InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Cariës bestrijden met voedsel

Cariës bestrijden met voedsel

Als je gezonde tanden wilt is het belangrijk goed voedsel te eten. Soms denken we dat we gezond eten en drinken terwijl dit juist slecht is voor de tanden. Een voorbeeld is melk. Melk bevat ten eerste melksuikers en deze kunnen de tanden en vooral het glazuur beschadigen. Ten tweede zit er overdreven veel calcium in melk. Door het pasteuriseren en het ontvetten van de melk zijn veel mineralen verdwenen en is het calciumgehalte relatief te hoog geworden. Hierdoor neemt het lichaam een overdosis aan calcium waar, als men veel melk drinkt. Deze overdosis wordt bestreden door calcium te onttrekken uit de botten. Hierdoor zullen de tanden eveneens te weinig calcium krijgen en brozer worden.
Echte boter is goed voor je tanden. / Bron: Anonymous, OpenclipartEchte boter is goed voor je tanden. / Bron: Anonymous, Openclipart

Inhoud:

Geen tandpasta met fluoride gebruiken

Een zeer belangrijk feit is dat als we een gaatje hebben extra gaan poetsen met fluoriderijke tandpasta. We doen dat op tandartsadvies. Maar wat gebeurt er dan precies? Fluoride tast het glazuur van de tanden aan, als we te veel poetsen. Er is zelfs een ziekte die fluorosis heet. Dat is een ziekte waardoor je knalgele tanden krijgt en dit wordt veroorzaakt door een overschot aan fluoride! Het blijkt dat fluoride helemaal niet goed is voor de tanden. Het is beter om je tanden te poetsen met enkel natriumbicarbonaat of bakpoeder. Dat zorgt ervoor dat tanden wit worden zonder dat het glazuur beschadigd wordt.

Wat moet je niet eten?

Als je cariës wilt stoppen zonder naar de tandarts te gaan, is dit heel goed mogelijk maar je moet wel aan een streng regime voldoen. Je moet stoppen met voedsel eten wat voorbewerkt is. Dat betekent dat je geen blikvoer, pakjes en potjes mag eten. Vers voedsel is het enige wat goed is. Weston Price heeft ontdekt dat oorspronkelijke volkeren die enkel zelfgekweekte groente aten vrijwel geen gaatjes hadden. Zodra men overstapte op een westers dieet kreeg men niet alleen gaatjes in de tanden maar ook
Bron: Hector gomez, OpenclipartBron: Hector gomez, Openclipart
allerlei andere ziekten. Dus eet:

Weston Price, tandarts der tandartsen

Weston Price was een tandarts uit de V.S., maar niet zo maar één; hij was de voorzitter van de landelijke tandartsenvereniging in Amerika. Toen hij met een dieet tegen gaatjes kwam, werd hij verguisd door zijn collega´s die bang waren dat ze inkomsten zouden verliezen; wie een dieet tegen gaatjes volgt hoeft immers niet of nauwelijks in te boren en vullingen te krijgen.

Wat moet ik dan eten?

Hieronder staan een aantal voedingssoorten die extra goed zijn om te eten bij gaatjes. Als je deze voedingssoorten eet en combineert met andere verswaar, is het vrijwel onmogelijk om nieuwe gaatjes te krijgen. Vele praktijkvoorbeelden hebben bewezen dat het eten van onderstaande producten gaatjes kan voorkomen, mits je de voedselsoorten die je niet moet eten, zoals hierboven beschreven staat, ook daadwerkelijk laat staan.
Bij peulvruchten kun je denken aan bruine bonen, boterbonen of limabonen en linzen. Op het gebied van noten is er veel keus, bijvoorbeeld cashewnoten, walnoten en amandelen. Dat kun je eveneens gebruiken als snack. Leer jezelf aan hartig te snacken, of met fris fruit en snackgroenten. Kruidnagel kan zelfs tandpijn, dus ontstekingspijn door gaatjes, doen verdwijnen. Dat doet kruidnagel niet met een verdovend effect, maar door de bacteriën die gaatjes veroorzaken te doden.

Kruidnagel

Wanneer je een gaatje hebt, komt dat door bacteriën. Een gaatje wordt ook wel cariës genoemd. Er is een middel dat alle cariës effectief bestrijdt en dat is kruidnagel. Kruidnagel smaakt ontzettend fris dus het is ook nog eens goed voor een aangename mondgeur. Het doodt de bacteriën die voor een slechte mondgeur zorgen. Dagelijks op een stukje kruidnagel zuigen aan de kant waar een gaatje zit kan echt helpen om de tandontsteking, want dat is een gaatje eigenlijk te stoppen. Kruidnagel is een eeuwenoud medicijn bij gaatjes. Het helpt eveneens bij pijnlijke ontstekingen van het tandvlees. Kruidnagel is een belangrijk ingrediënt voor een zelfgemaakte mondspoeling.

