InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Flor de sal, bloemenzout uit Portugal

Flor de sal, bloemenzout uit Portugal

In de Algarve van Portugal ligt een streek die van oudsher salinas wordt genoemd. Hier wist men dat er grote zoutvoorraden waren. Men deed er alleen niks mee. Het terrein werd er als vuilibnisbelt gebruikt. Op een goede dag kwam er een slimme zakenman op het idee om het zout te ontginnen. Zo kreeg Europa zijn eigen himalayazout. Het werd flor de sal genoemd, waarschijnlijk naar het Franse voorbeeld fleur de sel. Beide begrippen betekenen bloemenzout. Overigens wordt er ook zeezout gewonnen in Portugal onder dezelfde naam; flor de sal. Dat maakt het enigszins lastig om ze te onderscheiden. Het goede nieuws is dat deze beide zoutsoorten in kwaliteit weinig voor elkaar onderdoen. Bovendien zijn ze allebei vele malen gezonder dan keukenzout of tafelzout wat aangelengd is met synthetisch jodium.

Inhoud:

Portugees bloemenzout

De Fransen hebben Keltisch zeezout. In de Himalaya is een grote winning van himalayazout. Maar daar houdt de gezonde zoutwinning niet mee op. In Portugal heeft men namelijk ook een zoutmijn waar men gezond zout waar alle 84 mineralen in zitten omhoog houdt. Dit zout wordt er niet geraffineerd en dat is maar goed ook. Geraffineerd zout kan tot allerlei ziekten leiden. In feite vergiftigt de westerse mens zichzelf door veel natriumchloride ofwel keukenzout te eten.

Geschiedenis Portugees zout

Het is niet voor het eerst dat de Portugese zoutmijnen worden geëxploiteerd. Portugal was lange tijd deel van het Romeinse rijk en 2000 jaar geleden werd er reeds zout geproduceerd in Portugal dat over heel Europa werd geëxporteerd. In de tiende eeuw schonk een Portugese gravin de zoutmijn aan een klooster in Portugal. Tot ver in de 15e een 16e eeuw bleef de zoutmijn in bedrijf. Portugal kan een belangrijk deel van zijn historie en expansiedrift financieren door de Europese zouthandel waardoor het land rijk is geworden.

Rio maior

Drie kilometer van het Portugese dorp Rio Maior bevindt zich een hele bijzondere zoutmijn. Een ondergrondse rivier komt door een zoutlaag van miljoenen jaren oud. Zout lost op in water. Hierdoor is het rivierwater zeven maal zouter dan zeewater, Het is bekend dat in de Middeleeuwen dit zoute water met emmers naar boven werd gehaald om een zoutpan te vormen waardoor het water verdampt en het zout beschikbaar wordt voor mensen. Tegenwoordig gebruikt men nog steeds een zoutpan maar het zoute rivierwater wordt via een motorpomp omhoog gedirigeerd. Op deze wijze wordt er jaarlijks 2000 ton bloemenzout geproduceerd; het meest gezonde zout dat er is.

Zout verkruimelen

Fleur de sel van het merk Steenberg kun je kruimelen in je vingers. De kristallen zelf zijn wat groot om zo over je eten te doen. Het is iets lastiger omdat het zout niet uit een zoutvaatje komt; je moet het zout oppakken uit een potje om het te gebruiken. Dat heeft er onder andere mee te maken dat het zout wat meer vocht vast houdt; het past niet door de gaatjes van een zoutvaatje. Maar droog zout uit een zoutvaatje heeft een hoge prijs; het is slecht voor de gezondheid, terwijl flor de sal juist heel erg gezond is.

Algarve zeezout

Er zijn twee verschillende soorten zout uit Portugal waarin alle 84 mineralen en sporenelementen zich nog bevinden; zout uit mijnen en zout uit de zee. Flor de sal wordt in Engelstalige landen ook wel saltcream genoemd. Een andere zoutsoort uit dezelfde streek is natural Algarve seasalt. Deze zoutsoort wordt op dezelfde manier gewonnen als Keltisch Zeezout, namelijk uit de zee. Flor de sal wordt echter uit mijnen gewonnen, net als Himalayazout. De winning gaat in Portugal anders dan in de Himalaya. De zoutlagen worden eerst met water vermengd waarna het zoute water omhoog wordt gepompt. Vervolgens wordt het zoute water gedroogd waarna met het zout verkrijgt.

