InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > 10 gezondheidsvoordelen van vitamine A

10 gezondheidsvoordelen van vitamine A

Vitamine A wordt door het lichaam aangemaakt uit betacarotenoïden die in vele plantaardige producten zitten. Vitamine A wordt ook retinol genoemd. Maar dat is alleen de vitamine A uit dierlijke producten zoals vlees en melkproducten. In planten zitten betacarotenoïden. Het lichaam maakt naar eigen behoeven vitamine A aan uit deze betacarotenoïden. Een tekort van vitamine A kan zich uiten in droge ogen, nachtblindheid, diarree en huidproblemen. Wie de goede voedselsoorten binnen krijgt kan nooit een vitamine A-deficiëntie krijgen.
Kaas bevat vitamine A. / Bron: Quistnix, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Kaas bevat vitamine A. / Bron: Quistnix, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Inhoud:

Synthetische suppletie is onzin

Vitamine A is een sterk voorbeeld van een vitamine die beslist niet synthetisch gesupplementeerd behoeft te worden. Dat is een visie die niet erg ver van de visie van supplementdeskundigen afwijkt. In een multivitaminepil zit namelijk niet erg veel vitamine A. Waarom hoeft vitamine A niet of nauwelijks gesuppleerd te worden? Deze vitamine krijg je makkelijk binnen. Een vitamine A-tekort komt nauwelijks voor. Bovendien blijkt uit allerlei onderzoeken dat synthetische vitamine A helemaal geen antioxidantwerking heeft, terwijl natuurlijke vitamine A tot de meest sterke antioxidanten behoort.

Eieren bevatten veel vitamine A. / Bron: Jackmac34, PixabayEieren bevatten veel vitamine A. / Bron: Jackmac34, Pixabay
Ons lichaam maakt vitamine A aan uit betacaroteen.

1. Voor normale productie van lichaamscellen

Vitamine A zorgt ervoor dat de lichaamscellen normaal gereproduceerd worden. Heel je leven lang zullen lichaamscellen zich reproduceren. Sommige cellen reproduceren zich in enkele maanden en andere doen er zeven jaar over. Je zou volledig naar waarheid kunnen zeggen dat je lichaam zich om de zeven jaar helemaal vernieuwt; er is geen cel hetzelfde. Natuurlijke vitamine A zorgt ervoor dat dit proces soepel kan plaatsvinden. In dit kader is het goed erop te wijzen dat kankercellen mede kunnen ontstaan omdat ze niet ´overlijden´. Ze woekeren voort. Vele stoffen die tegen kanker werken, hebben hun functie te danken aan het feit dat ze de kankercellen herprogrammeren zodat ze wel afsterven. Het afsterven van een kankercel wordt apoptose genoemd.

2. Voor de foetus en baby

Vitamine A zorgt voor een goede ontwikkeling van de foetus en het kind. In sommige derde wereldlanden kan in tijden van oorlog een vitamine A tekort ontstaan omdat men mensen in vluchtelingenkampen opsluit en de verantwoordelijke instanties zoals VN-organisaties niet voldoende gezond voedsel geven. In normale, vreedzame omstandigheden kunnen mensen in Afrika ten zuiden van de Sahara hun eigen groenten verbouwen en dieren voeden zodat ze geen vitamine A-tekort krijgen. Droogte is een omstandigheid waarmee mensen kunnen leven; dat leidt niet tot het mislukken van oogsten maar volksverhuizingen door oorlogen leidt wel tot hongersnood, aangezien Afrikanen in dat geval niet meer in staat zijn hun eigen voedsel te verbouwen. Een van de oorzaken van kindersterfte is het gebrek aan vitamine A. Deze vitamine wordt in de lever opgeslagen. Een wetenschappelijk onderzoek dat de situatie vergeleek tussen Zweedse en Ethiopische kinderen zag dat de Ethiopische kinderen tijdens de hongersnood in Afrikaanse VN-vluchtelingenkampen in de jaren 80 van de vorige eeuw, veel minder vitamine A in hun lever hadden opgeslagen. Dat wordt gezien als mede-oorzaak van ondervoeding en vroegtijdig overlijden van baby´s.

