InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Biologische volle granen zijn gezond!

Biologische volle granen zijn gezond!

Biologische volle granen zijn gezond! Vele gezondheidsexperts weten te melden dat granen ongezond zijn. Dat is onzin. Granen zijn gezond, maar alleen de volle biologische granen. Ook deze zijn ongezond verklaard door diverse mensen, maar nooit door wetenschappers! Het wordt tijd om de granen-zijn-ongezond-mythe te ontkrachten. In dit artikel worden de belangrijkste argumenten van de voorstanders van het niet meer eten van graan onder de loep gehouden en stuk voor stuk weerlegd.
Graanveld in Frankrijk / Bron: Myrabella, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Graanveld in Frankrijk / Bron: Myrabella, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Inhoud:

Van paleo tot planteneter

Diverse grootheden op het gebied van het paleodieet hebben hun fout ingezien. Don Matesz bijvoorbeeld. 14 jaar lang hield hij een populair blog bij waarin hij de prachtige voordelen van het paleodieet zonder granen beschreef. Maar na 14 jaar kwam hij tot de conclusie dat zijn lichaam steeds zieker werd. Hij besloot de 5000 jaar oude wijsheid van Chinese en Europese kruidengeneeskundigen niet meer in de wind te slaan en weer terug te gaan op het normale menselijke dieet met granen. Overigens zou je paleodieet ook anders kunnen zien: vroeger aten mensen weinig vlees tot geen vlees en veel granen, zaden en peulvruchten. Het ware dieet van de mens is het vegetarische paleodieet. Er is geen enkel bewijs voor de aanname van veel mensen dat mensen in de steentijd veel vlees aten; sterker nog alle bewijzen die er zijn doen vermoeden dat de mens in het paleolithische tijdperk vrijwel 100% het vegetarische dieet hanteerde.

Coeliakie en glutenintolerantie

Tarwe is niet goed want er zijn mensen met coeliakie, zo luidt een redenering van graanhaters. Ten eerste weten tegenstanders van het eten van volle granen te melden dat granen zorgen voor glutenintolerantie, coeliakie en de ziekte van hashimoto. Het percentage mensen dat hieraan leidt is echter miniem. Er leiden veel meer mensen aan kanker, diabetes, obesitas of hart- en vaatziekten. Dat zijn grote epidemieën waar je je zorgen over moet maken. Als je al het voedsel wilt mijden waarvoor sommige mensen allergisch zijn, kun je ook geen vis, vlees, melkproducten en eieren meer eten. Verder zou iedereen pinda´s, walnoten, lijnzaadolie, uien, prei, knoflook en nog veel meer gezond voedsel moeten laten staan. Met andere woorden: voedsel mijden omdat enkelingen er ziek van worden is een oneigenlijk argument. Je kunt beter nagaan waarom sommige mensen ziek worden van bepaald voedsel. Het antwoord hierop is: lekkedarmsyndroom.

Bloedsuikerspiegel

Een ander argument is dat granen de bloedsuikerspiegel te veel doen fluctueren. Dat geldt inderdaad voor wit meel. Helaas voor de graantegenstanders geldt dit beslist niet voor de volle tarwekorrel. De vezels in volle tarwe houden koolhydraten lang vast. Daarom worden ze geleidelijk afgegeven aan het bloed. Hierdoor wordt de bloedsuikerspiegel genivelleerd. Het bloedglucoseniveau is stabieler als men volle granen eet.

Er zitten mycotoxinen in graan

Ja, er zitten mycotoxinen in graan. Dat zijn ziekmakende stoffen voor enkele mensen op de aardbol. Deze mycotoxinen zitten ook in pinda´s. Aflatoxine is zo´n mycotoxine. Slechts weinig mensen hebben er last van. Vooral mensen met een beschadigde en ontstoken darmwand hebben last van een pinda-allergie. Het probleem is niet mycotoxine maar: ontstoken darmwand! We eten te veel witmeelproducten, bakolie en suiker; daarvan raakt de darmwand ontstoken. Behalve in graan en pinda´s zitten mycotoxinen in mais, suiker, gerst, alcoholische drank, sorghum, katoenzaad, Hollandse kaas en alle antibiotica zijn gemaakt van mycotoxinen. Sommige van deze stoffen zijn echt slecht zoals suiker en antibiotica. Maar is dat de reden om deze producten te mijden? Nee, het is niet het feit dat ze mycotoxinen bevatten, of in het geval van antibiotica: mycotoxinen zijn. Wie graan niet meer eet omdat er mycotoxinen in zitten zou ook zich moeten onthouden van alcoholische dranken en antibiotica.

