InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van kaal knopkruid

De geneeskracht van kaal knopkruid

Kaal knopkruid en ook zijn naaste verwante harig knopkruid zijn twee planten die zo snel opkomen dat ze concurrenten zijn voor cultuurgewassen zoals groenten. Boeren moeten een herbicide gebruiken om de gewassen uit te dunnen. Biologische boeren zullen knopkruid vaak handmatig moeten verwijderen. Er is echter nog een bestrijdingsmethode van deze plant: opeten! Knopkruid is een eetbaar medicijn.
Botanische tekening kaal knopkruid / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening kaal knopkruid / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Traditionele geneeswijze kaal knopkruid

Naast kaal knopkruid bestaat er harig knopkruid. De planten lijken veel op elkaar behalve dat de dikkere stengels van harig knopkruid voorzien is van kleine haartjes. Harig knopkruid wordt enkel gegeten en niet als medicijn aangewend. Kaal knopkruid is traditioneel zowel een eetbare als een medicinale plant. Kaal knopkruid wordt op enkele medicinale manieren gebruikt. Wanneer je door een brandnetel geprikt bent, kun je het blad van kaal knopkruid over de bultjes wrijven; het jeuken houdt snel weer op. Verder is het mogelijk om de bladeren op een bloedende wond te doen. Er zitten stoffen in kaal knopkruid die ervoor zorgen dat het bloed sneller stolt.

Wilde groente of onkruid

Voor de één is knopkruid een onkruid en voor de ander een wilde groente. In India maken ze een curry met de bladeren van knopkruid. Ook in Zimbabwe wordt knopkruid gegeten. Van oorsprong komt de plant uit Mexico en Zuid-Amerika alwaar de plant eveneens gegeten wordt. Het kan ook als diervoeding worden gebruikt. Het eten van wilde groenten als aanvulling op gekweekte groenten is een mooie, voedzame, praktische, duurzame, gifvrije en nuttige manier van onkruidbestrijding.

In Brazilië worden de bladeren van knopkruid gebruikt om een sap-extract van te maken wat op wonden wordt gedaan. Het stollen van het bloed wordt op deze manier plaatselijk verbeterd waardoor de wond eerder stopt met bloeden.

Knopkruid, een traditionele wilde groente

In Zimbabwe wordt al eeuwenlang traditioneel groente gekweekt. Men doet het echter op één punt op een andere manier dan in de meeste landen ter wereld. Als er in een akker een eetbare plant opkomt, haalt men deze niet weg; in tegendeel: men eet het op, verkoopt het op de markt of droogt het zodat zelfs in barre tijden men de beschikking heeft over groente. Een onderzoek uit Zuid-Afrika dat het licht verscheen in 2013 toonde aan dat wilde groenten en conventionele groenten gebroederlijk op een Zimbabwaans akkerland staan. Een van de wilde groenten die men Zimbabwe maar ook in Zambia eet, is knopkruid. Voorbeelden van andere wilde groenten zijn de gehoornde meloen, de Surinaamse wilde augurk en shona cabbage of cleome glynandra. Sommige academische onderzoekers denken dat men in het zuidelijk deel van Afrika ´onkruid´ eten bij gebrek aan beter. Dat is een onjuiste visie; het eten van wilde groenten is een onderdeel van de lokale cultuur. Verder weg van de dorpen en steden eet men al minimaal eeuwenlang wilde groenten zoals stokroos, baobabbladeren en wilde spinazie. Deze goede gewoonte maakt deel uit van de verzamelcultuur van de mens.

Inhoudsstoffen knopkruid

Van kaal knopkruid worden de blaadjes en de steeltjes van de blaadjes gebruikt. In kaal knopkruid zitten de volgende werkzame inhoudsstoffen: triacontanol, fytol, plantensterolen zoals betasitosterol en stigmasterol, 3-O-betaglucoside, protocatechidezuur, fumaarzuur, uracil, oliën, flavonoïden, patulitrine, quercimeritrine, quercitagetrine en caffeoyl-derivaten. Een Columbiaans onderzoek uit 2010 meldt dat er maar liefst 88 verschillende etherische oliën in deze plant zitten. Een Pakistaans onderzoek uit 2012 toonde aan dat er galinosoaten in kaal knopkruid zitten, een soort ester-verbindingen.

