InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Salades, 10 snel-klaar-en-gezond recepten

Salades, 10 snel-klaar-en-gezond recepten

Salades, 10 snel-klaar-en-gezond recepten Salades zijn snel te maken, heel gezond en bovendien erg lekker. We zien vaak tegen het maken van een salade op. Maar het is juist veel makkelijker dan enige andere maaltijd. Bovendien hoef je voor veel salades niet te koken. Verder bespaar je geld met het maken van een salade doordat je restjes uit de koelkast kunt opmaken.
Pastasalade / Bron: Brynn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pastasalade / Bron: Brynn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Aardappelsalade

Als je aardappels over hebt van de vorige dag dan kun je hier eenvoudig een heerlijke salade van maken. Ten eerste prak je de aardappels fijn. Vervolgens doe je er lekkere kruiden doorheen zoals tijm, majoraan en dille. Om het geheel wat smeuïger te maken kun je wat eetlepels olijfolie of hennepolie toevoegen. Vervolgens gebruik je een paar groenten om door de verkregen basis te mengen. Goede groenten zijn: klein stukje wortel, verse erwtjes, een paar geblancheerde sperzieboontjes en verse paprika. De salade kun je machtiger maken door er walnoten of kaas doorheen te doen.

Pastasalade

Overgebleven pasta is prima om te zetten in een salade. Neem eens een salade in een bakje mee naar je werk, in plaats van die eeuwige boterhammen. De pasta meng je met olijfolie of biologische zonnebloemolie. Vervolgens doe je er kleine stukjes komkommer, paprika, tomaat, olijven en feta door. Je kunt de salade zo rijk maken als je wilt. Kappertjes, een paar eetlepels linzen en wat rauwe courgette zijn prima aanvullingen. Het geheel maak je af met Italiaanse kruiden zoals oregano. Om het wat pittiger te maken kun je rode peper of zwarte peper erbij doen.

Rijstsalade

Een rijstsalade wordt niet vaak gegeten. Maar waarom eigenlijk niet? Het kan een heerlijke en verrassende maaltijd zijn. Koude rijst breng je eerst op smaak met kruiden, een scheutje appelazijn en een teentje klein gesneden knoflook. Daarna doe je er Hollandse kaas door; dat maakt de salade lekker machtig. Nu kun je er allerlei slabladeren aan toevoegen. Het is lekker om wat gekookte peulvruchten erbij te doen. Zonnebloempitten zijn eveneens een uitstekende aanvulling. Het geheel kun je mengen met zonnebloemolie waar eventueel een aantal kruiden aan zijn toegevoegd zoals majoraan. Lente-ui is eveneens heerlijk bij een rijstsalade. Soms heb je gekookte groente van de vorige dag over zoals aubergine. Dat past er prima bij. Datzelfde geldt voor tahoe of gebakken tempé; dat zijn mooie aanvullingen in een rijstsalade.

Papajasalade

Papaja is een vrucht die erg lekker is hoewel hij tot de weinige vruchten behoort die niet zoet smaken. Het is een prima vrucht om te combineren met een Hollandse kropsla of ijsbergsla. Verder kun je er reepjes paprika, wat uienringen en een paar komkommerplakjes aan toevoegen. Let wel: dit is geen maaltijdsalade. Om het als maaltijd te eten is het aanbevelenswaardig om er brood bij te eten. Bij de papaja is het niet lekker om al te zoutige kaas te mengen. Houd een papajasalade simpel! Wat wel van essentieel belang is, is het overgieten van de papajastukjes met vers geperst citroensap. Daar wordt de papaja nog lekkerder en frisser van.

Eiersalade

Als je een eiersalade maakt voor twee personen gebruik je zes eieren. Deze kook je en prak je klein. Je doet er voor de stevigheid een gekookte aardappel bij. Nu meng je dit geheel met mayonaise. Mayonaise is niet de meest gezonde voedingssoort mits je zelf mayonaise maakt. Het geheel wordt nu lekker zacht en romig, ideaal voor op brood. Het is aan te raden wat klassieke eiersaladekruiden zoals peterselie en bieslook erbij te doen. Als je ook groente door de eiersalade wilt doen, gebruik dan neutraal smakende groenten zoals een paar slablaadjes. Verder kun je de eiersalade tot maaltijdsalade verheffen door er wat blokjes jonge kaas door te doen. Nu is het wel een maaltijdsalade, maar het is aan te raden meerdere salades te eten en deze salade aan te vullen met een groene of gemengde salade.