Kamut / Bron: Kamutinternational, Wikimedia Commons (Publiek domein)Kamut / Bron: Kamutinternational, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Graan is zuurvormend

Ja, graan is zuurvormend, maar veel minder erg dan vlees of vis. En daar zit hem het probleem. Mensen die het paleodieet volgen eten geen graan omdat het zuurvormend is. Maar ze eten wel grote hoeveelheden vlees en vis die nog veel meer zuurvormend zijn. Het argument dat granen zuurvormend zijn, is principieel een oneigenlijk argument. Het is belangrijk om te weten dat het lichaam altijd naar de ideale zuurtegraad zoekt. Dat wordt de zuur-base homeostase genoemd. In de praktijk blijkt dat de mens zijn dieet wel kan veranderen, maar dat de zuurtegraad van het lichaam niet veel wordt veranderd. Het bloed heeft bijvoorbeeld een zeer stabiele PH-waarde: tussen de 7.35 en 7.45. Daar kan geen dieet iets aan veranderen.

De onderliggende oorzaak van coeliakie, glutenintolerantie en diverse vormen van allergie is lekkedarmsyndroom. Als je dat geneest is graan geen bron van problemen.

Fytinezuur

Een van de belangrijkste argumenten die tegenstanders van graan verkondigen is dat fytinezuur alle mineralen aan zich bindt. Daardoor zouden de mineralen niet in het lichaam worden opgenomen. Nu is het echter zo dat er ook een enzym bestaat dat fytinezuur afbreekt, namelijk fytase. Als fytase zijn werk doet en de fytinezuur is afgebroken komen de mineralen gewoon vrij in het lichaam.

Lekkedarmsyndroom

Als mensen niet tegen graan kunnen, komt dat door het lekkedarmsyndroom. Nu zitten er enkele lectinen in granen. Deze worden normaliter niet opgenomen in het lichaam, behalve wanneer er sprake is van lekkedarmsyndroom. Laten we goed voor ogen houden dat ons lichaam de verkeerde stoffen in allerlei voedsel zoals vis, vlees, granen, melkproducten, groenten en fruit niet willen opnemen. Je zou dus alle voedsel de rest van je leven moeten mijden als je last hebt van lekkedarmsyndroom? Nee, natuurlijk niet! Je moet eerst zorgen dat het lekkedarmsyndroom wordt verholpen zodat je gewoon weer alles kunt eten. Graan terzijde schuiven op basis van de paleodieetfilosofie is kortzichtig aangezien er meer aminen, toxinen, hormonen en acrylamide in gebakken vlees en vis zit. Dat betekent voor de meeste graantegenstanders niet dat je vlees moet mijden, terwijl het om exact dezelfde redenering gaat, met daarbij in ogenschouw genomen dat vlees en vis méér gifstoffen bevatten dan granen. Kortom: laten we geen appelen en peren vergelijken, laten we niet
Durum / Bron: MarkusHagenlocher, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Durum / Bron: MarkusHagenlocher, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
omdat sommige mensen last hebben van lekkedarmsyndroom de granen uit het voedingspatroon negeren.

Graan leidt tot schizofrenie

Schizofrenie wordt gelinkt aan het eten van graan. Ook hiervoor geldt weer, net zoals voor alle ziekten die in verband staan met graan: het lekkedarmsyndroom is de basisoorzaak. De arts Runow heeft in zijn boek ´de darm denkt mee.´ aangetoond dat wanneer de darmen niet meer goed werken, dat leidt tot een reeks aan ziekten, ook psychische ziekten. Laten we daarom stoppen met bakolie, wit meel en suiker, want dat zorgt voor ontstoken darmen. Maar laten we niet de biologische boterham de schuld geven, want biologisch graan heeft duizenden jaren lang de mensheid gediend zonder problemen te veroorzaken.
Gerelateerde artikelen
Coeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie is een chronische voedselziekte die niet altijd meteen wordt herkend. De klachten die je vaak kunt hebben als…
Glutenallergie: Wat betekent dat nou?Glutenallergie: Wat betekent dat nou?Bij een voedselallergie reageert het immuunsysteem extra gevoelig op bepaalde stoffen. Voorbeelden zijn allergieën voor…
Haver is gezonder dan je denktHaver is gezonder dan je denktJe hoort niet zo heel vaak over haver. Het is dan ook een beetje een vergeten gewas, maar haver is heel erg gezond. Zeke…
'Moderne tarwe is chronisch gif en maakt ziek en dik''Moderne tarwe is chronisch gif en maakt ziek en dik'Volgens Dr. William Davis is moderne tarwe een perfect, chronisch gif . Dr. Davis is een cardioloog die een boek heeft g…
Altijd last van je darmen: het kan glutenintolerantie zijnAltijd last van je darmen hebben. Het kan een glutenintolerantie zijn. Want er zijn heel veel mensen die dagelijks last…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Biologische volle granen zijn gezond!"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 04-11-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!