InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het vergeet-je-dieet gewichtsbeheersingplan

Het vergeet-je-dieet gewichtsbeheersingplan

Diëten werken niet. Diëten zorgen voor een jojo-effect. Calorieën tellen kan korte tijd je lichaamsgewicht doen dalen maar toch komt het verloren gewicht er weer snel bij. Dat komt omdat het eetpatroon hetzelfde blijft; slechts tijdelijk vindt er een verandering plaats. Er bestaat een eetpatroon waarbij je geen calorieën hoeft te tellen. Je hoeft geen pillen te slikken die gewichtsverlies bevorderen. Het enige wat je hoeft te doen is bewust zijn van hoe je lichaam werkt en daarnaar handelen. Overgewicht wordt vaak juist verergerd door een dieet. Hoe dat komt? Het heeft er onder andere mee te maken dat de stoffen die voor overgewicht zorgen onnatuurlijk zijn. Het lichaam ziet onecht voedsel als vergif.
Echt voedsel / Bron: Romanov, PixabayEcht voedsel / Bron: Romanov, Pixabay

Inhoud:

Geprocesseerd voedsel

In de supermarkt ligt geprocesseerd voedsel. Dat is voedsel met een gekleurde verpakking erom heen. Marketingtechnieken hebben een groot deel van de mensheid in een permanente staat van illusie gebracht die behelst dat deze producten goed zijn voor het lichaam. Er staat vaak op dat ze ´gezond´ zijn of dat ze ´weinig calorieën´ bevatten. Een bekende term is ´light´; mensen denken dat lightproducten ervoor zorgen dat je afvalt. Dat is echter een grote misvatting. Van light word je dik. Waarom? Omdat de synthetica die worden gebruikt als vervanging van suiker als gifstoffen worden gezien door het lichaam. Deze gifstoffen worden vervolgens onschadelijk gemaakt door ze in vet in te kapselen. Daardoor neemt het lichaamsgewicht toe!

Heel voedsel

Onze lichamen zijn alleen heel voedsel gewend. Heel voedsel is echt voedsel. Fruit, groenten, noten, zaden en soms wat melkproducten; dat is het lichaam gewend om te eten. Allerlei mueslirepen, tarwekoekjes en sportdrankjes ziet het lichaam als een vergif terwijl ze als ´gezond´ geafficheerd staan. Er zitten kunstmatige stoffen in en versynthetiseerd voedsel zoals glucose-fructosestroop. Omdat het lichaam zichzelf wil beschermen, komen deze gifstoffen niet of zo kort mogelijk in het bloed terecht, De gifstoffen moeten eveneens ver weg van de organen blijven. Daarom kunnen ze beter niet worden verteerd; dan zouden ze schade aanbrengen aan alle spijsverteringsorganen. Dus wat doet het lichaam? De synthetica in kwestie worden geïsoleerd van belangrijke lichaamsonderdelen ingekapseld in vetcellen. De vorming van vetcellen, waaraan velen een hekel hebben, is in feite een overlevingsstrategie van het lichaam om geen last te hebben van de gifstoffen die we innemen.

Pistachenoten, echt voedsel / Bron: PublicDomainPictures, PixabayPistachenoten, echt voedsel / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay
Synthetica zijn synthetische stoffen in voeding.

Synthetica

De meeste E-nummers zijn synthetisch en volstrekte waardeloos als het gaat om voedingsstoffen. Deze synthetica worden in het lichaam niet verwerkt; het lichaam kan er niks mee. Daarom is het niet verstandig dit soort producten te eten. In supermarkten komt voedingswaar met E-nummers uitgebreid voor. Helaas zijn er in vele biologische winkels ook producten met E-nummers. Over het algemeen is het beter voor de gezondheid om verse producten te eten.

Magnetronproducten

Magnetronvoedsel is niet goed voor een dieet dat is gericht op gewichtsverlies. In een magnetron worden de moleculen tientallen keren per seconde verandert van draairichting. De molecuul zelf lijkt nog op een vaste stof maar alle lichtenergie is verloren gegaan. Daarom herkent het lichaam dit niet meer als voedsel; het zijn een soort gifstoffen geworden. Het bloed verandert van magnetronvoedsel. Ons bloed herbergt de levensenergie. De frequentie van het natuurlijke energieniveaus van voedsel wordt kunstmatig enorm verhoogd door de magnetron waardoor de magnetronvoedseleter vaak helemaal hyper en onrustig wordt. Het lichaam kan niets meer met dit energetisch gemodificeerde voedsel en alleen maar bezig is om de schade te herstellen. Dat gaat ten koste van het spijsverteringsproces. De lever wordt overbelast en de darmen zijn alleen nog maar in staat om gemakkelijke suikers op te nemen. Dat leidt tot overgewicht en ondervoeding.

