InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen

Ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen

Een gewone ontsteking, of met een iets duurder woord infectie, leidt tot pijn, warmer worden en roodheid. Dat heeft als functie dat bacteriën en parasieten minder kans hebben zich te ontwikkelen. Ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen gaan niet gepaard met deze kenmerken. Ze leiden tot een groot aantal ziekten die alleen met rigoureuze middelen bestreden kunnen worden.

Oorzaken ontstekingen op celniveau:

Te veel suiker en laaggradige ontstekingen

Wanneer we suiker eten, krijgt het lichaam een brandstof zonder de noodzakelijke elementen om die brandstof te verbranden. Het lichaam kan niks met geraffineerde suiker. Er wordt een grote hoeveelheid insuline aangemaakt door het eten van suiker maar desondanks gebruiken sommige mensen zoveel suiker dat er niet genoeg insuline wordt aangemaakt. Deze mensen zeggen dat ze suiker nodig hebben maar dat komt: suiker is een drug. Drugs willen we als het lichaam verkeerd is geprogrammeerd en verslaafd is. We zeggen dat we het nodig hebben om een vergoelijking te geven van het feit dat we suikerverslaafd zijn. Suiker is een grote belasting voor de alvleesklier, die insuline produceert welke normaal gesproken meehelpt suiker te verbranden. Bij een te grote suikerconsumptie worden we ziek. Het immuunsysteem raakt overbelast door de grote insulinevraag en kan daarom minder verweer tonen tegen ontstekingen en oxidatieprocessen.

Verstoorde darmflora en ontstekingen op celniveau

Wanneer de darmflora verstoord is, levert dat een groot probleem op voor het metabolisme. Ten eerste moeten we beseffen dat zaken als het te veel eten van vlees, te veel medicijnen nuttigen en te veel frisdrank of witmeelproducten eten de darmflora kan verstoren. Wat medicijnen betreft is een eenvoudige antibiotica al overbelastend voor de darmflora. Het maagslijmvlies raakt aangetast en de filterwerking wordt verminderd. Het maagslijmvlies werkt normaal gesproken als een filter. Het laat ongewenste stoffen in de darmen zodat ze niet in het lichaam komen. Als door een verstoorde darmflora en maagslijmvlies deze stoffen toch in het lichaam komen worden daar ontstekingen veroorzaakt. Vlees, casomorfinen in melk, graanproducten en nachtschadegroenten zijn voorbeelden van producten die veel ontstekingen veroorzaken wanneer er sprake is van een verstoorde darmflora.

Stress en celonstekingen

Stress verandert de hormoonhuishouding. Het immuunsysteem moet namelijk ineens een stuk harder gaan werken als het lichaam te kampen heeft met een stresssituatie. Wanneer de stress langdurig is kan het DNA verandert worden, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek uit 2013. Hierdoor bevindt het lichaam zich in een permanente toestand van ziektebestrijding, zelfs als er geen ziekten zijn! Deze toestand heeft een directe invloed op het zenuwstelsel. Daardoor kan het zijn dat personen onder stress minder geconcentreerd zijn. Verder betekent een permanente immuunreactie van het lichaam dat het tegen het lichaam zelf kan keren, wat een auto-immuunziekte wordt genoemd.

Basis Omega 6 gaat ontstekingen tegen

Er zijn legio soorten omega 6 vetzuren. De meeste daarvan zijn van totaal andere aard dan basis omega 6. Basis omega 6 is een essentieel vetzuur; dat wilt zeggen dat het lichaam het niet kan aanmaken. Alle andere vetzuren kan het lichaam wel aanmaken. Deze afgeleide omega 6 vetten worden naar behoefte aangemaakt door het lichaam. Nu is het echter zo dat deze niet-essentiële vetzuren veel te veel in supermarktvoeding zitten. Iedereen weet dat als je te veel van iets eet dat problemen kan veroorzaken. We eten te veel afgeleide omega 6-vetzuren welke leiden tot ontstekingen op cellulair niveau.

Antioxidanten en ontstekingen

Ontstekingen worden normaal gesproken bestreden door antioxidanten welke voornamelijk in groenten en fruit zitten. Wanneer we hiervan te weinig eten kan het lichaam een probleem krijgen om vrije radicalen, ook wel oxidanten genaamd, te elimineren. Antioxidanten kunnen oxidanten vangen zodat ze onschadelijk worden gemaakt. Een oxidant of vrije radicaal is in staat om een kettingreactie te veroorzaken; een oxidant is een instabiel molecuul die andere moleculen ook instabiel maakt. Vrije radicalen zijn de grote veroorzakers van ontstekingen op celniveau. Vrije radicalen veroorzaken welvaartsziekten.