Puur wit

Himalayazout is een beetje roze-achtig. Keltisch Zeezout is grijs maar flor de sal is gewoon spierwit. De zoutexploitatie is heropgericht door Meneer João Navalho nadat het een tijd lang in onbruik was geraakt om hier zout te winnen. Hij is geboren in Mozambique, destijds een Portugese kolonie. Ook in Mozambique zijn zoutvelden te vinden die niet meer worden gebruikt. Navalho wil ook daar een zoutmijn exploiteren.

Ongeraffineerd zout is supergezond. Geraffineerd zout (met of zonder synthetisch jodium) is ziekmakend.

DSM vergiftigt ons

De zoutmijnen waaruit bloemenzout kan worden gewonnen zijn ook in Nederland te vinden maar hier worden ze geëxploiteerd door DSM en die haalt direct de 83 gezonde mineralen uit het zout en verarmd het natuurproduct tot natriumchloride. Hierdoor wordt het zout makkelijk strooibaar, maar het wordt eveneens een ziekmakend gif! De overheid maakt zich begin 21e eeuw enigszins druk om het feit dat er zoveel mensen zijn die ziek worden van zout. Maar dat geldt alleen voor geraffineerd zout wat onder andere door DSM wordt aangeleverd. DSM maakt gezond zout waar alle 84 mineralen in zitten ongezond door een proces wat zijn aanduiden met de marketingterm ´schoon maken´. Er wordt helemaal niets schoongemaakt! Het zout wordt aan diepe aardlagen onttrokken waarna het wordt geraffineerd zodat er nog maar één mineraal overblijft; natriumchloride.

Overheid zou natriumchloride moeten verbieden

De overheid op zijn beurt is niet slim bezig door zouttoevoeging in het eten aan banden proberen te leggen. Ten eerste lukt dat helemaal niet omdat de bedrijven de vrijheid hebben om het eten zo zout te maken als ze willen. Poltici en bedrijfsleven worden gerund door dezelfde mensen; vandaar dat het eigenlijk het bedrijfsleven is wat aan de macht is. Dat geldt helemaal voor grote bedrijven als DSM maar uiteraard ook voor een Unilever die de producten voorziet van natriumchloride in plaats van gezond ongeraffineerd zout. De overheid zou er enorm goed aan doen door bedrijven te dwingen om in plaats van natriumchloride heel, ongeraffineerd zout te laten gebruiken. Dit zout heeft namelijk geen ziekmakende eigenschappen.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van Keltisch zout en HimalayazoutDe geneeskracht van Keltisch zout en HimalayazoutZout is niet ongezond, tenimste als je Keltisch Zeezout of Himalyazout neemt. Dat zijn gezonde natuurzouten waar behalve…
Ongeraffineerd zout is goed voor de bloeddrukLang hebben we geleefd met het idee dat zout slecht voor je is, met name voor de bloeddruk. Dat blijkt onzin, of deze ge…
Is zout nou echt zo ongezond?De algemene opvatting is dat zout ongezond is. Nederlanders eten te veel en dan vooral de volwassen man met maar liefst…
Jodium en gejodeerd zout, gevaren en voordelenJodium is een belangrijk element. Het regelt onder andere de waterhuishouding. Jodium staat vooral bekend omdat het het…
Zeezout als meststof; bemesten met Keltisch zeezoutZeezout is een gezonde bron van mineralen. Keukenzout of tafelzout is erg ongezond. Hoe zit dat? In Keltisch zeezout, ee…
Bronnen en referenties
  • http://www.nytimes.com/2009/01/27/world/europe/27salt.html?_r=2&emc=eta1&
  • http://www.saltnews.com/2009/01/necton-portuguese-sea-salt-from-portugals-algarve-in-new-york-times/
  • http://www.sal-tradicional.com/sales.html
  • http://www.steenbergs.co.uk/product/14/fleur-de-sel-sun-dried-sea-salt-from-portugal/31/3
  • Alle foto´s komen van Wikimedia commons en zijn gemaakt door de Italiaanse fotograaf Fiore Silvestro Barbato.
  • http://www.flor-de-sal.com/what-it-is.html

Reageer op het artikel "Flor de sal, bloemenzout uit Portugal"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 15-08-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!