InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het belang van gezonde voeding tijdens de bevruchting

Het belang van gezonde voeding tijdens de bevruchting

Het belang van gezonde voeding tijdens de bevruchting Gezonde voeding is, voor iedereen belangrijk. Gezonde voeding helpt de weerstand verhogen en kans op lichamelijke ongemakken verkleinen. Voor bepaalde doelgroepen is gezonde voeding nog belangrijker. Het gaat hier bijvoorbeeld om zwangere vrouwen. Uit onderzoek, gepubliceerd in mei 2014 is gebleken dat het voedingspatroon van zwangere vrouwen niet alleen van invloed is op de gezondheid van het ongeboren kind, maar ook op het DNA van de baby.

Onderzoek naar voeding en zwangerschap

Onderzoeker Dr. Branwen Hennig kwam in mei 2014 naar buiten met een publicatie van zijn onderzoek in het tijdschrift Nature Communications. Dr. Branwen Henning, heeft in zijn onderzoek, de nadruk gelegd op de onderzoeksvraag, of de voeding van de moeder tijdens de zwangerschap van invloed is op het DNA van de baby. Voor zijn onderzoek, maakte hij gebruik van een onderzoeksgroep die bestond uit 166 zwangere Gambiaanse vrouwen. Deze groep was onderverdeeld in twee subgroepen.
  • Een groep bestaande uit 83 vrouwen, die zwanger geraakt waren tijdens het droge seizoen.
  • Een groep bestaande uit 84 vrouwen, die zwanger geraakt waren tijdens het regenseizoen.

Voor alle deelneemsters aan het onderzoek, gelde dat de vrouwen afhankelijk waren van vooral voedingsmiddelen die lokaal verkrijgbaar waren. Hierdoor waren de beschikbare voedingsmiddelen ook per seizoen verschillend.

Invloed van voeding

Uit het onderzoek is gebleken dat de voeding, die de zwangere vrouwen tot zich neemt, van invloed is op de DNA-structuur van de baby. Hierbij moet worden aangetekend, dat de invloed van voeding groter is, voorafgaand aan de verwekking van het kind, dan tijdens de zwangerschap zelf. De Gambiaanse kinderen die verwekt werden tijdens het regenseizoen vertoonden in het onderzoek consistent hogere methylgroepwaarden in vergelijking met kinderen die verwekt werden in periodes van droogte. De methylgroepen binden zich vervolgens aan DNA-moleculen, waardoor het DNA van een kind gewijzigd kan worden. Gedurende het regenseizoen die in Gambia duurt van augustus tot en met september, is er over het algemeen minder voedsel beschikbaar. Hierdoor hebben veel Gambiaanse vrouwen moeite om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen. De onderzochte vrouwen, waarbij de kinderen te maken hadden met hogere methylgroepwaarden, bleken tijdens hun verwekking een tekort gehad te hebben aan:
  • foliumzuur,
  • vitamine B2,
  • vitamine B6
  • vitamine B12

Conclusie

Hoewel het onderzoek van Dr. Brawnen Henning gebaseerd was op vrouwen in Gambia, mag men voorzichtig gaan concluderen dat ook in de Westerse wereld, het voedingspatroon van de zwangere vrouw tijdens de verwekking, van invloed kan zijn op het DNA van het kind. Om geen verhoogd risico te hebben op vervorming van het DNA-structuur, zou men er goed aan doen om een gezond voedingspatroon na te streven, waardoor men voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Om de voldoende vitamine B2, B6 en B12 binnen te krijgen is het eten van voldoend producten van de schijf van vijf in de meeste gevallen voldoende. Om voldoende foliumzuur binnen te krijgen, wordt men geadviseerd om vier weken voor de bevruchting, te beginnen met het slikken van foliumzuurcapsules. Dit houdt in de meeste gevallen in dat men moet beginnen met slikken, zodra men stopt met anticonceptie.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een gewichtsconsulent en hoe wordt je het?Wat doet een gewichtsconsulent en hoe wordt je het?Mensen met overgewicht zijn er in overvloed. Ook zijn er talloze dieëten en dieetboeken. Wat kan een gewichtsconsulent d…
Haaruitval door verkeerde voedingHaaruitval door verkeerde voedingEenzijdige of in één keer radicaal gaan diëten kunnen tot haaruitval leiden. Ook een niet evenwichtige voeding, bijvoorb…
Het eerste trimester van de zwangerschapHet eerste trimester van de zwangerschapIn het eerste trimester van de zwangerschap vinden fijne en belangrijke gebeurtenissen plaats. Denk hierbij aan de bevru…
De ontwikkeling van je baby; 29 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 29 weken zwangerIn week 29 weegt een ongeboren baby zo'n 1100 gram, en is bijna 37 centimeter lang. De hersenen van de baby zijn inmidde…
Bronnen en referenties
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3619121/2014/03/20/Voeding-van-de-moeder-bepaalt-levenslang-sterkte-van-afweer-kind.dhtml
  • http://www.lshtm.ac.uk/newsevents/news/2014/mothers_diet.html

Reageer op het artikel "Het belang van gezonde voeding tijdens de bevruchting"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 16-06-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!