InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Nicholas Culpeper

Nicholas Culpeper

Culpeper was een Engels arts en astroloog uit de 17e eeuw die veel heeft bijgedragen aan de vorderingen in de wetenschap van de geneeskunde en de natuurgeneeskunde of fytotherapie. Culpeper deed alles net even anders dan zijn tijdgenoten en viel daardoor op. Hij had vele cliënten. Maar zijn werken werden niet door iedereen in dank afgenomen. Hij dreigde andere artsen overbodig te maken door hun dure therapieën te vervangen door gratis therapie en het opleiden van mensen om hun eigen gezondheid in stand te houden. Door deze praktijk werd hij op een gegeven moment beschuldigd van hekserij en moest hij zijn apotheek sluiten.
Deel uit boek van CulpeperDeel uit boek van Culpeper

Inhoud

Biografie

Nicholas Culpeper leefde van 1616 tot 1654 in Engeland. Hij had geen gemakkelijk leven. Zijn moeder voedde hem alleen op aangezien zijn vader 13 dagen voor zijn geboorte overleed. Zijn opa had een grote klokkencollectie waardoor Culpeper geïnteresserd raakte in het fenomeen astrologie omdat in die tijd astronomische fenomenen vaak op klokken werden aangekondigd en het onderscheid tussen de astronomie en astrologie nog niet erg groot was. De oma van Nicholas Culpeper bracht hem in aanraking met geneeskrachtige planten. Toen hij tien jaar oud was bestudeerde hij al medische verhandelingen en astrologische teksten. Hij studeerde aan de universiteit van Cambridge en vervolgde zijn studie met een apothekersopleiding. Tijdens zijn studie besloot hij te gaan trouwen met zijn jeugdliefde, ondanks dat de familie dat niet wilde. De twee zouden elkaar in een andere stad ontmoeten, heimelijk trouwen en naar Nederland verhuizen. Het noodlot sloeg echter toe. Tijdens de reis werd de aanstaande bruid overvallen door de bliksem en stierf. Culpeper raakte hierdoor voor lange tijd depressief. Hij trouwde uiteindelijk met een dochter van een rijke koopman en kon daardoor zijn eigen apotheek beginnen. Zijn werklust was groot; soms behandelde hij 40 mensen per ochtend. Culpeper behandelde mensen met kruiden uit de directe omgeving. Omdat dit vrij goedkoop was kon hij vele gratis consults geven. In 1642, tijdens de Engelse burgeroorlog, werd Culpeper beschuldigd van hekserij. Hij moest zijn praktijk opgeven en werkte verder in een trainband; dat is een soort militaire organisatie. Hij werkte als chirurg aan het front voor het republikeinse leger. Hier kreeg hij een ernstige wond aan zijn long. Hij zou hiervan nooit volledig herstellen en stierf op 37-jarige leeftijd aan een longontsteking.

Medische astrologie

Nicholas Culpeper behoort tot de stroming van de medische astrologie. Hier volgt een korte vertaling van een passage uit het werk van Culpeper. Het geeft een mooie indruk van zijn originele aanpak. ¨De manier waarop ik werk is niet aangenaam en minder winstgevend voor mij (dan de aanpak van mijn tijdgenoten). Ik pleeg overleg met mijn twee broers, DR. REDEN en DR. ERVARING, en nam een ​​reis naar om moeder natuur te bezoeken door wier advies, samen met de hulp van Dr ZORGVULDIGHEID, ik eindelijk mijn verlangen kreeg om mijn werk voor de wereld te publiceren begeleid door waarschuwingen van MR. EERLIJKHEID, een vreemdeling in onze dagen.´ - einde vertaling.

Rationeel medicus

Culpeper was een van de eersten die de wwerkingen van geneesplanten niet zomaar aannam maar ook de werking wilde beredeneren. Hiervoor gebruikte hij meerdere instrumenten zoals de signatuurleer en de astrologie. Omdanks dat deze takken van wetenschap tegenwoordig als buiten het terrein van de ratio worden betiteld, is Culpeper bekend om zijn rationele aanpak. Een plant werkt niet zomaar, daar is altijd een reden voor aanwezig. Sommige homeopathen maken nog steeds gebruik van de astrologie. Aangezien elk kruid verbonden is met een andere planeet, kunnen kruiden voor mensen met bepaalde sterrenbeelden anders werken. Ook kan in de loop van de tijd een geneeskruid in werking verschillen omdat rekening wordt gehouden met de loop der planeten.

