InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van oxaalzuur
mijn kijk op

De geneeskracht van oxaalzuur

Over oxaalzuur doen de wildste verhalen de ronde. Vele artsen en natuurartsen weten te melden dat oxaalzuur slecht is. Oxaalzuur zit in diverse groenten. Het zit het meest in zuring, rabarber, op de voet gevolgd door chocola. Het is echter niet zo dat dit oxaalzuurgehalte betekent dat je oxaalzuur moet mijden. Het is totaal overbodig om bang te zijn voor oxaalzuur. Oxaalzuur is zelfs gepatenteerd als geneesmiddel!
Pure chocolade bevat meer oxaalzuur dan melkchocolade, maar is het daarom ongezonder? / Bron: M. Verkerk, J.J.G. Claessens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Pure chocolade bevat meer oxaalzuur dan melkchocolade, maar is het daarom ongezonder? / Bron: M. Verkerk, J.J.G. Claessens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Inhoud:

Pure chocolade ongezond?

Hoe gezond is chocolade? Pure chocolade zou zogenaamd ongezonder zijn dat melkchocolade, tenminste, in het tijdschrift ´De natuur, uw arts´ van maart 2014 staat een verhaal dat zwarte chocolade ongezond en kalkrovend is. Wat er wordt bedoeld is dat oxaalzuur de opname van calcium kan verstoren. Maar dan moet je bijzonder veel oxaalzuur innemen. Neem rabarber, de groente waar het meeste oxaalzuur in zit. Er zit 537 mg oxaalzuur in 100 gram rabarber. De laagst giftige dosis van oxaalzuur is 600 mg per kilo lichaamsgewicht. Laten we voor het rekengemak aannemen dat er 600 mg oxaalzuur in rabarber zit. Een gezond mens weegt al gauw 70 kilo. Dat betekent dat je 42000 mg mag eten, voordat je een vergiftigingsverschijnsel krijgt. Dat is 7 kilo rabarber! Dat krijgt een normaal mens niet in een dag naar binnen.

We eten te weinig vers fruit!

Nierstenen bestaan voor een groot deel uit calcium-oxalaten. Deze oxalaten vallen uiteen zodra je iets met natuurlijk citroenzuur eet, wat veel in fruit zit. Kortom: wie veel fruit eet, krijgt nooit last van nierstenen. Je kunt fruit, vooral citrusfruit, maar citroenzuur zit in elk fruit, zien als een preventief medicijn tegen nierstenen. Nu is het zo dat we te weinig fruit eten. Veel mensen denken dat het drinken van fruitsap uit een pak net zo gezond is als vers fruit maar dat is een grote fabel, een leugen eigenlijk die door sapfabrikanten werd gecreëerd en een leugen die we uit gemakzucht graag geloven. Nierstenen kunnen leiden tot verstopping van de urinewegen; dat is een ernstig ziektebeeld. Worden nierstenen veroorzaakt door rabarber of chocolade eten? Nee, nierstenen worden veroorzaakt door te weinig fruit eten!

Artsen hebben geen belangstelling voor schadevrij oxaalzuur

Artsen hebben er geen belang bij dat mensen geen nierstenen hebben want dan komt men niet op hun consult. Daarom zal men nooit aanraden om lekker veel vers fruit te eten. In feite is fruit eten een reiniging van het lichaam op allerlei mogelijke fronten. Zowel de darmen als de nieren en de lever worden door het eten van fruit weer sterker zodat ze alle voedingstofloze probleemvoedsel zoals suiker, witmeelproducten, transvetten en vlees weer beter kunnen doorstaan.

Oxaalzuur zit in supergezonde voeding

Er wordt ons wijsgemaakt dat spinazie, rabarber, bonen, rode bietjes en groene thee en zwarte thee oxaalzuur bevat en dat we er daarom zuinig mee om moeten gaan. Maar dit zijn juist hele gezonde voedingssoorten. Rabarber, chocolade en bonen bevatten zelfs meer citroenzuur dan gemiddelde groenten. Dat betekent dat je er helemaal geen nierstenen van kan krijgen! Nu is het inderdaad zo dat spinazie helemaal geen citroenzuur bevat, maar het bevat ook maar 71mg oxaalzuur per 100 gram. En enkele alinea´s terug heb je kunnen lezen dat je per dag 42.000mg oxaalzuur moet eten om ziek te worden. Dat betekent dat spinazie een verwaarloosbaar gehalte aan oxaalzuur bezit. Als iemand zegt dat er in groene thee oxaalzuur zit kun je hem of haar het beste vierkant uitlachen of je diepgaande medeleven betonen met dit onnodig misverstand. In groene en zwarte thee zit namelijk maar 12.5mg oxaalzuur per 100 gram.

Waar komt de angst voor oxaalzuur vandaan?

Oxaalzuur wordt uit planten geëxtraheerd om er metaalreiniger of bleekmiddel van te maken. Puur oxaalzuur kan roest van ijzer verwijderen. Oxaalzuur in pure vorm is giftig als je er te veel van binnenkrijgt. Dat heeft bij wetenschappers tot de gedachte geleid dat gebonden oxaalzuur ook giftig is. In planten komt oxaalzuur echter in dermate lage dosering voor dat het niet giftig is. Als het om giftigheid gaat is elke stof in onze voeding giftig, als je er maar te veel van inneemt. Puur oxaalzuur is dodelijk, net zoals er mensen zijn overleden aan een overdosis vitamine A of een overdosis paksoi. Je moet nu eenmaal niet 10.000 keer zoveel vitamine A slikken als de ADH-waarde en anderhalve kilo paksoi, elke dag van het jaar is ook ongezond.

