InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Ontgiften met paardenbloem

Ontgiften met paardenbloem

Ontgiften met paardenbloem Een paardenbloem kun je als belangrijkste ingrediënt van een ontgiftingskuur of detox zien. Mellie Uyldert zei al dat het verstandig is voor ieder mens om elke dag twee blaadjes paardenbloem te eten. Je kunt dit op je brood doen als blaadjes tussen de plakjes kaas of je kunt het versnipperen door een salade. Uiteraard kan paardenbloemblad ook door de soep of op een boterham met pindakaas. Paardenbloemblad eten kan een onderdeel va een levenslange kuur zijn maar er bestaat ook een 14-daagse kuur met de steeltjes van de paardenbloem.
Botanische tekening paardenbloem / Bron: Brandt, Wilhelm; Gürke, M.; Köhler, F. E.; Pabst, G.; Schellenberg, G.; Vogtherr, Max., Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening paardenbloem / Bron: Brandt, Wilhelm; Gürke, M.; Köhler, F. E.; Pabst, G.; Schellenberg, G.; Vogtherr, Max., Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Een mooi ontgiftingsmiddel

De geneeskracht van paardenbloem is zeer bekend in de Europese geschiedenis. Paardenbloem is een mooie bloem om te zien. Je kunt hem eten en je kunt er thee van zetten. Daarnaast kan een paardenbloem een middel zijn om te ontgiften. In feite is het zo dat het lichaam permanent te veel slechte stoffen binnen krijgt. Wij als moderne mensen eten te veel voedingssoorten die geen voedingswaarde hebben zoals suiker, witmeelproducten, transvetten, E-nummers en keukenzout of natriumchloride verrijkt met synthetisch jodium en een aluminiumoplossing om het zout niet te laten klonteren.

Op de volgende manier werkt de paardenbloem

Paardenbloemen bevatten bitterstoffen. Deze bitterstoffen helpen de gal om zijn productie op te voeren. De lever werkt beter als de galblaas meer gal afscheidt. Hierdoor kan de lever meer gifstoffen aan. Verder is een beter werkende lever goed voor de hele spijsvertering. Er worden meer voedingsstoffen uit de voeding gehaald. Paardenbloem kan hierdoor ook een antivermoeidheid effect bereiken; we krijgen weer voldoende voedingsstoffen binnen.

Permanent kuren met paardenbloemblad

Het dagelijks eten van twee blaadjes paardenbloemen is in feite een kuur doen; een permanente, levenslange kuur om te ontgiften. Er zitten veel afvalstoffen in ons lichaam en een ontgifting kunnen we daardoor altijd gebruiken.

14-daagse kuur met paardenbloemsteeltjes

De steeltjes van de paardenbloem moet je normaal gesproken niet eten. Maar je kunt ze wel twee weken lang gebruiken om een kuur te doen. Zoals je misschien wel weet zijn er veel paardenbloemen in het voorjaar. Vanaf juli zijn de paardenbloemen grotendeels uitgebloeid. Een kuur met paardenbloemsteeltjes doe je het best als er legio paardenbloemen zijn; zodat er altijd genoeg steeltjes zijn. Hoe ga je te werk?
  • De eerste dag: eet 1 paardenbloemsteel
  • De tweede dag: eet 2 paatrdenbloemsteeltjes
  • De derde dag: eet 3 paardenbloemsteeltjes
  • Etcetera tot de zevende dag. Dan eet je 7 paardenbloemsteeltjes. Hierna begin je weer af te tellen; je vermindert het aantal paardenbloemsteeltje elke dag met één.

Twee manieren

Paardenbloemen zijn aldus op twee manieren te gebruiken om mee te ontgiften:
  1. Dagelijks gebruik van minimaal twee blaadjes
  2. De 14-daagse paardenbloemsteeltjeskuur

Met de steeltjes van paardenbloemen, die je normaal gesproken niet eet, kun je een ontgiftingskuur doen.

Meerdere manieren om de lever te ontgiften

Er zijn legio andere manieren om de lever te ontgiften. Het mooie aan de paardenbloem is dat het een gratis manier is. Mariadistel is het sterkste middel om de lever te ontgiften. Wortel, andijvie en witlof komen ook in aanmerking om gebruikt te worden door iemand die zijn lever wil ontgiften. Verder is kurkuma een goede specerij die de leverwerking stimuleert Voor een gezonde leverwerking is het belangrijk om koffiegebruik te minderen of er helemaal mee te stoppen. Het kan al helpen om een mix te drinken van cichorei en koffie. Cichoreiwortel en -blad helpen eveneens om de lever te ontgiften. Je kunt zelf paardenbloemwortels opgraven, schoonmaken, drogen en roosteren om ze vervolgens te verpoederen en als koffiemix te gebruiken.

