Solgar: vitamine A van Solgar

Solgar: vitamine A van Solgar Vitamin A 5000 IU (1502 µg) is nodig voor de celgroei, het functioneren van het immuunsysteem, om de huid te onderhouden, en voor de slijmvliezen en het gezichtsvermogen.

Waar is vitamine A goed voor?

Vitamine A is voor verschillende zaken noodzakelijk: de groei, het beendergestelte, huidweefsel, haar en nagels, aanmaak van geslachtshormonen, het in stand houden van een adequaat immuunsysteem. Verder is het belangrijk voor het gezichtsvermogen. Veel televisie en computer kijken kost veel vitamine A.

symptomen tekort

Een tekort aan vitamine A vertoont verschillende symptomen bij verschillende mensen. De één kan last krijgen van pukkels en is veelvuldig verkouden. De ander wordt geplaagd door roos, een droge en kriebelige huid.

kanker bestrijden

Een hoge dosering A helpt om kanker te bestrijden. Dit geldt vooral voor long- en huidkanker. Ook wordt de levensduur verlengd door het slikken van vitamine A.

waar zit vitamine A in?

Vitamine A komt voor in lever en levertraan. Ook zit het in eieren, melk en boter. Vis en wortels zijn eveneens goede bronnen van vitamine A. In groenten en vruchten zit de stof caroteen dat in het lichaam omgezet wordt in vitamine A. Caroteen kan pas goed in ons bloed opgenomen worden na hakken, kauwen of koken. Caroteen zit niet alleen in wortels maar ook in abrikozen, perziken, meloenen, spinazie, boerenkool en andijvie. Caroteen is echter minder effectief dan pure vitamine A. Zo moeten suikerziekte patiënten vitamine A halen uit dierlijk voedsel omdat zij caroteen niet om kunnen zetten in vitamine A. Zelfs gezonde mensen kunnen niet alle caroteen omzetten in vitamine A. Overigens werkt vitamine A het beste samen met de vitamines C, D en E en de mineralen zink en kalk. Zink zorgt ervoor dat vitamine A in de lever vrijkomt. Dus bij een gebrek aan zink is ook vaak een gebrek aan vitamine A.

dosering

Vitamine A is vooral belangrijk voor mensen die veel roken, veel binnen zitten of in een grote stad wonen. De normale dosis vitamine A is 10.000 I.E. Bij te veel vitamine A treden de volgende verschijnselen op: droge lippen, een opgezette lever, gebrek aan eetlust. Deze verschijnselen verdwijnen na een paar weken door geen vitamine A meer te gebruiken. Een overdosering komt echter zelden voor. Zelfs 100 vitamine A tabletten van 10.000 I.E. lijdt niet tot de dood.

Vitamin A 5000 IU (1502 µg)

Ingrediënten per tablet

  • Vulstoffen (dibasisch calciumfosfaat, microkristallijne cellulose)
  • Vitamine A (retinyl palmitaat) (5000 IE) (188 % ADH) 1502 µg
  • Vitamine C (ascorbinezuur) 10 mg
  • Anti-klontermiddelen (plantaardig magnesiumstearaat, silicium dioxide)
  • Cellulose gom

Aanbevolen dosering

  • 1 tablet per dag (niet geschikt voor zwangere vrouwen en na de overgang/wel geschikt voor vegetariërs en veganisten).

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Solgar
  • Dé vitamine- en mineralengids - Hannah Kohn

Reageer op het artikel "Solgar: vitamine A van Solgar"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!