Oxaalzuur en de onterechte angst voor een medicinale stof

Oxaalzuur kan de opname van de mineralen calcium en ijzer aantasten, zo luidt de grote angstkreet die wetenschappers en artsen rond bazuinen. Nu kun je het ook omdraaien; als je genoeg citroenzuur uit fruit eet, kan oxaalzuur geen schade veroorzaken; mensen met een nierprobleem eten gewoon te weinig fruit. Uit Japans onderzoek uit 1995 blijkt dat oxaalzuur de magnesiumopname in ieder geval niet in de weg staat. Maar er is nog beter nieuws. In 2002 werd er een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat oxaalzuur de oxidatie van vitamine C tegengaat. Met andere woorden: oxaalzuur is een antioxidant! Antioxidanten zijn hele gezonde stoffen die ontstekingen remmen. Ontstekingen zijn de basis van allerlei ziekten waaronder kanker. Van oxaalzuur is in wetenschappelijke onderzoeken alom waargenomen dat het kanker geenszins veroorzaakt, maar nu blijkt dus dat oxaalzuur kanker voorkomt!

Aan de ene kant kan oxaalzuur geen kwaad omdat vitamine C, citroenzuur en vitamine B6 het weer afbreken. Aan de andere kant is oxaalzuur zelfs een medicijn bij schimmels, bacteriën en virussen en waarvan wetenschappers vermoeden dat het kanker bestrijdt, hoewel het nog niet goed is onderzocht.

Oxaalzuur, goed bij candiasis

Gisten in de darmen zoals candida kunnen in overtalsituatie voor grote problemen zorgen. Nu blijkt dat oxaalzuur deze pathogene gisten kan doden! Daarnaast is oxaalzuur bacteriedodend. Het kan onder andere de ziekmakende E. coli-bacterie bestrijden. Verder is aangetoond dat oxaalzuur virussen aankan. Kortom: planten hebben oxaalzuur in zich om zich te beschermen tegen ziekten en mensen kunnen van deze eigenschap gebruik maken.

Oxaalzuur is een medicijn

In de Verenigde Staten is een patent aangevraagd en verstrekt op oxaalzuur als medicijn. Het kan zowel bij mensen als dieren bacteriën, virussen en schimmels bestrijden. Verder staat in dit patent dat het effect van chemotherapie wordt versterkt door oxaalzuur. Wat men bedoelt is dat oxaalzuur kanker bestrijdt. Maar, zo verhaalt het patent verder, als je wilt gebruik maken van oxaalzuur als medicijn moet je geen oxaalzuurblokkers gebruiken. Stoffen die de werking van oxaalzuur verhinderen zijn: citroenzuur, ascorbinezuur of vitamine C, pyridoxine hydrochloride of vitamine B6, calcium, alcohol, harsen, geneeskrachtige klei, voedingsmiddelen met calcium, alcoholhoudende dranken, citroenzuur of ascorbinezuur en rood vlees of wit gevogelte dat behandeld is met pyridoxine hydrochloride.
Gerelateerde artikelen
Vitamine B6 kan soms werken tegen nierstenenVitamine B6 kan soms werken tegen nierstenenNierstenen komen bij 1% tot 10% van mensen in de wereld voor. Een zeldzame soort nierstenen ontstaat door een verhoogde…
Nierstenen voorkomen: het ontstaan van nierstenen voorkomenNierstenen voorkomen: het ontstaan van nierstenen voorkomenNierstenen voorkomen kan door voldoende te drinken. Er zijn echter meer manieren om nierstenen te voorkomen. Nierstenen…
Giftige planten: tannines, eiwitten en oxaalzuurGiftige planten: tannines, eiwitten en oxaalzuurWij gaan er vanuit dat de voeding die wij dagelijks eten niet giftig is. In de meeste gevallen is dit ook zo. Toch zijn…
Zuring, teelt en gebruikZuring, teelt en gebruikDe wilde zuring is een echte inheemse plant, die algemeen in wegbermen en in weilanden wordt aangetroffen. Vooral op nat…
Eten uit eigen tuin  pinksterbloem en zuringEten uit eigen tuin pinksterbloem en zuringJe eigen tuin kan een schat aan groente herbergen. Wie even neust tussen al de plantjes die in een niet al te aangeharkt…
Bronnen en referenties
  • Patent op oxaalzuur als medicijn: http://www.freepatentsonline.com/6133318.html
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0003129/
  • Oxaalzuur belemmert magnesiumopname niet http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8926539
  • Oxaalzuur is een antioxidant: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12383934
  • Afbeelding bron 1: M. Verkerk, J.J.G. Claessens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van oxaalzuur"

Reactie

Mario, 03-04-2018 11:32 #1
Ik lees 'Artsen hebben er geen belang bij dat mensen geen nierstenen hebben want dan komt men niet op hun consult. Daarom zal men nooit aanraden om lekker veel vers fruit te eten.'

Dat lijkt me wat paranoïde en ook feitelijk onjuist. De artsen die ik ken raden juist allemaal aan om veel vers fruit te eten.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-09-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!