Vang de vrije radicalen

Bovengenoemde stoffen samen maken dat knopkruid een goede ´vanger´ is van vrije radicalen; dat zijn superoxide stoffen die bij overtal voor allerlei welvaartsziekten kunnen zorgen. Vrije radicalen kunnen schade aanrichten als ze vrij in het lichaam rondwaren maar wanneer ze gebonden worden aan antioxidanten, worden de vrije radicalen onschadelijk. Vrije radicalen kunnen ontstekingen op celniveau veroorzaken. Welvaartsziekten zoals diabetes mellitus type 2, kanker, obesitas, ADHD, hart- en vaatziekten, Parkinson en Alzheimer worden in beginsel veroorzaakt door ontstekingen op celniveau, ook wel laaggradige ontstekingen genoemd. Stoffen die vrije radicalen vangen worden antioxidanten genoemd. Oxidanten of vrije radicalen kun je vergelijken als een soort roestdeeltjes op cellulair niveau. Deze oxidatie kan een kettingreactie veroorzaken waardoor de mens ziek wordt. Als we veel groente en fruit eten waar antioxidanten in zitten, worden we minder snel ziek. Overigens kunnen topsport, overmatige zware arbeid, stress, het eten van witmeelproducten, fructose en suiker en milieuvervuiling leiden tot een vermeerdering van vrije radicalen.

Vitaminen en mineralen

Knopkruid is voedzaam; er zitten veel mineralen en vitaminen in. In 100 gram knopkruid zit meer proteïne dan in 100 gram spinazie. Verder bevat een ons knopkruid tweemaal zoveel calcium als peterselie. Overige voedingsstoffen die erin zitten zijn de vitaminen A, B1, B2 en B3 en C en de mineralen magnesium, kalium en zink.

Medicinale werkingen knopkruid

Bovengenoemde stoffen werken samen goed voor diverse organen in het lichaam. Een voorbeeld daarvan is dat her alanine-aminotransferase enzym wordt gestimuleerd waardoor de werking van de lever wordt gestimuleerd. Uit Egyptisch onderzoek dat werd gepubliceerd in 2013 blijkt dat dit proces een leververgroting bij ratten tegengaat. Daarnaast wordt de bloedsuikerspiegel genivelleerd door kaal knopkruid. Hierdoor is het goed voor mensen met diabetes. Verder is kaal knopkruid werkzaam bij een aantal bacteriën zoals E. coli, Staphylococcus aureus en Candida albicans. De werkzaamheid tegen kankercellen is eveneens onderzocht en kaal knopkruid bleek een zwakke antikankerwerking te hebben.

Knopkruid verlaagt de bloeddruk

Uit Zuid-Afrikaans onderzoek blijkt dat knopkruid een vaatverwijdend effect heeft op de bloedvaten. Het zorgt ervoor dat een enzym wordt geactiveerd dat voor vaatverwijding zorgt. Dat wordt een ACE genoemd. In de reguliere geneeskunde gebruikt men synthetische medicijnen met ACE om de bloeddruk te verlagen maar je zou ook knopkruid als bloeddrukverlagend middel kunnen gebruiken. Wanneer de bloeddruk op het juiste niveau is, kan knopkruid het niet nog meer verlagen waardoor het een veilig geneeskruid is bij hoge bloeddruk.
Gerelateerde artikelen
Knopkruid, sterk gewas met hoog eetbaarheidsgehalteKnopkruid is een gewas wat circa 60 centimeter hoog wordt. Het heeft kleine bloemetjes met vijf witte bloemblaadjes en e…
De geneeskracht van brandnetelDe geneeskracht van brandnetelBrandnetel is een heerlijke wilde groente. Daarnaast is deze prikkelbare plant een sterk geneeskrachtig kruid met een ru…
Hypertensie: gevaren en behandelingHypertensie: gevaren en behandelingHypertensie is vaak aanwezig, zonder dat het meteen wordt opgemerkt. Als hoge bloeddruk langdurig aanwezig is, kan dat o…
Hibiscus of Karkadé tegen hoge bloeddrukHibiscus of Karkadé tegen hoge bloeddrukHibiscus sabdariffa (roselle, rode zuring, Jamaicazuring) is een eenjarige plant die ongeveer twee meter hoog kan worden…
Bronnen en referenties
  • Egyptisch onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24066513
  • Columbiaans onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21213993
  • Pakistaans onderzoek: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10286020.2012.657181?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%3Dpubmed#preview
  • Pools onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22085305
  • Zuid afrikaans onderzoek: http://www.ethnobiomed.com/content/9/1/60
  • Brazilië, wonden: JOURNAL OF ETHNOPHARMACOLOGY Vol. 122 Issue 3 Apr 2009
  • Naamgeving: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/knopkruid
  • Knopkruid verlaagt bloeddruk: http://www.nutraingredients.com/Research/South-African-herbs-may-offer-blood-pressure-benefits
  • Voedingswaarde: http://herbs-herbal-supplements.knoji.com/herbs-guascas-or-gallant-soldier-history-culinary-uses-and-nutrition/
  • Foto´s: Thomas Dijkman
  • Afbeelding: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van kaal knopkruid"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-07-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!