Complete herbal

De medische inzichten van Culpeper waren anders dan die van zijn tijdgenoten die uitgingen van traditionele werkingen zonder deze te onderbouwen. Culpeper baseerde zich op inzichten van Galenus, Hippocrates en Avicienna en maakte bij de diagnostiek gebruik van astrologie. Hij schreef het boek ´The complete herbal´ wat een belangrijk naslagwerk is in zijn tijd, tot ver na zijn dood. Een belangrijk kenmerk van zijn inzichten is dat hij de gewone mensen leerden om zichzelf gezond te houden.

Culpepers boek ´The complete herbal´ is tot op de dag van vandaag een belangrijk naslagwerk.

Kruiden uit de nieuwe wereld

Een ander bijzonder feit van Culpeper is dat hij niet alleen geneesplanten uit Groot-Brittannié gebruikte maar ook kruiden beschreef die waren gevonden door pioniers in de Verenigde Staten, dat destijds New England werd genoemd. Daarnaast waren de Britten actief in India en beschreef Culpeper kruiden uit dat land. Hierdoor zijn veel geneesplanten uit deze contreien voor het eerst beschreven door Culpeper In de 17e eeuw werden geneesplanten uit alle delen van de wereld naar Europa gehaald en zo mogelijk gebruikt en gekweekt.

Enkele geneesplanten

Culpeper schreef het boek ´The English Physitian´. Hierin beschrijft onder andere de medicinale werkingen van de volgende planten:
  • Anemoon werd gebruikt om de neusvleugels schoon te maken en zweringen, infecties en lepra mee te behandelen.
  • Lievevrouwebedstroo werd in olie gekookt om inwendig als afrodisiac te dienen en uitwendig korstvorming bij een bloedende wond te versnellen.
  • Grote klit gebruikte Culpeper in combinatie met zout om hondenbeten te behandelen. Uitwendig is het een middel bij flatulentie. Ook was het een middel om rugpijn tegen te gaan.
  • Gnaphalion kan in olie worden gekookt om als middel te dienen bij hoofdluis. Inwendig kan de lucht worden opgesnoven als een pijnstiller voor hoofdpijn en een verzachtend middel bij hoesten.
  • Vuurwerkplant werd ingezet om de bevalling te bespoedigen. Verder werd het gebruikt als iemand een wond had met een vergiftigd wapen. Ook splinters en gebroken botten kunnen hiermee sneller worden verwijderd. De lucht van deze plant zou giftige dieren op afstand houden.
  • Canadese fijnstraal is een geneesplant die steken van giftige beesten sneller geneest. De rook van deze plant doet luizen en vlooien doden. Voor zwangere vrouwen is het volgens Culpeper een gevaarlijke plant.
  • Nieskruid is een plant die het niesen bevordert. Als het door het eten van knaagdieren wordt gedaan, gaan deze dood.
  • Absinth alsem kan pijnen bij een bevalling verminderen en helpt de bevalling in het algemeen.
  • Munt is goed voor de rug van een vrouw, helpt bij duizeligheid en zorgt dat darmgassen sneller het lichaam verlaten.
  • Bonekruid werkt tegen darmgassen en kan daarom goed met erwtjes en bonen worden gecombineerd.
  • Betonie is ene plant die helpt bij vallende ziekte of epilepsie. Verder helpt het tegen hoofdpijn. Ook is het een goede plant tegen maagkrampen, stuipen en jicht. Daarnaast doodt betonie wormen.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van kruipend zenegroenDe geneeskracht van kruipend zenegroenKruipend zenegroen is een plantje die net als hondsdraf behoort tot de lipbloemenfamilie. Hij groeit op heel het Eurazia…
Alchemie: de steen der wijzenAlchemie: de steen der wijzenAlchemie word hedendaags niet meer gebruikt in de vorm die we kennen van het oorspronkelijke gebruik. De alcehmist was v…
De geneeskracht van veerdelig tandzaadDeze eenjarige kruidachtige plant wordt 30 tot 90 centimeter hoog en kent paars tot donkerrode stengels met gele bloemha…
De geneeskracht van echt venushaarDe geneeskracht van echt venushaarEr zijn veel verschillende soorten venus maar slechts enkele zijn winterhard. In Europa komt venushaar voor in zuidelijk…
De geneeskracht van penningkruidPenningkruid is een vaste, groenblijvende plant met medicinale kwaliteiten. Deze bodembedekkende geneesplant groeit veel…
Bronnen en referenties
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Nicholas_Culpeper
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Nicholas_Culpeper
  • http://www.skyscript.co.uk/culpeper.html
  • Foto´s: publiek domein

Reageer op het artikel "Nicholas Culpeper"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 16-06-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!