InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Eetgedrag & overgewicht: oorzaken van te veel eten

Eetgedrag & overgewicht: oorzaken van te veel eten

Eetgedrag & overgewicht: oorzaken van te veel eten De basis van gezond eetgedrag is niet alleen om gezonde voeding te eten, maar ook te letten op je porties. Vaak eten mensen onnodig veel, alleen maar omdat het op tafel staat en gewoon lekker is. Obesitas of overgewicht is dan ook een belangrijke welvaartsziekte geworden. Een van de oorzaken dat we te veel eten heeft te maken met het feit dat het aantal singles in onze maatschappij sterk is toegenomen. Doorgaans hebben singles minder goede eetgewoonten dan mensen in een relatie. Hoe komt het toch dat we zoveel (te veel) eten? En kunnen eetlustremmers soelaas bieden tegen ongecontroleerde eetpatronen en overgewicht?

Overgewicht

In de lage landen zijn we zo rijk dat er meer dan genoeg eten en drinken is voor iedereen. Toch zijn sommigen onder ons geneigd om meer te eten dan nodig is om te overleven, waardoor overgewicht of obesitas kan ontstaan. Obesitas is dan ook een typische welvaartsziekte die heel wat bijkomende gezondheidsproblemen kan veroorzaken zoals suikerziekte, hoge bloeddruk en hartproblemen. Maar wat zijn nu eigenlijk de redenen dat we zoveel eten en meer specifiek, dat we meer eten dan goed is?

Geen tijd om te koken

Als je zelf je eten kookt, dan is de kans groter dat je meer aandacht besteedt aan gezonde bestanddelen van de maaltijd, zoals groenten, kruiden en dergelijke meer. Helaas hebben we daar in deze snelle, stresserende maatschappij minder en minder tijd voor. Wie heeft er na een drukke werkdag nog moed en energie om een zorgvuldig bereide, gezonde maaltijd klaar te maken? Net daarom plaatsen we dan liever een kant-en-klare maaltijd in de microwave. Dat is lekker makkelijk en snel, maar minder gezond als je regelmatig voor deze vorm van maaltijd kiest. Een diepvriesmaaltijd bevat vaak meer vetten, calorieën en bewaarmiddelen.

Te veel eten klaarmaken

Het aantal singles neemt alsmaar toe en dat brengt bijkomende gevolgen met zich mee. Als je al beslist om voor jezelf te koken, dan is de kans groot dat je te grote porties klaarmaakt. Want net voldoende eten koken voor één enkel persoon is moeilijker dan voor twee of voor vier personen eten klaar te maken. Als er meer eten op tafel komt, zal je ook geneigd zijn te veel te eten; je wilt immers niet dat je eten moet weggooien en je kookinspanningen voor niets zijn geweest.

Schrokken voor tv of pc

Singles zien zich genoodzaakt om vaak alleen te eten en dat kan bijwijlen saai en eentonig zijn. Daarom lijkt het vanzelfsprekend om te eten op de sofa, terwijl de tv aanstaat. Op die manier ga je vanzelf onrustiger eten want je zintuigen worden op allerlei manieren tegelijk geprikkeld. Je maag zal het moeilijker hebben om je eten te verteren waardoor je een vol en opgeblazen gevoel in de buik krijgt. De kans is groot dat je hierdoor gewicht zult aankomen. Hetzelfde kan gezegd worden van de pc: om er niet mee geconfronteerd te worden dat je weer eens alleen aan het eten bent, schrok je je eten nog liever naar binnen terwijl je lekker verder surft op het internet.

Emotioneel eten

Vaak is de kwestie bij eetproblemen dat voeding wordt gezien als compensatie voor een dieperliggend probleem. Gebrek aan zelfvertrouwen, onzekerheid, stress zijn maar enkele van de factoren die mensen kunnen aanzetten tot afwijkend eetgedrag. Een boost met suiker, chocolade of onverzadigde vetten kan je dan even een beter gevoel geven. Logisch gevolg op lange termijn is overgewicht; probleem is echter dat obesitas niet op korte termijn kan weggewerkt worden. Daarvoor is veel moed en discipline nodig; twee vereisten die al aan de basis van het oorspronkelijke eetprobleem liggen.

Reclame en marketing

Marketing maakt handig gebruik van statistieken en alle info die we nalaten op sociale media en in enquêtes. Aan de hand daarvan stellen grote voedingsbedrijven reclamecampagnes samen die erop gericht zijn om ons zoveel mogelijk te prikkelen. Je hongergevoel, je dorstgevoel en je verlangen naar een kleine, troostrijke snack met chocolade worden allemaal georchestreerd door slimme marketingjongens. Door die overvloed aan voedingsreclame worden we er voortdurend aan herinnerd dat er geconsumeerd moet worden: we weten amper nog wat echte honger is want we hebben altijd wel een zoet of zout tussendoortje in aanslag.

Eetlustremmers

Eetlustremmers zijn voedingssupplementen die het hongergevoel en de eetlust doen afnemen. Onrechtstreeks ga je op die manier dus kleinere hoeveelheden eten en verklein je de kans op de hierboven beschreven eetgewoontes. Onnodig kleine snacks naar binnen schrokken, onnodig grote hoeveelheden voeding koken: je zal er minder toe geneigd zijn als je eetlust kleiner is en je gevoel van verzadiging sneller bereikt wordt. Supplementen die de eetlust remmen of onderdrukken kunnen nuttig zijn om minder te eten en de kans op overgewicht te verkleinen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eetbuien of vreetbuien: ontstaan, oorzaken & emotiesEetbuien of vreetbuien: ontstaan, oorzaken & emotiesMensen die zich in een emotionele bui plots en ongecontroleerd op lekkernijen storten: in de moderne samenleving gebeurt…
Kan je vermageren zonder dieet?Kan je vermageren zonder dieet?Wie zonder dieet wil vermageren kan kiezen uit meerdere methoden, variërend van dieetpillen tot eetlustremmers, liposuct…
Gevolgen van ondergewichtGevolgen van ondergewichtOvergewicht is een bekend verschijnsel: voor ondergewicht daarentegen is er veel minder aandacht. Wat is ondergewicht, w…
Waarom we eten, functies van het etenWaarom we eten, functies van het etenWaarom moeten we eten? Welk functie heeft het eten? Hoe gebuikt het lichaam energie? Wat gebeurd er met overtollig energ…
Drie vormen van eetgedragDrie vormen van eetgedragDiëten zijn een welbekend fenomeen, maar niet altijd even succesvol als men mag geloven of hopen. Wat is de reden dat ie…
Bronnen en referenties
  • http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/5-redenen-waarom-we-te-veel-eten/article-normal-274695.html (geraadpleegd op 03/06/2016).

Reageer op het artikel "Eetgedrag & overgewicht: oorzaken van te veel eten"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-04-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Eetgedrag
Medische informatie…
Schrijf mee!