InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kruiden voor een kruidenboter

Kruiden voor een kruidenboter

Kruiden voor een kruidenboter Kruidenboter is te koop in supermarkten. Maar waarom zou je zelf relatief veel geld spenderen aan iets wat je in een ommezientje zelf veel lekkerder kunt maken? Kruidenboter is typisch zoiets waarvan het onzin is om het te kopen. Je kunt het prima zelf bereiden. Bovendien kun je het na een paar keer maken op je eigen smaak afstemmen. Er zijn vele variaties mogelijk met kruidenboter.

Inhoud:

Hoe maak je een basis kruidenboter?

Een kruidenboter kun je eenvoudig zelf maken. Ten eerste gebruik je een goede kwaliteit roomboter; het liefst biologische roomboter. Gebruik nooit sojaboter, margarine of andere namaakboter. Gewoon roomboter is nog altijd het meest gezond en in tegenstelling tot wat veel mensen denken word je van vet niet dik. Vetten zijn juist makkelijk te verteren. Het zijn suiker en witmeelproducten waarvan je dik wordt. Terug naar de kruidenboter. Er zijn diverse soorten kruiden die je kunt aanwenden om zelf kruidenboter te maken.

Oregano kan door de kruidenboter. / Bron: Thomas Then, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Oregano kan door de kruidenboter. / Bron: Thomas Then, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Bieslook en peterselie

Kruidenboter kun je maken van kruiden die iedereen kent zoals bieslook en peterselie. Er zijn echter nog veel meer kruiden om in een kruidenboter te verwerken. Probeer eens te experimenteren met oregano, dille of rozemarijn. Dit zijn bekende keukenkruiden die prima passen in een zelfgemaakte kruidenboter. Je hoeft er niet veel van doorheen te doen; slechts een beetje is genoeg.

Hoe maak je kruidenboter?

Een kruidenboter kun je maken door groene kruiden fijn te hakken. Hiervoor gebruik je een groot hakmes. Direct na het fijnhakken meng je de kruiden met roomboter door de boter en de kruiden samen te prakken. Deze boter kun je een paar dagen in de koelkast bewaren.

Vage scheidslijn groenten en kruiden

Behalve kruidenboter maken met keukenkruiden kun je kruidenboter bereiden met allerlei wilde groenten of kruiden. De scheidslijn tussen groenten en kruiden is niet echt duidelijk afgebakend. Alle groene kruiden kun je in principe gebruiken als groente. Soms is een kruid zelfs de basis van een groente. Uit een selderijplantje is de groente bleekselderij doorgekweekt. Natuurlijk komt de knolselderij ook van deze plant.

Wilde kruiden

Hieronder volgen een aantal planten die je kan gebruiken als kruid in een kruidenboter. Als deze kruiden zijn te gebruiken als groente en bovendien beschikken ze over geneeskracht. Als je meer van de medicinale aspecten van één van de onderstaande planten wilt weten moet je op de link klikken. Tegenwoordig groeien steeds minder planten in het wild. Daarom kun je deze kruiden kweken in een kruidentuin om ze te gebruiken.

Doe er wat keltisch zout door

Om een kruidenboter extra lekker te maken kun je er wat keltisch zeezout of himalayazout doorheen doen. Dat maakt de boter wat zoutig maar wel met gezond zout. Voor het mengen met de boter kun je het zout, wat soms van grove korrel is, fijn malen met een vijzel. Bovendien eet je de boter op een toastje of broodje en brood en zout zijn nu eenmaal een goede combinatie.

Roos kan door de bloemenboter. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Roos kan door de bloemenboter. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Pittige kruidenboter

Mensen die van pittige gerechten houden kunnen rode peper of zwarte peper door een kruidenboter doen. Dat maakt een kruidenboter extra heet en pittig. Peper moet je er gewoon gemalen doorheen doen en een hete peper moet je even fijnhakken. Hete peper heeft een overheersende smaak; houdt daar rekening mee. Verder is het een goed idee om eens kurkuma door een kruidenboter te doen. Hiervan wordt de boter knalgeel. Kurkuma is bovendien goed voor de lever.

Bloemenboter

Bloemen zijn om van te smullen. Bloemen kun je gebruiken om een heerlijke boter van te maken die niet in de winkels te koop is. Er zijn vele eetbare bloemen. Paardenbloemen, madeliefjes, calendula, Oost-Indische kers, lavendel en hondsdraf zijn planten waarvan je de bloemen kunt gebruiken om een boter van te maken. In feite komt elke eetbare bloem in aanmerking. Alle smulbare bloemen leveren een uitstekend ingrediënt voor een kruidenboter.

Eettips kruidenboter

Kruidenboter kun je in principe op een hartige boterham met Hollandse kaas doen. Een kruidenboter is eveneens lekker bij brood wat je bij de soep eet. ´s Avonds genieten van een toastje met zelf gemaakte kruidenboter is een stuk gezonder dan chips eten. Kruidenboter past overal bij; je kunt zelfs een schijfje komkommer of een steel bleekselderij besmeren met kruidenboter.
Gerelateerde artikelen
Kruiden en hun toepassing in de keukenKruiden kunnen aan een gerecht een verrassende en lekkere smaak geven. Maar welk kruid moet je nou bij welk gerecht gebr…
Caloriearme recepten voor een heerlijke BarbecueCaloriearme recepten voor een heerlijke BarbecueZodra de zon goed begint te schijnen, beginnen we allemaal weer te verlangen naar een lange zomer. Een zomer met lange z…
De geneeskracht van zevenbladDe geneeskracht van zevenbladWanneer je een moestuin hebt dan wordt deze niet zelden overwoekerd door zevenblad. Zevenblad is het gemakkelijkst te he…
Zo bewaar je verse kruidenZo bewaar je verse kruidenHoe bewaar je het best verse kruiden? Men kan ze al dan niet opgelost in olie of boter in de koelkast bewaren, men kan z…
Scampi receptenScampi receptenScampi's zijn een delicatesse waar iedereen wel van houdt. Daarom hier enkele eenvoudige scampi recepten om duimen en vi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kruiden voor een kruidenboter"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 21-07-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!