Thaise maaltijd met boontjes, rijst en gebakken eisalade  / Bron: Takeaway, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Thaise maaltijd met boontjes, rijst en gebakken eisalade / Bron: Takeaway, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Gebakken eisalade

Een gebakken ei kun je prima laten afkoelen om het als hoofdingrediënt van een salade te laten dienen. Het is lekker om deze salade wat pittig te maken met rode peper. De gebakken ei snijd je in reepjes en meng je met puntpaprika, tomaat en sliertjes wortel. Overigens is het ook leuk om eens gekookte en gepelde tomaten te gebruiken voor deze salade. Verder kun je de salade kruiden met koriander. Vervolgens bak je in een pan een uitje met knoflook en gember. Al deze groenten snijd je klein. Je mengt deze gefruite groenten gelijkmatig door de hele salade, laat het nog een half uurtje afkoelen en je bent klaar!

Gado gado

De gado gado is in feite een salade. In Nederland wordt het vreemd genoeg vaak als warm gerecht gemaakt maar dat gebeurt in Indonesië niet. Alleen de pindasaus hoort warm te zijn. Je gebruikt taugé, tempé, een heel gekookt ei, wat reepjes verse, rauwe groene kool, een beetje rode peper en eventueel wat tahoe om op een bord te doen. Je vult dit aan met komkommerstukjes die je eventueel leuk om de groenten drapeert. Hierover doe je de warme pindasaus en: eet smakelijk. Overigens doen sommige oorspronkelijke restaurant en eethuisjes er lontong rijst bij en andere niet. Lontong is een in blokjes geperste vorm van kleefrijst. Deze lontong maakt van de gado gado een maaltijdsalade.

Wilde groenten salade

Wilde groenten groeien in de vrije natuur. Er zijn allerlei heerlijke bladeren. Je kunt ze toevoegen aan een bestaande salade als alternatieve bladeren voor een originele salade, maar je kunt ook een salade maken van alleen maar wilde groenten. Paardenbloemblad smaakt in de lente niet erg bitter en is in dat seizoen een prima saladeblad. Dat kun je aanvullen met malse jonge smalbladige weegbreebladeren. Je kunt weegbree eventueel fijnsnijden als het toch wat taai is. Verder is brandnetel een prima saladeblad. Sommige mensen zijn bang voor het kiezelzuur in brandnetel maar dan kun je ze gewoon overgieten met kokend water. Veldzuring is eveneens een mooie aanvulling aan saladeblad. Zevenblad is één van de meest bekende wilde groenten. Daarnaast kun je er wat leuke bloemen bij doen. Zie hier een artikel over eetbare bloemen.

Fruitsalade met roomkwark / Bron: Dnm, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Fruitsalade met roomkwark / Bron: Dnm, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Fruitsalade

Fruit kun je bijeen doen in een schaal als een salade. Het is een heerlijk een gezond toetje maar ook een mooie maaltijdaanvulling voor de lunch. Een appel kun je met kaneel bestrooien, net als peer. Zo kun je wat kruiden aan een fruitsalade toevoegen. Verse ananas is een goed idee in de fruitsalade. Daarnaast zijn papaja, banaan, sinaasappel, nectarine, perzik en abrikoos mooie en originele aanvullingen. Een fruitsalade is typisch een gerecht wat je snel en naar eigen inzicht kunt maken. Bedenk alleen dat het een goed idee is om de houdbaarheid van fruit een paar uur te verlengen door het te besprenkelen met zelf geperst citroensap of sap van de limoen.

Wortel-pastinaaksalade

Wortel en pastinaak kun je beide raspen en door elkaar mengen. Dan heb je al een lekkere salade. Als je deze salade aanvult met rode kool, wordt het een volwaardig saladeproduct. Eventueel kun je er wat appelazijn aan toevoegen maar dat hoeft niet eens. Het is al een lekkernij op zicht. Deze salade is een prima bijgerecht bij allerlei soorten maaltijden.
Gerelateerde artikelen
4 verschillende manieren om een lekkere fruitsalade te makenOp de lijn aan het letten en toch zin in een toetje? Of gewoon gek op fruit? Er zullen hier 4 verschillende recepten wor…
Maaltijdsalades met visMaaltijdsalades met visEigenlijk kunnen salades altijd, maar het is nu eenmaal zo dat de warmere maanden zich veel meer lenen voor frisse en ge…
Pastinaak: pastinaak is goed voor diabeticiPastinaak is een groente die niet veel mensen eten, maar die zijn kwaliteit echt wel bewezen heeft. Het bijzondere van p…
Salades met hüttenkäse: gezond en makkelijk te makenSalades met hüttenkäse: gezond en makkelijk te makenHüttenkäse ofwel cottage cheese is prima geschikt om er salades mee te maken. Het laat zich goed combineren met rauwe gr…
Lekkere salades als voor- of bijgerechtLekkere salades als voor- of bijgerechtSalade als voorgerecht of als bijgerecht, het kan allemaal. Enkele salades warm of koud, die gemakkelijk te maken zijn m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Salades, 10 snel-klaar-en-gezond recepten"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-09-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!