Vier manieren om paardenbloem te consumeren

Er zijn meerdere manieren om de paardenbloem in te zetten als leverreinigingsmiddel. Hier staan de belangrijkste opgesomd, los van de 14-daagse paardenbloemsteeltjeskuur.
  • Paardenbloemthee
  • Paardenbloemblad door salade, soep of op brood
  • Paardenbloemwortel gebruiken als koffiesubstituut

Hoe maak je paardenbloemthee?

Paardenbloemthee kun je eenvoudig maken door paardenbloembladeren te drogen. Deze kun je vervolgens verpoederen. Het is mogelijk om dit met een handblender te doen. Als het verpoederd is kun je paardenbloemblad gebruiken als basis voor thee. Het is een goed idee om op dezelfde manier brandneteltoppen te verzamelen en deze eveneens te drogen en te verpoederen. Brandnetels werken stimulerend voor de nieren en de urinewegen. Men een mengsel van brandnetel en paardenbloem kan het lichaam nog beter zuiveren.

Paardenbloemblad zit in diverse dure, reinigende theemixen uit de biologische winkel.

Paardenbloemen in de moestuin

Paardenbloemen zijn vrij plukbaar in de natuur. Je kunt ze echter ook zelf kweken.Ten eerste kun je de pluizenbollen verzamelen en deze over een afgebakend stukje in je moestuin doen, ten tweede kun je wortels of planten uit de natuur verzamelen en deze in je eigen moestuin planten. Het voordeel aan paardenbloembladeren uit eigen tuin is dat je weet dat je geen rotzooi gebruikt in de tuin. In het wild zijn de paardenbloemen erg flexibel en groeien ze zelfs door nadat er onkruidbestrijdingsmiddelen overheen zijn gegooid. Op die manier weet je niet precies wat je eet. Paardenbloemen die in de vrije natuur zijn geplukt, zijn vrijwel altijd gegroeid zonder chemische middelen. Maar van paardenbloemen uit je moestuin weet je het pas echt zeker.

Overige ontgiftingmethoden

Behalve het nuttigen van paardenbloem is het belangrijk om veel te zweten; zo raak je afvalstoffen kwijt. Door zweten wordt de belasting op de lever vermindert. Na het zweten drink je veel water, het liefst met een beetje keltisch zeezout of himalayazout om het mineralenniveau op peil te houden. Zweten doe je door:
Hard werken, bijvoorbeeld door te spitten in je moestuin.
Sporten, bijvoorbeeld veel hardlopen of fietsen.
Een bezoek brengen aan de sauna.
Gerelateerde artikelen
De paardenbloem: eetbaar en genezendDe paardenbloem: eetbaar en genezendDe paardenbloem heeft eigenlijk een negatief imago of minimaal een suf imago. De plant wordt te pas en te onpas uit de t…
Paardenbloemmelk tegen puistjesKun je ook zo genieten van een weiland vol met bloeiende paardenbloemen? De paardenbloem is niet alleen mooi, maar ook h…
Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?Hoe kun je paardenbloemvlekken verwijderen uit kleding?Het is een mooie zomerse dag en je kind of kinderen zitten heerlijk in de tuin bloemetjes te plukken. Het op eerste ogen…
De geneeskracht van paardenbloemDe geneeskracht van paardenbloemEr zijn 200 soorten paardenbloemen en deze hebben allemaal een gelijksoortige medicinale werking. Wie de paardenbloem al…
Kruidenwijsheid: De paardenbloem / Taraxacum officinalisKruidenwijsheid: De paardenbloem / Taraxacum officinalisPaardenbloemen komen overal ter wereld voor. Bij voorkeur op graslanden maar ook gewoon langs de kant van de weg in berm…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ontgiften met paardenbloem"

Reacties

Will, 05-07-2018 12:07 #4
Beste lezer,
hoe lang laat ik gedroogde paaredebloemblaadjes trekken voor thee?

Dina, 25-04-2017 18:21 #3
Hoihoi las op fb dat de wortel van de paardebloem zou werken bij leukemie bent u daar mee bekend?

Theo Rijkhoff, 12-03-2017 00:41 #2
Ben nieuwsgierig geworden over de kuur met paardenbloem.

Groet,

Theo Rijkhoff

Marcel de Laet, 17-08-2016 19:58 #1
Kan men ergens paardebloem kopen? Reactie infoteur, 26-08-2016
Vast wel

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-07-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!