InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zuur en base in voeding

Zuur en base in voeding

Zuur en base in voeding De laatste tijd hoor je veel over verzurend voedsel en alkalisch voedsel. Zuur en alkalisch of base zijn tegenovergestelden van elkaar. We eten te veel verzurend voedsel. Op zich klopt dat maar: sommige zogenaamde zuurvormende voedselsoorten zijn juist erg gezond! Deze dien je helemaal niet te mijden. Dan rijst onmiddellijk de vraag: Welk zuurvormend voedsel moet je wel mijden?
Fruit is ontzurend. / Bron: Amadalvarez, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Fruit is ontzurend. / Bron: Amadalvarez, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Ongezond en verzurend voedsel

In vleesproducten zitten veel verzurende stoffen. Eigenlijk bevat vlees zeer veel gifstoffen of toxinen, iets wat wetenschappers wel weten maar wat we niet dagelijks op school leren. In kip zit bijvoorbeeld 5 maal zoveel verzurende stoffen als in peulvruchten. Deze gifstoffen kunnen in een gezond lichaam gewoon worden verwerkt. Nu wil het geval dat sommige mensen te veel of zelfs alleen maar verzurend voedsel eten. Dat gaat binnen enkele jaren mis. Deze te grote hoeveelheid gifstoffen kunnen niet door de nieren, lever en darmen verwerkt worden en leiden tot allerlei ontstekingsproblemen, met name welvaartsziekten zoals diabetes mellitus type 2, hart- en vaatziekten, kanker, alzheimer, obesitas, ADHD en depressie.

Bewegen is gezond. / Bron: U.S. Navy photo - Robin Hicks, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bewegen is gezond. / Bron: U.S. Navy photo - Robin Hicks, Wikimedia Commons (Publiek domein)
In dit geval heeft zuur niks met een zure smaak te maken. Citroenen zijn niet verzurend maar heffen juist een te veel aan PH-waarde op.

Wat is ongezond en verzurend?

Bloem en witmeelproducten, geraffineerde suiker, vlees, vis en sojaproducten zijn sterk verzurend en ongezond. Veel mensen willen de volgende stelling niet geloven: De mens houdt zich van oorsprong aan het vegetarische dieet. Mensen zijn helemaal niet gebouwd om vlees te eten. Het feit dat het lichaam alle soorten vlees, vis en gevogelte ziet als bronnen van gifstoffen is daar een bewijs van. Een ander bewijs is dat de mens hetzelfde gebit heeft als de mensaap orang-oetan, die slechts in hongersnood een vogeltje eet. De orang-oetan moeten we daarom voor 99.9% vegetarisch noemen. Het is zonneklaar dat de mens het spijsverteringsmechanisme heeft wat het meeste lijkt op het metabolisme van vegetarische dieren. Overigens is het vlees in de afgelopen tientallen jaren steeds meer verzurender geworden. Vlees van dieren die veel bewegen en veel natuurlijk voedsel eten is gezonder dan staldieren en dieren die groot zijn gebracht op krachtvoer. Met andere woorden: wild vlees is beter dan industrievlees.

Soja is net zo slecht als vlees

In het rijtje van bovenstaande verzurende voeding staat eveneens soja. Soja is van oorsprong niet bedoeld om in grote getale op te eten. In Azië eet men vooral gefermenteerde soja zoals tempeh en miso; dat is wel gezond. Van sojasaus gebruiken Aziaten van oorsprong slechts weinig. Ook taugé gemaakt uit de sojaboon is gezond. Alle andere sojaproducten zoals sojamelk, soja-ijs, sojameel, soja-olie en alle andere sojaproducten zijn eigenlijk niet geschikt voor menselijke consumptie omdat ze te veel gifstoffen of verzurende stoffen bevatten.

Gezonde zuurvormende voeding

Zuur staat bij veel zichzelf verklaarde voedingsexperts gelijk aan ´slecht´. Dat is een onjuiste visie. Eerst moet je weten dat de zuurtegraad wordt gemeten met de PH-waarde. Elk lichaamsdeel heeft een andere PH-waarde. Sommige lichaamsdelen horen nu eenmaal iets zuurder te zijn. Wanneer je door enkel basevormend voedsel te eten de zuurtegraad te veel omlaag brengt, neemt dat gevaren met zich mee. Daarom moeten we gewoon zuurvormend voedsel blijven eten. Het lichaam zorgt zelf voor de balans tussen base en zuurvormend. Er is een groot aantal zuurvormende voeding die slechts met mate zuurvormend is. Deze voeding bevat onontbeerlijke voedingsstoffen en moeten we daarom gewoon opeten en niet vermijden. Gezonde en niet
´Met gezond verstand´, een boek van Ineke Haisma´Met gezond verstand´, een boek van Ineke Haisma
overmatig zuurvormende voeding zijn:

Een goed hoofdstuk over zuur- en basevormende voeding staat in het boek ´Met verstand gezond´ van Ineke Haisma.

Zuur-base-evenwicht is een overlevingsmechanisme

Het zuur-base-evenwicht is een overlevingsmechanisme van het lichaam. Het lichaam kan zuren en basen afscheiden om het evenwicht te bewaren. Als dit overlevingsmechanisme niet goed werkt,, kunnen we ziek worden of overlijden. Zowel te basisch als te zuur voedsel is niet goed en heeft hoewel het zeldzaam is- mogelijke dodelijke afloop. Wanneer we groenten, fruit, granen, melkproducten en peulvruchten in normale hoeveelheden innemen kan er weinig misgaan. Vlees vormt een probleem als je het dagelijks en veel eet. In principe is weinig vlees nog gezond, hoewel vlees een overbodige toevoeging is.