Lightdranken

Aspartaam is eigenlijk rattengif met een extreem zoete smaak. Het heeft 30 jaar geduurd voordat aspartaam mocht worden geconsumeerd door mensen. Aspartaam heeft tientallen tot honderden verschillende klachten bij mensen veroorzaakt. Al deze klachten zijn genegeerd en het mag gewoon verkocht blijven worden. Het probleem hierbij is dat de meeste mensen denken dat alles wat in de winkel te koop is, veilig is. Dat is echter een grote illusie. Bedrijven zijn aan de macht in onze wereld (vandaar dat veel politici geleverd worden door multinationals) en bedrijven zijn erin gespecialiseerd om via marketingconcepten valse beelden en ideeën te scheppen over wat gezond is en wat niet. Er zijn meerdere redenen waarom aspartaam dik maakt. Ten eerste: het is een gifstof en sommige van de synthetische componenten worden ingekapseld in vet. Ten tweede zorgt aspartaam voor een hongergevoel. Ten derde heeft de lever het moeilijk met het afbreken van aspartaam; de lever gaat slechter werken waardoor de spijsvertering vermindert in kwaliteit. Hierdoor worden suikers sneller opgenomen en als vet opgeslagen.

Bakolie

Bakolie maakt vet, niet omdat je van vet dik wordt, maar omdat er veel verkeerde vetsoorten zitten in oliën uit de supermarkt zoals raapzaadolie, koolzaadolie, arachide-olie, sla-olie, maisolie, zonnebloemolie en zelfs de olijfolie uit de supermarkt. Frituurvet is helemaal slecht. Deze oliesoorten zijn ontdaan van omega 3 vetten, mineralen en vitaminen. Daarom moet je die gewoon in de winkel laten staan. Het is veel gezonder om te bakken in kokosolie of roomboter. Probeer ook eens groenten kort te roosteren; dat smaakt ook erg lekker.

Margarine

Allerlei soorten smeerkuipjes en zelfs nepbotersoorten die worden geafficheerd als zijn medicinaal tegen hart- en vaatziekten, zijn in werkelijkheid zeer ongezond. Dit is transvetrijke margarine waarvan je juist hart- en vaatziekten krijgt. Door de invoering van de codex alimentarius mag Becel, een merk van Unilever, niet meer verkondigen dat hun smeersels goed zijn voor het hart. De Becel-bewering dat hun boter goed is voor het hart is een wetenschappelijke onjuistheid. Becel heeft een sterk marketingapparaat achter zich staan en heeft hun logo verandert in een hartje, zodat mensen die de jarenlange reclamecampagnes op radio, televisie en in kranten en tijdschriften hebben gezien, nog steeds de illusie meekrijgen dat Becel goed is voor het hart. De waarheid is dat transvetten niet alleen aderverkalking veroorzaken omdat ze ontstekingsbevorderend zijn, maar ook dat ze obesitas veroorzaken omdat er zoveel onnatuurlijke transvetten in zitten dat het lichaam er totaal geen raad mee weet. Biologische oliën bevatten geen transvet en zorgen daardoor niet voor obesitas.

Suiker, wit meel en transvetten leiden tot leververvetting. Een vervette lever leidt op zijn beurt weer tot obesitas.

Geprocesseerd vlees

Er wordt vaak beweerd dat rood vlees slecht is. Dat blijkt uit allerlei onderzoeken. Nu is het helaas zo dat wetenschappers jarenlang geen onderscheid hebben gemaakt tussen onbewerkt vlees en bewerkt of geprocesseerd vlees. Vlees waarover allerlei bewerkingen zijn losgelaten blijkt veel minder gezond te zijn. In principe heeft de mens genoeg aan een vegetarisch dieet maar als je vlees wilt eten, koop dan alleen biologisch puur vlees en geen zwaar bewerkt boterhambeleg. Bedenk dat vlees snel bederft en om het in plastic verpakkingen goed te kunnen houden worden er allerlei synthetische stoffen aan toegevoegd. Overigens zitten in alle vlees- en vissoorten aminen ofwel nonnutriënten die door het lichaam worden beschouwd als gifstoffen. Ook deze aminen uit vlees slaat worden door het lichaam onschadelijk gemaakt door ze in te kapselen in vetten. Daarom zorgt ook vlees voor obesitas.
Gerelateerde artikelen
Beginnen met afvallenIedereen weet wat het is, afvallen. Het zou beter zijn als mensen dat ook deden. Nederlanders worden namelijk steeds dik…
Wat is BMI en hoe bereken ik dit?Onze samenleving vergrijst niet alleen, maar wordt ook steeds dikker. Een aantal jaren geleden is de norm aangepast, zod…
Obesitas, aankomen en afvallen; nieuwe inzichtenObesitas, aankomen en afvallen; nieuwe inzichtenObesitas lijkt de straf van de moderne samenleving voor onze lifestyle. Vaak het gevolg van ongezond en veel eten in com…
Afvallen: jojo-effectAfvallen: jojo-effectHet jojo-effect wordt bereikt door het verkeerd volgen van een dieet. Heel wat mensen zijn dagelijks bezig met een dieet…
Het berekenen van de BMI en het ideale gewichtHet berekenen van de BMI en het ideale gewichtOvergewicht is een hardnekkig probleem dat steeds meer voorkomt onder de Nederlandse bevolking. Wanneer we spreken over…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het vergeet-je-dieet gewichtsbeheersingplan"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 06-11-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!