3. Bij verkoudheid en bijholte-ontsteking

De slijmvliezen in de neus- mond- en keelholtes zijn voor een goed functioneren afhankelijk van vitamine A, zo weten diverse wetenschappers te melden. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat vitamine A neusverkoudheid en bijholte-ontstekingen kan tegengaan. Zowel plantaardige, synthetische als dierlijke vitamine A schijnen hierbij te helpen. Hoewel men in onderzoeken dit verschil niet vaak maakt; wetenschappers gaan er dikwijls klakkeloos van uit dat de synthetische stof hetzelfde werkt als de plantaardige, wat een illusie is. Wanneer vitamine A werd ingenomen tegelijk met een antibioticakuur, dan was deze kuur veel effectiever. In feite is het onzin om mensen met een bijholteontsteking of verkoudheid een antibioticakuur te geven. Deze eenvoudige ziekte geneest vanzelf. Maar het kan geen kwaad om te weten dat vitamine A een helende en preventieve rol speelt bij verkoudheid..

4. Vitamine A, goed voor immuunsysteem

Vitamine A speelt een belangrijke rol in ons immuunsysteem. Dat kun je meten door te onderzoeken wat er met het lichaam gebeurt bij mensen die niet genoeg vitamine A consumeren. Als mensen te weinig vitamine A binnen krijgen, is er een grotere kans op infectieziekten. Slijmvliezen werken minder goed en het immuunsysteem maakt minder macrofagen en T-cellen aan, twee celsoorten die het immuunsysteem ondersteunen. Verder werkt de celgeneratie minder goed waardoor ziekten kunnen ontstaan. Over het algemeen kun je zeggen dat er minder antilichamen worden aangemaakt, welke nodig zijn om ziekten te verdrijven. Een Amerikaans onderzoek uit 2001 concludeert dat sterfte bij baby´s, jonge moeders en jonge kinderen kan ontstaan door vitamine A-tekort.

5. Botvorming

Het vormen van een botten is een onderdeel in het lichaam waaraan vitamine A bijdraagt. Maar teveel is ook niet goed! De dierlijke vorm retinol, blijkt tot zo veel vitamine A omgezet te worden dat het de botten kan verzwakken, zo blijkt uit een onderzoek aan de universiteit van Uppsala uit 1998. Vooral in Scandinavië eet men te veel vitamine A uit dierproducten.

6. Goed voor ogen

Mensen die genoeg vitamine A binnen krijgen, hebben minder snel maculadegeneratie of ouderdomsstaar. Als toevoeging hierop is het belangrijk om te weten dat de lever veel vitamine A gebruikt en opslaat. De lever staat via het zenuwstelsel in directe verbinding met de ogen. Als de lever minder goed werkt, kan dat zich uiten in oogziekten, zoals groene staar en ouderdomsstaar. Een andere aandoening die kan verschijnen is nachtblindheid.

7. Goed bij huidziekten

Sommige ziekten zoals acné en psoriasis worden behandeld met isoretinol, dat is een synthetische variant van retinol. Als we genoeg vitamine A op natuurlijke wijze binnen krijgen hebben we veel minder last van deze ziekten en hoeven we niet te grijpen naar synthetische middelen die goedkoop zijn om te produceren maar in de winkel vaak onevenredig duur zijn. Aangezien de huid communiceert met de lever, iets wat in de traditionele Chinese geneeskunde en de Europese geneeskunde al minstens 2000 jaar bekend is, zou je vitamine A houdende voeding kunnen eten om acné en psoriasis tegen te gaan. Constitutioneel eczeem ontstaat door een slecht functionerende lever. Wortel, waarin veel betacarotenoïoden zit, ondersteunt de leverfunctie.