Verschillende PH-waarden in ons lichaam

De zuurtegraad wordt gemeten door middel van de PH-waarde.. PH 7 is neutraal. Allerlei onderdelen van ons lichaam hebben een andere PH-waarde. De huid is zeer zuur en heeft een PH-waarde van 5. Darmen zijn alkalisch en hebben een PH-waarde van 8. De PH-waarde van het bloed is het meest belangrijk. Het lichaam zal eerst zorgen dat de PH-waarde van het bloed tussen de 7.2 en 7.4 blijft.Onderstaande waarde geven de PH-waarde aan voor verschillende delen van het lichaam. Hoger dan 7 is alkalisch. Lager dan 7 is zuur.
Bloed: 7.2-7.4Speeksel: 7.1Maagsappen: 1.2-3 (heel zuur)Alvleesklier: 8
Darmen: 8Spieren: 6-7Urine: 4.8-8Huid: 5

Verzuring, hoe kom je er van af?

De meeste websites over zuur-base-voeding verkondigen dat je alleen verzuring kan voorkomen door meer alkalisch voedsel te eten. Vooral het eten van groente en fruit wordt aanbevolen. Deze voedselsoorten zijn zeer gezond. Groente en fruit zijn vele malen gezonder dan vlees, gevogelte, vis en soja. Maar er zijn andere manieren om van verzuring af te komen:
  • Uitademen, via CO2 uit de longen wordt zuur afgevoerd
  • Zweten in de sauna
  • Zweten door fysiek werk of sporten
  • Veel water drinken, via de urine wordt zuur afgevoerd
  • Basevormend voedsel eten (groenten en fruit)

Waarom is bewegen goed?

De reden dat veel bewegen gezond is, is omdat het lichaam dan veel in beweging is en er allerlei zure stoffen worden uitgescheiden. Natuurlijk zijn groenten en fruit erg gezond, maar om een andere reden dan dat het basevormende voeding is. In groenten en fruit zitten zeer veel fytonutriënten ofwel vitaminen, mineralen, vezels en flavonoïden. Ook bevatten sommige groenten en fruit looistoffen of tanninen, saponinen of zeepstoffen, slijmstoffen en bitterstoffen. Al deze stoffen heeft het lichaam nodig.

Vitamine B1

Depressief en negatief denken veroorzaakt eveneens verzuring; probeer positief te blijven. Dat lukt beter als je genoeg vitamine B, vooral B1 tot je neemt. Eet dagelijks een paar noten; dat zorgt al heel goed voor gezonde vetten en vitaminen uit het B-complex. Ook is het een goed idee om over te schakelen op keltisch zeezout of himalayazout. Daarin zitten veel mineralen. In zonnebloempitten, peulvruchten en havermout zitten vitamine B1. Naast vitamine B1 zijn B2 en B6 ook erg belangrijk. Verder is het mineraal van hoge waarde voor de persoon met aanleg tot negatief denken. Magnesium zit vooral in noten maar ook in madeliefjes, waarvan je de blaadjes kunt eten als wilde groente.

De ergste verzurende voeding

Verzurende voedingssoorten zijn eveneens ontstekingsveroorzakende voedingssoorten. Welke voedselsoorten vallen hieronder? Heel simpel: suiker, witmeelproducten en transvetten. Jams waarin glucose-fructosestroop zit dien je eveneens altijd te mijden. Koop gewoon biologische jam of beter nog: maak zelf jam en gebruik naast suiker als zoetmiddel een beetje stevia; zo hoef je veel minder suiker te gebruiken. Suiker, witmeel en transvetten zijn vulsels zonder voedingswaarde. Ze kennen alle drie gezonde vervangers. Ten eerste moet je beseffen dat we te zoet eten; je moet leren met minder suiker toe te kunnen. Vrijwel alle supermarktvoeding uit pakjes, potjes of blikken is voorzien suiker. Mijd deze en gebruik verse voeding. Stevia, honing en kokosbloesemsuiker zijn gezondere zoetmiddelen dan witte suiker maar ook hiermee moet je zuinig zijn.
Gerelateerde artikelen
Hoe stel ik een vergelijking op voor een zuur-basereactie?Hoe stel ik een vergelijking op voor een zuur-basereactie?Een zuur-basereactie is een reactie waarbij, zoals het woord eigenlijk al aanduidt, een zuur met een base reageert. Deze…
Van zuur naar neutraal naar basischVan zuur naar neutraal naar basischZuur-base reacties kom je eigenlijk overal wel tegen. Ze vinden zelfs in je eigen lichaam plaats. Het maagzuur moet wel…
Je lichaam ontzuren met voeding: hoe en waarom?Misschien heb je wel eens iets gehoord over het ontzuren van je lichaam met de juiste voeding. Maar waarom eigenlijk? En…
Zuren basen en buffersZuren basen en buffersWat is zuur? Een granny smith is zuur maar hoe word die zure smaak veroorzaakt? En bestaat er ook zo iets als anti zuur?…
Ontzuring: een betere gezondheidOntzuring: een betere gezondheidOnze voeding bevat teveel zuurvormende middelen. Veel klachten, waaronder ook darmklachten (slechte stoelgang) komen doo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuseppe Arcimboldo, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Boek: Ineke Haisma, met verstand gezond
  • http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/vitamin-b1-thiamine
  • http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=113&cod=103&page=
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Amadalvarez, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: U.S. Navy photo - Robin Hicks, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Zuur en base in voeding"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-07-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!