InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zelf sauzen maken

Zelf sauzen maken

Het zelf maken van een saus is niet erg moeilijk. Het resultaat kan verbluffend zijn. Zelf sauzen maken levert veel lekkerder sauzen op dan door fabrieken gemaakte producten. Wat uit de fabriek komt is een soort eenheidssaus; dat moet iedereen lekker vinden. Ieder mens heeft echter andere smaakpapillen; daarom kan het zelf leren maken van sauzen leiden tot veel voldoening. Bovendien verkrijg je een veel breder palet aan smaken.
Zwarte peper / Bron: Miansari66, Wikimedia Commons (Publiek domein)Zwarte peper / Bron: Miansari66, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Goedkoper, lekkerder en gezonder

Zelf sauzen maken is een stuk gezonder dan de sauzen uit de fabriek gebruiken. In fabriekssauzen zitten altijd oliën op basis van transvetten want deze zijn goedkoop. Winstmarge staat op nummer één bij de fabrieksdirecteuren. Als je zelf olie gebruikt in een saus, gebruik dan altijd biologische oliën want deze zijn niet alleen biologisch maar ook onbewerkt en dat betekent dat ze geen transvetten bevatten. Transvetten zorgen voor welvaartsziekten.

Bechamelsaus

Een basissaus voor vele sauzen is de bechamelsaus. In het buitenland wordt dit sauce Hollandaise genoemd. Bechamelsaus wordt normaliter gemaakt van melk, roomboter en bloem. Het is beter om het te maken van biologische rauwe melk, boter en volkoren tarwemeel of een andere volkoren meelsoort. Met een snufje peper en himalayazout maak je de bechamelsaus af. Dit is de basis waarop eindeloos kan worden gevarieerd. Doe er wat meer room doorheen, en je hebt een roomsaus. Gebruik extra veel peterselie, en je hebt een peterseliesaus. Alle groene kruiden kun je gebruiken om er een saus van te maken. Vele specerijen komen eveneens in aanmerking. De bechamelsaus in zijn meest pure vorm wordt als traditionele bloemkoolsaus gebruikt.

Een teentje knoflook kan door bijna elke saus. / Bron: MALIZ ONG, PublicDomainPicturesEen teentje knoflook kan door bijna elke saus. / Bron: MALIZ ONG, PublicDomainPictures

Mayonaise

Zelf mayonaise maken is lekkerder en gezonder, met name als je een biologische olie gebruikt. Bovendien kun je variëren met de bereiding zodat je je favoriete mayonaisesmaak kan verkrijgen. De ingrediënten zijn vrij basis: olie, mosterd en ei. Zelf gemaakte mayonaise kun je ook met yoghurt verrijken om een yoghurtmayonaise te maken.

Champignonsaus

Bak champignons met een uitje en een teentje knoflook. Als de champignons gaar zijn doe je het geheel in de blender samen met room een een eetlepel tarwemeel of ander vol meel zoals teffmeel. Let er goed op dat jouw blender tegen warme producten kan. Je kunt het ook met een handblender in een pan mixen. Gebruik de blender totdat alles goed is gemixt is tot een gladde saus. Zo maak je zelf eenvoudig een heerlijke champignonsaus.

Tomatensaus

Schil de tomaten. Dat doe je door ze een minuutje te koken. Eventueel kun je aan de bovenkant een kruis in de tomaten zetten; dat vergemakkelijkt het schillen. De geschilde tomaten kun je zo in een blender doen. Het is ook lekker om een sjalotje, een stukje gember, een teentje knoflook, een eetlepel verse basilicum, een eetlepel peterselie en een gekookte wortel door de saus te doen. De wortel is wat zoet en die smaak heft het zurige van de tomaten op.

Pepersaus

Voor het maken van een pepersaus maak je eerst een bechamelsaus. Je doet een pannetje met water op het vuur en voegt daar volkoren tarwemeel of desgewenst een andere biologische meelsoort aan toe. Bloem moet je niet gebruiken; dat heeft geen voedingswaarde. Vervolgens roer je in het pannetje tot er een gladde saus ontstaat. Het is ook een goed idee om het met een garde op te kloppen. Voeg er voor de smaak en de gezondheid wat room aan toe. Vervolgens kun je met een pepermolen de saus lekker peperachtig laten worden. Doe er ook wat hele peperkorrels door.