8. Mazelen

De informatie die nu volgt is bij steeds meer mensen bekend maar het behoort nog altijd niet tot de algemeen aanvaarde kennis. Onder andere huisarts Hans Moolenburgh de Anneke Bleeker, schrijfster en oprichtster van ´verontruste moeders´ staan achter deze kennis en velen met hen. Een groeiende groep mensen twijfelt aan het nut van vaccinaties, helemaal met onschuldige ziekten zoals mazelen. Mazelen is een ziekte waarvoor kinderen onnodig ingeënt worden. Het is voor het immuunsysteem van kinderen juist goed om kinderziekten te krijgen. Bovendien leiden vaccinaties in veel gevallen tot vaccinatieschade zoals allergieën, psychische problemen, ADHD-achtige verschijnselen, autisme en zelfs wiegendood of het shaken baby-syndroom. Oningeënte kinderen die genoeg vitamine A innemen zijn minder vatbaar voor infectieziekten zoals de mazelen. In plaats van vaccinaties zouden mensen hun kinderen vitamine-houdende voeding kunnen geven teneinde het immuunsysteem weerbaar te maken tegen ziekten.

9. Kanker

Er bestaan wetenschappelijke onderzoeken die doen vermoeden dat natuurlijke vitamine werkt tegen kanker. Vitamine is een antioxidant dus het bestrijdt vrije radicalen die onder andere ook kanker kunnen veroorzaken. Overigens is van synthetische vitaminen aangetoond dat deze niet werkzaam bij kanker; dat werkt niet als antioxidant.

10. Wondheling

Wondheling gebeurt efficiënter als we genoeg vitamine A binnen krijgen. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat er meer macrofagen in het lichaam zijn na regelmatige vitamine A-inname. Deze macrofagen zorgen dat wonden niet geïnfecteerd kunnen worden waardoor de weg vrij is om de wond te helen.

Tabel vitamine A-toppers in de voeding

Gerelateerde artikelen
Vitamine A (retinol), provitamine A en bètacaroteenVitamine A (retinol), provitamine A en bètacaroteenVitamine A (retinol) is een belangrijke vitamine en speelt een belangrijke rol bij de weerstand, maar is ook goed voor d…
Vitamine A (retinol), functie, voeding en symptomen tekortVitamine A (retinol), functie, voeding en symptomen tekortVitamine A (of retinol) is een belangrijke vitamine. De belangrijkste functie van vitamine A is een goede werking van de…
Is paprika gezond?Is paprika gezond?Is een paprika gezond? Ja, paprika is erg gezond. Het pigment dat rode, gele en oranje paprika zo kleurrijk maakt bevat…
Wortelen bevorderen de ooggezondheidWortelen bevorderen de ooggezondheidKinderen die moeilijk groenten eten, krijgen van de ouders vaak te horen dat wortelen goed zijn om het gezichtsvermogen…
Vitaminen als antioxidantenVitaminen als antioxidantenAntioxidanten zijn stoffen die in het lichaam vrije radicalen neutraliseren en enzymen reactiveren. Radicalen worden ons…
Bronnen en referenties
  • http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/vitamin-a-retinol
  • Vergelijking ethiopië en zweden: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6540032
  • Sinusitis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15126020
  • Onderzoek 2001: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11375434
  • Vaccinaties: Boek Dr. Hans Moolenburgh: U kunt veel meer dan u denkt
  • Eerste 2 foto´s: publiek domein
  • Overige foto´s: Thomas Dijkman
  • Vitamine A in zalfjes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17515510
  • Teveel retinol is slecht voor botten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9841582
  • Goed voor wondheling: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3534019
  • Afbeelding bron 1: Quistnix, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Jackmac34, Pixabay

Reageer op het artikel "10 gezondheidsvoordelen van vitamine A"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 08-07-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!