InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is melk gezond of ongezond?

Is melk gezond of ongezond?

Is melk gezond of ongezond? Melk is gezond, tenminste dat is ons jarenlang met de paplepel ingegoten. Toch zijn er wetenschappers die beweren dat het drinken van veel melk wel eens niet zo gezond zou kunnen, zijn als men altijd dacht. Uit Zweeds onderzoek dat op 29 oktober 2014 werd gepubliceerd in het Britisch Medical Journal, zou het drinken van veel melk zelfs zo ongezond zijn, dat het kan bijdragen aan een vroegere dood. Uitgaande van dit onderzoek zou het wellicht raadzaam zijn om opzoek te gaan naar alternatieven voor koemelk.

Melk is gezond

Melk ik gezond, tenminste dat werd er jarenlang beweerd. Wie gezond wil leven en een gezond eetpatroon wil nastreven, volgt een eetpatroon die matcht met de regels van de Schijf van Vijf, die samengesteld is door het Voedingscentrum. In deze Schijf van Vijf, nemen melk en melkproducten, zoals kaas en melk een essentiële plaats in. De reden dat men er van uit gaat dat het drinken van melk een positieve bijdrage levert aan de menselijke gezondheid heeft ermee te maken, dat melk veel eiwitten bevat en daarnaast een bron is van de vitamines B2, B12 en calcium. Juist doordat melk calcium bevat, dacht men lang dat het drinken van melk botontkalking tegen zou gaan.

Zweeds onderzoek

Melk mag dan een belangrijke plaats innemen in ons dagelijkse voedingspatroon, volgens Zweedse onderzoekers, is melk niet zo gezond als dat er werd gedacht. Uit het onderzoek van deze Zweedse onderzoekers bleek zelfs dat het drinken van veel melk, de kans om vroeg te overlijden vergroot. De onderzoeksresultaten werden gebaseerd op een onderzoek dat plaatsvond in de jaren 80 en 90, maar waarvan de resultaten bekend gemaakt werden in oktober 2014. Aan het onderzoek namen 100.000 mannen en vrouwen deel. Deze deelnemers beantwoorden gedurende tien tot twintig jaar vragen over hun gezondheid doormiddel van een vragenlijst. Na het analyseren van de vragenlijsten bleek dat vrouwen, die meer dan drie glazen melk per dag dronken, twee keer zoveel kans hadden om op jonge leeftijd te sterven. Dit in vergelijking met vrouwen die amper melk dronken. Daarnaast bleek uit het Zweedse onderzoek, dat het drinken van veel melk botbreuken niet voorkomt. Sterker nog, vrouwen die veel melk dronken hadden ook vijftig procent meer kans op het krijgen van botbreuken. De onderzoeksresultaten gelden niet voor alle zuivelproducten. Kaas en yoghurt zouden namelijk volgens dit onderzoek wel gezond zijn.

Mannen

Hoewel de onderzoeksresultaten wat betreft de vrouwen schrikbarend waren, werden de negatieve gezondheidseffecten van het drinken van melk door mannen in een veel mindere mate waargenomen.

Waarom is zou melk dan toch ongezond zijn?

Karl Michaelsson, die het Zweedse onderzoek leidde verklaart dat hij denkt, dat de negatieve gezondheidseffecten van melk te verklaren zijn door de negatieve effect van melk wordt veroorzaakt door vele suikers (lactose en galactose) die melk bevat. Uit eerdere onderzoeken bij dieren, bleek al dat deze suikers ervoor zorgen, dat het verouderingsproces wordt versneld.

Alternatieven voor koemelk

Hoewel het volgens Karl Michaelsson nog te vroeg is om gelijk drastische maatregelen te nemen kan men toch al vast voorzichtig gaan nadenken over het drinken van alternatieve melkproducten. De meest voor de hand liggende alternatieven voor koemelk lijken sojamelk en geitenmelk te zijn. Wie durft te experimenteren zou ook eens kunnen denken aan bijvoorbeeld:
  • Kokosmelk,
  • Amandelmelk,
  • Hennepmelk,
  • Rijstmelk
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • NRC Donderdag 30 oktober 2014
  • http://www.elle.nl/health/behandelingen-producten/Dit-is-wat-melk-met-je-doet
  • www.voedingscentrum.nl
  • http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2014/10/Melk-is-goed-voor-elk-Uit-dit-onderzoek-blijkt-iets-heel-anders-1631186W/
  • http://vandaag.center/nieuws/zweeds-onderzoek-van-veel-melk-drinken-ga-je-eerder-dood

Reageer op het artikel "Is melk gezond of ongezond?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 12-06-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!