Welvaartsziekten en ontstekingen op celniveau

Welvaartsziekten worden allemaal veroorzaakt door ontstekingen op celniveau. Voorbeelden van deze ziekten zijn:
Metabool syndroom
  • Insulineresistentie
  • Suikerziekte of diabetes mellitus type 2
  • Hart- en vaatziekten
  • Aderverkalking
  • Obesitas
  • Overgewicht
  • Kanker
  • Alzheimer
  • Parkinson
  • ADHD

  • Witmeelproducten en cellulaire ontstekingen

    Witmeelproducten zijn in feite koolhydraten ofwel suikers. Net zoals bij geraffineerde suiker kun je geheel zonder wit meel door het leven. Er zit namelijk slechts een fractie van de voedingsstoffen in die in de volle tarwekorrel zitten. Witmeelproducten zijn zeer slecht verteerbaar; er wordt een overbelasting van het immuunsysteem gevergd om ze te verteren. Bovendien wordt wit meel in vet omgezet, een extra belasting van het lichaam. Hierdoor kunnen ontstekingen op celniveau makkelijker een negatieve spiraal inzetten. Witmeelproducten worden voornamelijk gegeten door westers levende mensen; vandaar dat de persoon met een westerse leefstijl een grotere kans heeft om te lijden aan de in de alinea hierboven genoemde welvaartsziekten.

    Vlees en celonstekingen

    In al het vlees zitten gifstoffen die cellulaire ontstekingen veroorzaken. Maar in het vlees van tegenwoordig zitten nog iets meer ontstekingsveroorzakende stoffen in de vorm van afgeleide omega 6 vetzuren. Er staat speciaal ´afgeleide´ omega 6 aangezien ´basis´ omega 6 niet ongezond is. Basis omega 6 wordt in het lichaam omgezet in stoffen die het lichaam nodig heeft. Basis omega 6 zit in veel noten- en zadenoliën. Veel voedseldeskundigen maken de cruciale fout door alle omega 6-soorten ongezond te vinden terwijl daarvoor geen bewijs is. Alleen een teveel aan afgeleide omega 6-vetzuren zoals in vlees kunnen voor ontstekingen zorgen, helemaal in combinatie met de legio toxinen die vlees bevat.

    Transvetten en ontstekingen op het celniveau

    Transvetten zijn oliesoorten waar de belangrijke voedingsstoffen zijn uitgehaald om ze makkelijker te maken voor industriële processen. Transvetten worden gebruikt bij de bereiding van margarine, sauzen, soepen, koekjes, cakes, patat, kroketten en voor de rest al het overige frituurwaar. Ook de zogenaamde nepbotersoorten waar een hartje bijstaat zijn slecht voor het hart; het veroorzaakt ontstekingen op celniveau dus vergoot het de kans op hart- en vaatziekten. In transvetten zit een grote hoeveelheid afgeleide omega 6-vetzuren welke in tegenstelling tot basis omega 6-vetten zeer ongezond zijn. Basis omega 6-vetten uit noten en zaden zijn daarentegen supergezond en leveren een grotere weerstand tegen ontstekingen op celniveau en daarmee tegen alle welvaartsziekten. Dat laatste is de reden dat er wetenschappelijke onderzoeken zijn die aantonen dat je van noten afvalt, en dat noten goed werken tegen kanker. Om meer hierover te lezen is het boek Het verzwegen verhaal over kanker van Brian Peskin een aanrader.
    Gerelateerde artikelen
    Nagelbed problemen van de katNagelbed problemen van de katDe nagels van de kat zijn erg belangrijk en het nagelbed is het gebied waar de huid overgaat in de nagel. Het nagelbed i…
    Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenOntstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenDiverse risicofactoren bij het ontstaan van hart- en vaatziekten zijn inmiddels algemeen bekend. Dit zijn bijvoorbeeld d…
    Deelgebieden BiologieDeelgebieden BiologieBiologie is de leer van levende wezens, levensvormen en levensverschijnselen. Biologie kent vele deelgebieden en indelin…
    De geneeskracht van kaal knopkruidKaal knopkruid en ook zijn naaste verwante harig knopkruid zijn twee planten die zo snel opkomen dat ze concurrenten zij…
    Huismiddeltjes tegen chronische darmontstekingChronische darmontsteking (waarvan de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa het meest voorkomen) veroorzaken veel last. E…
    Bronnen en referenties
    • Boek Het verzwegen verhaal over kanker van Brian Peskin
    • Boek: Met verstand gezond, Ineke haisma
    • http://www.huffingtonpost.com/2013/11/07/chronic-stress-health-inflammation-genes_n_4226420.html
    • Basis omega 6 gaat ontstekingen tegen: http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/omega6-fatty-acids
    • Foto´s: publiekdomein
    • Afgeleide omega 6 veroorzaakt onstekingen: http://zonediet.com/blog/2012/01/what-is-cellular-inflammation/

    Reageer op het artikel "Ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen"

    Infoteur: Tom008
    Gepubliceerd: 30-07-2014
    Subrubriek: Gezonde voeding
    Medische informatie…
    Schrijf mee!