InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat is insulineresistentie?

Wat is insulineresistentie?

Insiulineresistentie is het voorstadium van diabetes mellitus. Het is een ernstig ziektebeeld dat tot vele andere ziekten kan leiden. Het is belangrijk om snel te genezen van insulineresistentie, niet alleen voor je lichaam maar ook voor je geest, je persoon, je instelling en je sociale leven. Het is niet goed om jezelf te verwijten dat je aan insulineresistentie lijdt. Je bent niet alleen; er zijn vele mensen die supermarktvoeding eten en ziekten krijgen. Het lijkt heel gewoon om naar de supermarkt te gaan en daar je wagentje vol te laden maar de producten die men er verkoopt zijn zonder meer ziekmakend. Het wordt in de westerse samenleving heel gewoon geacht om jezelf te verslaven aan het doen van inkopen bij de supermarkt. Het is veel gezonder om vers voedsel te kopen en dat zelf te bereiden dan te vertrouwen op fabrieksvoer wat supermarkten ons plegen aan te smeren.

Inhoud:

Hoe ontstaat insulineresistentie?

Wat is insuline? Insuline is een hormoon. Het wordt in de eilandjes van Langerhans gemaakt welke zich bevinden in de alvleesklier. Wanneer we suiker eten wordt het hormoon insuline getriggerd om de suiker te brengen naar daar waar het nodig is, in de lichaamscellen. Op een gegeven moment zijn de suikervooraden aangevuld. Dan gaat het lichaam de suiker omzetten in glycogeen om het in de lever of in de spieren op te slaan. Ook aan dit opslagvermogen komt een eind. Wanneer de spieren en de lever genoeg glycogeen hebben opgeslagen, wordt suiker omgezet in lichaamsvet. De vetlaag is altijd beschikbaar voor de cellen voor het geval dat het lichaam te weinig brandstof heeft. Wat gebeurt er echter? We eten elke dag suiker, in grote hoeveelheden, waardoor de vetlaag nooit hoeft te worden aangesproken. De insuline blijft suiker naar de lichaamscellen vervoeren maar deze hebben genoeg suiker. De cellen leren om niet meer te reageren op insuline. Daarom blijven de suikers in het bloed zitten. Hierdoor gaat de alvleesklier gewoon door met insuline produceren. Het lichaam is nu resistent geworden tegen insuline. Vandaar dat we spreken van insulineresistentie.

Altijd honger

Normaal gesproken zorgt de productie van insuline ervoor dat het lichaam geen hongergevoel meer kent. Wanneer de eigenaar van een lichaam zijn lichaam heeft geleerd om resistent te zijn tegen insuline, zal het hongergevoel nooit meer ophouden! Daarbij zorgt insuline voor een normale verbranding van suikers. Ook dat gebeurt een stuk minder. Het lichaam heeft enorm veel opgeslagen energie maar verbrandt bijna geen energie meer. Daarom worden mensen met insulineresistentie snel moe.

Suiker is een drug

Daar komt nog bij dat de insulineresistente persoon een sterke suikerverslaving heeft ontwikkeld. Je zou ook kunnen zeggen: de persoon leert zijn eigen lichaam om verslaafd te worden aan suiker. Suiker is een drug. Hoe werkt deze drug? Insuline zorgt er normaal gesproken voor dat het suikerniveau in het bloed op peil blijft. Door insulineresistentie komen er meer pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel, iets wat uiteindelijk kan leiden tot suikerziekte of diabetes mellitus. Men denkt behoefte te hebben aan suiker maar deze suikerbehoefte is slechts een gevolg van een enorme suikerverslaving; men wilt het suikerniveau op peil houden in het bloed. In plaats van suikerverslaving kunnen mensen ook een koolhydraatverslaving opbouwen; koolhydraten zijn immers ook suikers. In dat geval eet men te veel pasta en andere witmeelproducten. Deze laatste categorie gaat overigens vaak gepaard met het eten van suiker, denk aan pannenkoeken, poffertjes, supermarktbrood, koekjes, cakes.en ontbijtkoeken.

Overgewicht en insulineresistentie

Een belangrijk verschijnsel van insulineresistentie is het aanmaken van een vetlaag. Dat kan leiden tot een zware gewichtstoename welke we obesitas noemen. Daarvoor zijn drie oorzaken aan te wijzen:
  • Vetopslag omdat we te veel suikers en koolhydraten eten.
  • Verminderde vetverbranding omdat de insuline de cellen niet meer aanzet om vet te verbranden.
  • Vergroot hongergevoel aangezien we niet reageren op het feit dat insuline zegt te stoppen met eten.
  • Verminderde lichaamsbeweging doordat we moe zijn door de verminderde energiehuishouding.