Roomboter

Roomboter is zeer gezond voor de tanden. Dagelijks roomboter gebruiken is een belangrijke manier om de tanden gezond te houden. Grasboter is de allergezondste vorm van roomboter omdat deze is gemaakt van de jonge grassprietjes waarin veel meer voedingsstoffen zitten dan volgroeid gras. Dit is ontdekt door Dr. Weston Price. Niet alleen roomboter maar ook andere melkproducten zoals cottage cheese, volle roomkwark en rauwe melk is zeer gezond. Hierin zitten veel vetten. Het blijkt dat de vetten zelf veel goed doen voor de tanden. In feite komt er een flinterdun vettig beschermlaagje over de tanden te liggen waardoor bacteriën geen kans meer hebben.

Even tussendoor: eet gerust vet zonder angst voor obesitas

Overigens hoef je niet bang te zijn dat je van vetten dik wordt. Het fabeltje dat vetten dikmakend zijn is geheel onwaar gebleken; rond begin 20e eeuw aten mensen aanzienlijk meer vet dan nu terwijl er in die tijd nauwelijks sprake was van obesitas. Tegenwoordig heeft obesitas epidemische vormen aangenomen terwijl de vetconsumptie enorm is gedaald. Wel is de suiker en witmeelconsumptie gigantisch gestegen en deze producten zijn enorm dikmakend.

Paranotenolie

In noten zitten mineralen in de juiste verhoudingen en deze zijn zeer goed voor gezonde tanden. Daarnaast zitten er vetten in olie. Paranotenolie is wetenschappelijk onderzocht op de werkzaamheid tegen cariës en het blijkt dat deze olie effectief gaatjes uit de tanden verminderd. De werking is ongeveer hetzelfde als die van roomboter.

Speeksel beschermt tanden

Weston Price heeft ontdekt dat tanden worden beschermd door het speeksel. Het is goed om verse producten te eten die veel speeksel doen vrijkomen. Voorbeelden daarvan zijn appels, peren en wortelen. Van appels en wortels is het extra goed dat ze wat hard zijn; zo maken ze de tanden schoon. Fruitzuren maken sowieso de tanden schoon. Wanneer je een maaltijd op je werk eet en je hebt geen zin om erna te tandenpoetsen is het raadzaam om af te sluiten met een appel of een wortel, zodat je tanden weer schoon worden en beschermd worden door de speeksel die vrij komt. Ook citroenen, limoenen, sinaasappelen, grapefruits en ananas zorgen voor een extra grote speekselaanmaak.

Denk aan wat je drinkt

Frisdrank is funest voor de tanden. Het sloopt de tanden op twee manieren. Ten eerste zit er fosforzuur in frisdrank wat het glazuur aantast en ten tweede zit er suiker in wat de bacteriën die voor cariës zorgen voedt. Dat is overigens niet het enige effect van frisdrank: frisdrank leidt tot ADHD en welvaartsziekten.
Gerelateerde artikelen
Gaatjes (cariës) voorkomenCariës, ook wel “gaatjes” of “tandbederf” genoemd, is een proces waarbij het tandglazuur oplost. Hoe kun je voorkomen da…
Verkleuring op tanden en kiezenVerkleuring op tanden en kiezenVerkleuringen op tanden of kiezen hebben vaak verschillende oorzaken. Voedsel, drank, roken, een val, gaatjes en nog vee…
Het onderhouden van je gebit tijdens de zwangerschapHet onderhouden van je gebit tijdens de zwangerschapTijdens je zwangerschap heeft je lichaam heel wat te verduren, zo ook je gebit. Ze zeggen weleens dat iedere zwangerscha…
Gaatjes boren: Hoe doen ze het en doet het pijn?Heeft de tandarts bij de controle een gaatje ontdekt? Dat wordt boren en vullen! Doet het pijn en hoe doen ze het?
Basisregels voor mondverzorgingBasisregels voor mondverzorgingEen mooi gebit is het visitekaartje van het gezicht. Een goede mondverzorging zorgt ervoor dat je die mooie glimlach kun…
Bronnen en referenties
  • Weston Price: voeding en fysieke degeneratie
  • Foto´s, afbeeldingen: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Anonymous, Openclipart
  • Afbeelding bron 2: Hector gomez, Openclipart

Reageer op het artikel "Cariës bestrijden met voedsel"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 22-08-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!