InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Bulletproof Coffee, meer energie en afvallen met koffie

Bulletproof Coffee, meer energie en afvallen met koffie

Bulletproof Coffee, meer energie en afvallen met koffie In 2014 is de Bulletproof Coffee een trend geworden in Amerika en begint langzaam Nederland te veroveren. Deze koffie zorgt ervoor dat u meer energie krijgt op momenten dat u dat nodig heeft. De koffie kan zelf makkelijk gezet worden met een regulier koffiezetapparaat, maar is ook voor apparaten met koffiebonen geschikt. De Bulletproof Coffee is een koffie met daarin ongezouten grasboter en MCT olie (bijvoorbeeld gesmolten kokosolie). De bedenker van de koffie beweert dat het de vertering versnelt, de eetlust afremt en dat het uiteindelijk zorgt dat u gewicht verliest. Is het mogelijk om af te vallen met de Bulletproof koffie?

Bulletproof Coffee

Deze trend is bedacht door een Amerikaanse foodexpert genaamd Dave Asprey. Na een vermoeiende wandeltocht door het Himalayagebergte in Tibet kreeg Dave koffie voorgeschoteld door de lokale bevolking. Deze koffie bevatte boter van de jak, een soort rund dat voornamelijk in Zuid-Azië leeft. Dave voelde zich, na het drinken van de koffie, onmiddellijk frisser en minder vermoeid van de zware tocht door de bergen. Toen hij terugkwam in Amerika begon hij met zijn jarenlange onderzoek naar de positieve en negatieve effecten van boter en olie in koffie. Het uiteindelijke resultaat is de Bulletproof Coffee geworden. Het drankje wordt tegenwoordig gebruikt door atleten, artiesten en ‘werelds top managers wegens de positieve werking op het brein en de energie die je er van krijgt. De koffie kan zelf worden gemaakt of als mengsel worden gekocht. De productlijn van het bedrijf van Bulletproof Coffee bestaat uit:
  • Kant-en-klare Bulletproof Coffee pakketten
  • Gezonde vetten
  • Chocolade
  • Starterspakketten
  • Proteïne
  • Overige supplementen
  • Accessoires

MCT olie

In de koffie doet u een eetlepel MCT olie, een bijzondere soort triglyceride olie. Dit kan onder andere kokosolie zijn. Het is bekend dat gemiddeld 68% van het verzadigd vet in deze olie bestaat uit middellangeketen vetzuren (in het Nederlands ook wel afgekort als MKVZ). Deze vetzuren kunnen relatief makkelijk door ons lichaam worden afgebroken. MCT vetzuren kunnen ook niet in het lichaam worden opgeslagen. Ze worden in de bloedbaan opgenomen en vervoert naar de lever. De verbranding van deze zuren gaat vele malen sneller dan de normale vetzuren (de LCT vetten). Daarnaast werkt het positief voor het uithoudingsvermogen.

Welke boter?

Het originele recept van Dave Asprey bevatte gewone roomboter, maar deze werd door de fans van het recept snel vervangen door ongezouten grasboter. Het is bekend dat, vergeleken met de normale roomboter, grasboter rijk is aan vitamine K2 en een gezond vet genaamd geconjugeerd linolzuur.

Afvallen met koffie?

Een kopje Bulletproof koffie bevat tussen de 200 en 300 calorieën dankzij de vetten van de grasboter en MCT olie. Toch bestaat er bewijs dat men op lange termijn afvalt als de koffie met enige regelmaat wordt gedronken, omdat de MCT olie de eetlust remt. De drinker van de koffie moet dan wel in het dieet iets wat veel verzadigde vetten bevat laten staan. De bedenker van het mengsel in zijn huidige vorm drinkt Bulletproof Coffee als vervanger voor zijn ontbijt. Positieve effecten zijn verder:
  • Versnelt de vertering
  • Geeft een stoot energie
  • Heeft positieve resultaten voor het brein
  • Remt de eetlust dankzij de toevoeging van MCT olie.

Energie

Naast de cafeïne die in de koffie zelf zit zorgt het mengsel van MCT olie en grasboter voor een energiekick na het drinken. Hoe lang deze extra energie aanhoudt is per persoon afhankelijk. Een groot aantal atleten, bekende topmannen en artiesten hebben publiekelijk toegegeven de Bulletproof Coffee aan hun dieet te hebben toegevoegd. De koffie wordt voornamelijk gedronken voordat er een belangrijke prestatie geleverd moet worden.

Brain Octane Oil

Het bedrijf achter de koffie heeft ook een eigen MCT olie ontwikkeld. Deze olie heeft nog meer voordelen dan de reguliere MCT olie die op de markt te koop is. Deze olie dient als vervanging van de kokosolie in het onderstaande recept. De Brain Octane oil is te koop in de webshop van de officiële website van het bedrijf.

Origineel Bulletproof Coffee recept

Om het originele recept van de Bulletproof Coffee te maken met een blender heeft u de volgende ingrediënten nodig:
  • 2,5 eetlepel zwarte koffiebonen voor pittige koffie (bijvoorbeeld dark roast)
  • 1 eetlepel MCT olie (bijvoorbeeld kokosolie)
  • 1 theelepel ongezouten grasboter

Handelingen

  • Zet koffie van de koffiebonen
  • Doe de koffie en de rest van de ingrediënten in een blender
  • Mix minstens 20 seconden totdat alles met elkaar is vermengd en er een crème substantie aan de bovenkant ontstaat

Alternatief recept

De bovenstaande methode kan ook uitgevoerd worden met normale koffie als u geen apparaat tot uw beschikking heeft dat koffiebonen kan malen. De ongezouten grasboter kan eventueel vervangen worden voor normale roomboter. Als u geen blender in huis heeft kan het mengsel ook goed geroerd worden met een lepel of garde. Zorg dat u minstens twee minuten roert of totdat er een romige substantie aan de bovenkant van de Bulletproof Coffee ontstaat.
Gerelateerde artikelen
De perfecte Irish coffeeIrish coffee is uitgevonden in 1942, het werd voor het eerst geschonken op het vliegveld Toynes. Op het vliegveld kwamen…
Open coffee een nieuw fenomeenOpen coffee een nieuw fenomeenOpen coffee is een manier van netwerken. Het zijn bijeenkomsten georganiseerd door ondernemers en voor ondernemers. Het…
Hoe maak ik romige kaneelkoffie (cinnamon coffee)?Hoe maak ik romige kaneelkoffie (cinnamon coffee)?Er zijn oneindig veel koffievarianten, zo lijkt het wel. Zo is er ook een variant waarin kaneel wordt gebruikt. Het lijk…
Recepten voor koffie met alcohol en ijsRecepten voor koffie met alcohol en ijsKoffie is een eeuwenoude drank die tevens samen met thee de meest gedronken drank van Nederland is. Gemiddeld drinkt een…
Koffiesoorten: welke koffie kies jij?Koffiesoorten: welke koffie kies jij?Naast de gewone koffie zijn er natuurlijk nog heel veel andere soorten. Als je op het terras zit zie je ze wel eens de r…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MarkSweep, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2345114/Could-coffee-blended-BUTTER-energy-The-unlikely-brew-shrinks-waistlines-improves-cognitive-function.html
  • https://www.bulletproofexec.com/category/coffee-2/
  • https://www.bulletproofexec.com/how-to-make-your-coffee-bulletproof-and-your-morning-too/

Reageer op het artikel "Bulletproof Coffee, meer energie en afvallen met koffie"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 19-09-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!