Zelf sambal maken

Sambal maken is vrij simpel. Je hebt voor een basissambal chilipeper nodig en zout. Als je 250 gram chilipeper gebruikt, kun je een leuk oud jampotje vullen met sambal. Je haalt de groene steeltjes van de pepers af. Vervolgens doe je de chilipepers in een blender met een beetje water. Je mixt het tot een gladde saus. Nu kun je ervoor kiezen om de sambal extra lekker te maken en wat milder. Tomaat is een veel gebruikt middel. Een middel wat echt goed helpt om de saus milder te maken is suiker. Maar omdat dat ongezond is kun je beter biologische honing gebruiken. Je kunt ook én honing én tomaat gebruiken. Andere ingrediënten om een sambal lekker te maken zijn: gefruit uitje, palmsuiker, azijn en boemboekruidenmix.

Pindasaus

In pindasaus uit de fabriek zit vaak gemodificeerd zetmeel, allerlei E-nummers, transvetten en keukenzout. Je kunt veel beter zelf verse pindasaus maken. Hier heb je een platte schaal voor nodig met een vijzel met een plat oppervlak. Deze zijn bij sommige kruidenwinkels te koop maar ook bij goede keukenartikelenwinkels. Met deze platte stenen schaal kun je eenvoudig zelf pinda´s malen. Hierbij doe je boemboe uit een pakje van de Indonesische toko, ketjap en water. De ketjap voeg je er pas op het laatst toe.

Yoghurtsaus

  • Halve liter biologisch-dynamische yoghurt
  • Eetlepel gesneden muntblad
  • Theelepel koriander
  • Theelepel komijn
  • Theelepel dille
  • Citroensap van een halve citroen
  • Paprika / Bron: Darren Lewis, PublicDomainPicturesPaprika / Bron: Darren Lewis, PublicDomainPictures
    Twee uitgeperste teentjes knoflook

Meng het geheel in een kom. Deze saus is erg lekker bij een groene salade.

Gegrilde paprikasaus

  • 4 paprika´s
  • Uitje en teentje knoflook
  • Kokosolie
  • Snufje peper en zout
  • Crème fraîche
  • Paar takjes peterselie

Allereerst schil je de paprika´s. Daarna doe je deze in grove stukken in de blender. Je fruit in kokosolie een uitje met knoflook voor de smaak. Dat doe je bij de blender. Nu kun je alles tot een gladde saus blenderen. Als het klaar is voeg je er peper en zout naar smaak aan toe. Gebruik het liefst himalayazout of keltisch zeezout in de vorm van sole. Als je de saus opdient kun je crème fraîche in het midden doen. Leg hier een paar takjes peterselie op voor het oog en de extra smaak.

Dipsauzen op basis van yoghurt

Een dipsaus op basis van een biodynamische roomyoghurt is erg gezond. Doe eens wat yoghurt in een schaaltje en voeg er een theelepel kerrie en een paar stukjes verse ananas aan toe; zo maak je een heerlijke kerrie-ananassaus.
Ketchup kun je mengen met paprikapoeder en een zeer fijngesneden chilipeper om een hete chilisaus te maken. In plaats van de chilipeper kun je sambal gebruiken. Het is ook lekker om aan de chilisaus yoghurt toe te voegen.
Het is ook een goede tip om in plaats van yoghurt biodynamische kwark te gebruiken. Om de sauzen iets romiger te maken kun je er een eetlepel zelfgemaakte mayonaise aan toevoegen.
Gerelateerde artikelen
Blauwaderkaas, nog niet bekend genoegBlauwaderkaas, nog niet bekend genoegIn Nederland zie je nog te weinig mensen die bekend zijn met en genieten van de blauwaderkaas. Je hebt pittige en milder…
Zelf verse pindasaus makenSatehsaus maken met pindakaas? In Indonesië wordt hard gelachen of meewarig met het hoofd geschud als je vertelt dat men…
Exotische hamburgersExotische hamburgersHamburgers zijn altijd wel lekker. Maar wil je toch eens een ander soort burger? Probeer dan een kipburger. Een kipburge…
Aantal calorieën in sauzenNeem jij wel eens een saus bij je maaltijd, maar ben je bang dat de saus toch wel heel erg vet is? In veel gevallen is d…
Bechamelsaus: Niet alleen voor lasagneBechamelsaus: Niet alleen voor lasagneIedereen kent bechamelsaus als onderdeel van lasagne. Veel mensen denken ook dat het heel moeilijk is om te maken en nog…
Bronnen en referenties
  • Pindasaus: interview met Indonesische kok
  • http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/sauzen_en_marinades/paprikasaus-13360.html
  • https://kruidenrek.wordpress.com/2012/12/13/samosas-met-frisse-yoghurtsaus/
  • Afbeelding bron 1: Miansari66, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: MALIZ ONG, PublicDomainPictures
  • Afbeelding bron 3: Darren Lewis, PublicDomainPictures

Reageer op het artikel "Zelf sauzen maken"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 06-11-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!