InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat eten en drinken voor het joggen? Voedingstips jogging

Wat eten en drinken voor het joggen? Voedingstips jogging

Wat eten en drinken voor het joggen? Voedingstips jogging Joggen is een van de meest populaire en eenvoudige sportactiviteiten om de conditie te verbeteren. Bovendien kan je ook snel gewicht verliezen door te gaan rennen. Doordat jogging belastend is voor de maag is het uiterst belangrijk om de juiste voeding te eten voordat je eraan begint. Lichte deegwaren, fruit en energiedrankjes zijn nuttige voedingstips, terwijl vetrijk voedsel uit den boze is. Ook kan je een snelle energiegel met vitaminen meenemen voor als je het onderweg moeilijk krijgt. Wat kan je het beste eten en drinken als je gaat joggen?

Jogging en conditie

Conditie is voor de meeste sporters een begrip dat centraal staat in hun gezonde levenswijze. Gezond worden en dat ook blijven is een ambitie die menig sporter zich stelt. Het verbeteren van de algemene fysieke conditie is iets waar sporters voortdurend naar streven. Een van de meest vanzelfsprekende sportactiviteiten waar je aan denkt als het gaat om je algemene conditie te verbeteren, is jogging. In het weekend of na een stresserende werkdag enkele tientallen minuten gaan lopen is ideaal om je lichaam te oefenen én je geest te ontspannen.

Voedingstips bij joggen

Jogging is een activiteit die snel resultaat kan opleveren maar waar je toch voorzichtig mee moet omspringen. Want onder invloed van grote plannen en enthousiasme om gezonder te worden of gewicht te verliezen, kan je wel eens te hard van stapel lopen. Naast een geleidelijke opbouw van de trainingskilometers is ook een aangepast voedingspatroon bij jogging van cruciaal belang. Je kan niet zomaar om het even wat eten voordat je gaat joggen. Verkeerd gekozen voeding kan je lichaam helemaal in de war brengen waardoor je jogging nutteloos wordt. Net omdat jogging belastend is voor de buik moet je ervoor zorgen dat de maag niet teveel "werk" heeft.

Geen vette voeding

Elke jogger zal wel beseffen dat je er niet eens aan hoeft te denken om je loopschoenen aan te trekken als je net een hamburger met friet hebt gegeten. Vetrijk voedsel zorgt ervoor dat je lichaam dringend behoefte heeft aan rust om alles te kunnen verteren en afvalstoffen te kunnen verwerken. Vette voeding is dan ook helemaal uit den boze voordat je gaat lopen, en sporten in het algemeen. Hetzelfde geldt voor alle voedsel dat zwaar op de maag ligt.

Spijsvertering

Rennen is een activiteit die vaak 's avonds na het werk gedaan wordt. Je komt thuis van het werk, je eet wat en je wilt meteen je lichaam in beweging zetten voor een afpeigerende joggingstocht. Je voelt dat je het nodig hebt om even alle drukte en zorgen van je af te zetten en de batterijen op te laden. Dan is het verleidelijk om meteen na het eten te gaan lopen, ook al is je maaltijd niet helemaal verteerd. Dit is negatief voor je lichaam: neem altijd een tijdsspanne van twee uur in acht na de maaltijd.

Eten: lichte deegwaren

Pasta en andere lichte deegwaren worden vaak aangeraden aan mensen die willen gaan lopen voor een betere conditie. In lichte deegwaren zitten veel koolhydraten die je energie opleveren en die tegelijk licht verteerbaar zijn. Voordat je je inspanningen gaat leveren kan het dus nuttig zijn om op deze manier energie op te doen. Tegelijk zal je maag de voedingsstoffen vlot verteerd hebben waardoor je relatief snel na de maaltijd kan gaan rennen. Let er wel op dat je voorzichtig bent met sauzen en kruiden; deze stimuleren de maag te sterk.

Vitaminen

Groenten zijn nuttig om je op te laden met vitaminen en kracht. Sowieso is het gezond om groenten te eten, ook al doe je weinig aan sport. Wees wel beperkt in je gebruik van groenten die veel vezels bevatten; de spijsvertering heeft best wel wat energie nodig om deze af te voeren. Eet voordat je gaat rennen ook voldoende suikers zodat je suikerspiegel hoog genoeg staat om inspanningen te leveren. Eet vitaminerijke vruchten zoals bijvoorbeeld appel, banaan, appelsien en mango.

Wat drinken voor het joggen?

Water of frisdrank?

Suikerrijke frisdranken zoals cola of Sprite worden vaak gedronken tijdens of na de jogging. Het gaat dan vooral om lopers die dringend op zoek zijn naar energie. Toch lijken deze frisdranken de dorst niet echt te kunnen lessen. Beter is het om zowel voor als na de jogging vooral water te drinken, met eventueel enkele suikerklontjes. Op die manier belast je de maag minder en ben je zelfs sneller gerecupereerd.

Je eigen energiedrank

Wil je je lichaam snel energie bezorgen, dan is het interessant om je eigen energiedrankje te fabriceren. Dit kan je doen door suiker, water en zout samen te voegen. Een (heel beperkte) portie zout mag je zeker niet vergeten want zout verhoogt de vochtopname in je lichaam. Voeg eventueel wat citroensap en vruchtensiroop toe voor de smaak en je eigen, gezonde energiedrank is klaar.

Energiegel

Energiegels en energiedrankjes zijn op zich niet ongezond, behalve als je er te veel van gaat gebruiken. Typische sportdrankjes zoals AA-drink, Aquarius, Gatorade of Isostar geven je een snelle opkikker als je vermoeid bent en kan je ook voor de sportactiviteit drinken. Daarnaast zijn er handige energiegels verkrijgbaar die je kan meenemen als je gaat joggen, en die bovendien snel en makkelijk te consumeren zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rennen: waarom doen we het?Rennen: waarom doen we het?Rennen en hardlopen, wij mensen zijn ervoor gemaakt. Maar waarom doen we het? Wat is het verschil tussen rennen, hardlop…
Afvallen? De 5 voedingstips voor een goede startAfvallen? De 5 voedingstips voor een goede startNiets is zo moeilijk als goed en gezond afvallen. Met name de combinatie van een snel resultaat en gezond en verantwoord…
Snel even energie bijtanken: zijn energiedrankjes ongezond?Snel even energie bijtanken: zijn energiedrankjes ongezond?Ben jij ook al eens uitgeput geweest terwijl je niet aan je vermoeidheid wilde toegeven? Dan heb je misschien wel eens e…
Heb je een opgeblazen gevoel in de buik? Oorzaken en tipsHeb je een opgeblazen gevoel in de buik? Oorzaken en tipsIedereen heeft wel eens een opgeblazen gevoel gehad in de buik. Je hebt lekker en veel gegeten en na de maaltijd voelt a…
Maagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatieMaagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatieZwaarlijvige mensen vinden vaak een oplossing voor obesitas dankzij een maagoperatie, waardoor de bijhorende gezondheids…
Bronnen en referenties
  • http://www.runinfo.nl/sportvoeding-voor-tijdens-na.htm
  • http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130517_066
  • http://www.runnersweb.nl/Gezondheid/Eten-en-drinken/Eten-lopen.htm (bronnen geraadpleegd op 15/10/2015).

Reageer op het artikel "Wat eten en drinken voor het joggen? Voedingstips jogging"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-03-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Jogging
Medische informatie…
Schrijf mee!