InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het eten van vis is gezond en maakt gelukkiger

Het eten van vis is gezond en maakt gelukkiger

Het eten van vis is gezond en maakt gelukkiger Het is algemeen bekend dat, dat het eten van vis een positieve werking heeft op de gezondheid. Daarom spreekt de stichting Voedingscentrum Nederland, al enige jaren het advies uit, om minimaal twee keer in de week vis te eten. Nu blijkt het een Australisch onderzoek, dat het eten van vis niet alleen, goed te zijn voor de gezondheid, maar dat het eten van vis ook nog eens gelukkiger maakt en de kans op een depressie aanzienlijk verkleint.

Het eten van vis is gezond

Het eten van minimaal twee keer per week vis, heeft positieve effecten op de gezondheid. Deze gezondheidseffecten zijn vooral te danken aan de gezonde vetzuren die vis bevat. Zo is vis en dan vooral de vetter vissoorten rijk aan de vetzuur omega 3. Omega 3 helpt het menselijk lichaam, beschermen tegen hart- en vaatziekten en heeft daarnaast een gunstig effect op de ontwikkeling van onze hersenen en ogen.

Niet alleen gezonder, maar ook gelukkiger

Gelukkiger worden, wie wil dat nou niet? Het regelmatig eten van vis lijkt de sleutel te zijn naar het geluk. Een onderzoeksrapport uit 2014, bevestigd dat het eten van vis zeer goed is voor de gezondheid. Zo is het eten van vis niet alleen gebleken voor de fysieke gezondheid, maar ook voor de psychische gezondheid. Het onderzoek dat werd uitgevoerd door een team van artsen en wetenschappers verbonden aan Menzies Research Institute in Tasmanië,toont aan dat vrouwen die minimaal twee keer per week vis eten, het risico op een depressie met 25 procent verkleinen.

Top vijf vette vissoorten

Vette vissoorten zijn vissoorten die rijk zijn aan de vetzuur omega 3. De top vijf vette vissoorten bestaat uit:
  1. Haring
  2. Zalm
  3. Sardine
  4. Makreel
  5. Forel

Naast deze top vijf aan vette vissoorten verdient ook de ansjovis een vermelding. Ansjovis is eveneens een vette vissoort en wordt gekenmerkt door de karakteristieke zoute smaak. Ansjovis laat zich ook eenvoudig verwerken in sauzen en tapenades.

Vetzuren binnen krijgen, zonder het eten van vis

Is het niet mogelijk om één keer per week vis te eten, lust je geen vis of eet je geen vis, omdat je vegetariër bent? Dan is het gebruiken van een plantaardig voedingssupplement een goed alternatief als aanvulling op de voeding. Hierdoor is er voor iedereen de mogelijkheid om de gezonde vetten binnen te krijgen.

Onderzoek

Voor het onderzoek volgde het onderzoeksteam van het Menzies Research Institute, gedurende een periode van vijf jaar 1.400 mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie van 26 en 36. De deelnemers aan dit onderzoek werden gevraagd om een eetdagboek bij te houden, van het dieet, dat zo door het instituut hadden opgelegd gekregen. Het dieet, bestond uit diverse soorten vis en zeevruchten. Vooral garnalen en mosselen namen een belangrijke plaats in, in dit dieet. De verkregen gegevens werden geanalyseerd, door het team van onderzoekers. Zo werd er gekeken naar de invloed van het eten van vis in vergelijking met depressiefactoren als roken, lichaamsbeweging en arbeidssituatie.

Mannen

Hoewel het onderzoek uitwees, dat vrouwen gelukkiger worden door het eten van vis, blijkt dit niet te gelden voor mannen. Dit zou te verklaren zijn doordat het gunstige effect bij vrouwen verkregen wordt doordat de Omega 3 vetzuren in de vis en de vrouwelijke geslachtshormonen oestrogeen en progesteron positief op elkaar reageren.

Wetenschappelijk bewezen

Ondanks het uitgebreide onderzoek en de getailleerde resultaten, zullen er nog meer onderzoeken moeten plaatsvinden om officieel wetenschappelijk te kunnen vaststellen, dat vrouwen de kans op depressiviteit kunnen verkleinen door het eten van vis.
Gerelateerde artikelen
Is vette vis gezond? Een overzicht van gezonde vette visIs vette vis gezond? Een vraag die veel mensen zich stellen aangezien veel berichten tegenstrijdig zijn. Anderzijds word…
Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren zijn een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse voeding. Verschillende voedingsmiddelen bevatten omeg…
Waarom is vis zo gezond?Veel mensen vragen zich af: 'Waarom is vis nou zo goed voor mij?' Het geheim zit hem in de vetten van de vis, die zorgen…
Gezonde vetzuren - Omega 3 & 6 - Goede vettenGoede vetten of gezonde vetzuren, welke zijn dit? Omega 3 & 6. Vis uit koud water bevat de meeste Omega-3 vetzuren. Desk…
De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6De juiste verhouding tussen de vetzuren omega-3 en omega-6Omega-3 (alfa-linoleenzuur) en omega-6 (linolzuur) zijn allebei essentiële vetzuren. Het is belangrijk dat het evenwicht…
Bronnen en referenties
  • www.dailymail.co.uk

Reageer op het artikel "Het eten van vis is gezond en maakt gelukkiger"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 28-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!