Cholesterol en insulineresistentie

Daarnaast kan er een hoger cholesterolgehalte gemeten worden. Overigens is het cholesterolverhaal van 1970 tot 2014 een grote mythe geweest waar eindelijk is doorheen geprikt, onder andere door Dr.. Ravnskov. Cholesterol vervoert stoffen in de aders
Feiten en fabels over cholesterolFeiten en fabels over cholesterol
naar plekken waar het nodig is, maar cholesterol op zichzelf is geen slechte stof. Een hoger cholesterolgehalte zegt dat er iets mis is met het lichaam en proberen om dit cholesterolgehalte met medicijnen te verlagen is lachwekkend en deerniswekkend tegelijk. He stemt tot grote droefheid als je bedenkt dat er nog steeds veel artsen zijn die de cholesterolmythe aanhangen.

Herprogrammeer je lichaam

Diabetes is een bekend gevolg van insulineresistentie. Met de juiste voeding en instelling is het mogelijk om je lichaam te herprogrammeren. Allereerst dien je rationeel te zijn en te onderkennen wat het probleem is. Een verminderde lichaamsbeweging is één van de oorzaken waardoor insulineresistentie in stand wordt gehouden. Je zult dus tegen jezelf moeten zeggen dat je moet beginnen met sport, koste wat het kost. De vetverbranding moet weer op gang komen. Daarnaast moet de suiker- en koolhydraatverslaving onmiddellijk een halt toe worden geroepen. Voortaan mag je alleen maar snoepen in de vorm van het eten van groente, fruit, noten en zaden. Verder is het belangrijk alle geraffineerde koolhydraten uit je voedingspatroon te weren. Begin de dag eens met havermout of roggebrood in plaats van het eeuwig voorgekauwde, kleffe supermarktbrood. Uiteraard is het niet eenvoudig om te schakelen naar een totaal gezond voedingspatroon. Hierbij kan een orthomoleculair geneeskundige of voedingscoach je helpen.

Insulineresistentie kun je met groenten en fruit bestrijden. / Bron: Peggy Greb, U.S. Department of Agriculture / Wikimedia CommonsInsulineresistentie kun je met groenten en fruit bestrijden. / Bron: Peggy Greb, U.S. Department of Agriculture / Wikimedia Commons

Insulineresistentie: niet alleen behandelbaar, ook geneesbaar

Zoals we zagen is insuline een belangrijk communicatiemiddel in het lichaam. Wanneer we onjuiste voeding eten, wordt de communicatie verstoord. Niet getreurd. Met de juiste voeding kunnen we de communicatie tussen lichaamscellen volledig herstellen. Dat geldt overigens niet alleen voor insulineresistentiepatiënten, ook mensen met diabetes mellitus type 2 kunnen van hun ziekte genezen, wat overigens niet wordt verkondigd door de artsenij van anno 2014. Met een nieuw voedingspatroon en de hulp van enkele kruiden kan de alvleesklier weer zijn werk optimaal uitvoeren en zullen de lichaamscellen weer reageren op insuline. In de reguliere geneeskunde doet men alleen aan symptoombestrijding. Waarom dat gebeurt is een raadsel want vele ziekten zijn geneesbaar terwijl door reguliere artsen wordt beweerd dat ze alleen behandelbaar zijn maar ongeneeslijk.
Gerelateerde artikelen
Invloed van voedingsvezels en eiwitten op insulineInvloed van voedingsvezels en eiwitten op insulineIn onze voeding moeten bepaalde voedingsstoffen voorkomen, zodat het menselijk lichaam goed kan functioneren. Drie belan…
Metabolisme en voeding: CholesterolEr zijn verschillende factoren die een invloed hebben op de cholesterol concentratie van het plasma. In dit artikel word…
Hoe verhelpen gezonde koolhydraten acne en puisten?Hoe verhelpen gezonde koolhydraten acne en puisten?Het hebben van acne en puisten is een wereldwijd voorkomende conditie van een geïrriteerde huid. Het komt voornamelijk v…
Diabetes, bloedsuiker en insuline - Hoe zit het precies?Over diabetes hoor je veel. Iedereen weet dat het slecht voor je is en dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid su…
Polyneuropathie: zenuwontsteking en verlamming door alcoholPolyneuropathie: zenuwontsteking en verlamming door alcoholOvermatige inname van alcohol is nooit goed! Iedereen weet het, maar de verslaafde persoon zal er niet om malen. Stoppen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is insulineresistentie?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 30-07-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!